Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-10, 22:20
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discipline
Nån som har en bra guide och recept på ett enkelt bröd att baka? Gärna med så få ingredienser som möjligt!

http://www.kokaihop.se/recept/pinnbrod
Citera
2010-02-11, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Tek
Nice tackar, funkade prima. hade inget grovsalt kvar fick bli chillisalt istället
Kul det funkade!
Citera
2010-02-13, 17:01
Bannlyst
Frågan är kanske inte enkel, men förhoppningsvis snabb.
Finns det någon som vet hur snabbt det går för temperaturstegring i olika stadier av ugnslagning av kött?
Det känns som stegringen från 10-30 går väldigt mycket långsammare än från 50-70 om man lagar fläskkött.
Citera
2010-02-13, 18:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Finns det någon som vet hur snabbt det går för temperaturstegring i olika stadier av ugnslagning av kött?
Det känns som stegringen från 10-30 går väldigt mycket långsammare än från 50-70 om man lagar fläskkött.
Har inte tänkt på det men en orsak skulle kunna vara att när vätskenivån sjunker pga avdunstning så minskar volymen/storleken över lag. Det är som att jämföra två järnklot med olika storlekar. Det större klotet kommer alltid att ta längre tid att värma upp än det lilla.

~Paul~
Citera
2010-02-13, 23:38
Medlem
chajusongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

Jag skulle vilja ha svar på samma fråga, för det ställer till det lite när man planerar efter köttemperaturen, man ser att det tar lång tid, och plötsligt är det nästan klart.
Citera
2010-02-14, 00:07
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chajusong
Jag skulle vilja ha svar på samma fråga, för det ställer till det lite när man planerar efter köttemperaturen, man ser att det tar lång tid, och plötsligt är det nästan klart.

Värmen går ju utifrån och in i köttabiten, konstigare än så är det inte. Så när steken håller tex 75 grader inuti håller ytan på den 150 grader.

Alltså först när köttbitens yta nått inställd ugnsvärme så skickas värme vidare till stekens innersta.
Senast redigerad av Aake 2010-02-14 kl. 00:11.
Citera
2010-02-14, 12:55
Medlem
liljenstars avatar
Kan jag göra schnitzel på en bit innanlår jag hittade i frysen? Vanlig nöt, ej kalv som jag normalt använder.
Eller kommer det bli skit?

//liljenstar
Citera
2010-02-14, 13:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liljenstar
Kan jag göra schnitzel på en bit innanlår jag hittade i frysen? Vanlig nöt, ej kalv som jag normalt använder.

//liljenstar
Det kommer bli mycket segt.

~Paul~
Citera
2010-02-14, 13:36
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det kommer bli mycket segt.

~Paul~

Det var det jag misstänkte
Tack!

//liljenstar
Citera
2010-02-14, 15:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liljenstar
Jag skulle gjort lövbiff av köttet, och serverat med massor vitlökssmör.
Citera
2010-02-14, 19:16
Medlem
eskimås avatar
Tja

Har en fråga ang pastakokning.
När jag kokat färdigt pastan och slagit av den i durkslaget så tenderar den att bli torr och klibba ihop.
Jag hörde för ett tag sen Tomas Tengby ge tips på hur man undviker detta i SR P1 men nu har jag lyckats att glömma allt vad han sa.

Nå hur gör man för att inte pastan ska klibba ihop och bli torr?

Tacksam för svar
Citera
2010-02-14, 19:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Tja

Har en fråga ang pastakokning.
När jag kokat färdigt pastan och slagit av den i durkslaget så tenderar den att bli torr och klibba ihop.
Jag hörde för ett tag sen Tomas Tengby ge tips på hur man undviker detta i SR P1 men nu har jag lyckats att glömma allt vad han sa.

Nå hur gör man för att inte pastan ska klibba ihop och bli torr?
Låt den inte rinna av helt, alternativt häll tillbaka lite av pastavattnet.

Sedan behöver man inte servera pastan och såsen separerade. Blanda pastan med såsen direkt efter att du silat bort kokvattnet.

Svenssontricket är annars att ha olja i kokvattnet :-(
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in