Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-02, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Jag äger tyvärr ingen riktig gryta än, men är lite sugen på att laga någon mustig sådan. Problemet är att jag bara har en stor rostfri kastrull...det blir inte så bra va? eller?
Rör oftare och sänk värmen så blir det kanon. Lock på och låg värme brukar göra tricket.
Citera
2010-02-02, 14:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Jag äger tyvärr ingen riktig gryta än, men är lite sugen på att laga någon mustig sådan. Problemet är att jag bara har en stor rostfri kastrull...det blir inte så bra va? eller?
Schnyggve, det är precis som Aake och smålandtintin säger. Du behöver inte en "riktig gryta" för att laga grytmat. Det är dock några punkter du bör tänka på.

1. Kastruller har i allmänhet tunnare botten och därmed blir värmeledningsförmågan inte i paritet med en tjockbottnad gryta (t ex Kockums eller Le Creuset). För att kompensera för detta så behöver du fixa värmefördelningen på ett annat sätt. Lösningen är att ha i mer fett/olja än vad man i vanliga fall använder i grytor och pannor. Fett och olja leder som bekant värme.

Med andra ord, fräs ditt kött i rikligt med fett/olja och när väl köttet är brynt så kan du hälla av överflödet. Ta dock inte bort allt? Det är trots allt så att fettet bidrar till smaken.

2. Glöm inte att hetta upp kastrullen ordentligt innan du lägger i råvarorna.

3. Lägg inte i för mycket på en gång eftersom en tunnbottnad kastrull svalnar fortare än en tjockbottnad gryta. Detta medför att det börjar fastna i botten och koka i stället för brynas.

4. När väl grytan är igång så bör du sänka värmen mer än i samband med traditionella grytor. Låt alltsammans sjuda på svag värme och se upp med vätskeförlust. Då fastnar det obönhörligen i botten.

Lycka till och hör av dig med resultatet!

~Paul~
Citera
2010-02-03, 23:12
Medlem
SexyBeasts avatar
Måste jag mala köttet själv för att göra råbiff? Jag har uppfattat det som att det kan förekomma bakterier på köttytan. Ska jag skära av köttytan då och mala sedan?
Hur stor är risken för dessa bakterier? En liten bit oxfilé slinker alltid ned innan tillagningen, måste jag upphöra med denna böjelse?
Citera
2010-02-03, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Måste jag mala köttet själv för att göra råbiff? Jag har uppfattat det som att det kan förekomma bakterier på köttytan. Ska jag skära av köttytan då och mala sedan?
Hur stor är risken för dessa bakterier? En liten bit oxfilé slinker alltid ned innan tillagningen, måste jag upphöra med denna böjelse?
Ursäkta reklamen, men jag handlar alltid köttfärsen på Citygross. Det är enda affären i närheten som mal medan man väntar. Dessutom får man se vilka köttbitar de använder och de brukar vara helt ok.
Spara det dock inte till dagen efter.
Råbiff gör man så fort man kommit hem. Och se till att kylkedjan inte bryts.
Citera
2010-02-03, 23:27
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Har du en tillräckligt vass kniv så kan du med fördel hacka köttet själv. Det blir lite mer som grovmalen färs. Men det hade jag föredragit.

Ang bakterierna så tror jag att risken är minimal på gränsen till obefintlig om köttet har handskats med på ett korrekt sätt i övrigt.
Citera
2010-02-03, 23:31
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Ursäkta reklamen, men jag handlar alltid köttfärsen på Citygross. Det är enda affären i närheten som mal medan man väntar. Dessutom får man se vilka köttbitar de använder och de brukar vara helt ok.
Spara det dock inte till dagen efter.
Råbiff gör man så fort man kommit hem. Och se till att kylkedjan inte bryts.

Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Har du en tillräckligt vass kniv så kan du med fördel hacka köttet själv. Det blir lite mer som grovmalen färs. Men det hade jag föredragit.

Ang bakterierna så tror jag att risken är minimal på gränsen till obefintlig om köttet har handskats med på ett korrekt sätt i övrigt.

Så med ett nymalet kött så är det inga problem?
Citera
2010-02-03, 23:36
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Så med ett nymalet kött så är det inga problem?
Inga problem kan man aldrig säga när det handlar om rått kött

Men så länge du inte handlar i en pensionärsbutik (en sådan där de säljer tre paket köttfärs i veckan) eller av ett gäng balter ur bakluckan på en zigenarmerca nere i frihamnen så bör du klara dig fint
Citera
2010-02-03, 23:37
Medlem
Bowens avatar
Hur tillagar man oxfilé bäst i ugn? Har aldrig gjort det för men ger mig på en gissning så kan ni ju gärna rätta mig där jag har fel.

Bryner den först runt om sen slänger in den i mitten av ugnen på ca 175-200 grader tills köttet har en innertemeratur runt 60 grader?
Rätt eller helt åt helvete fel?
Citera
2010-02-03, 23:39
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowen
Hur tillagar man oxfilé bäst i ugn? Har aldrig gjort det för men ger mig på en gissning så kan ni ju gärna rätta mig där jag har fel.

Bryner den först runt om sen slänger in den i mitten av ugnen på ca 175-200 grader tills köttet har en innertemeratur runt 60 grader?
Inte helt fel. Jag hade sänkt värmen på ugnen till 100-150 grader beroende på hur lång tid jaqg har på mig och sen ahde jag bara kört köttet till 50 grader. Medan köttet sedan vilar i folie utanför ugnen så bör innertempen stiga till ca 55 grader och då är det fortfarande rött i mitten.
Citera
2010-02-03, 23:40
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:

Så kan du göra, du kan även sänka temperaturen på ugnen till 100 grader och tillaga under en längre tid till 50-60 grader beroende på hur blodig du vill ha den. Glöm inte att slå in köttet i folie och vila det i en kvart efter tillagning. Temperaturen höjs då ett par grader.
Citera
2010-02-04, 00:06
Medlem
Bowens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Inte helt fel. Jag hade sänkt värmen på ugnen till 100-150 grader beroende på hur lång tid jaqg har på mig och sen ahde jag bara kört köttet till 50 grader. Medan köttet sedan vilar i folie utanför ugnen så bör innertempen stiga till ca 55 grader och då är det fortfarande rött i mitten.

Citat:
Så kan du göra, du kan även sänka temperaturen på ugnen till 100 grader och tillaga under en längre tid till 50-60 grader beroende på hur blodig du vill ha den. Glöm inte att slå in köttet i folie och vila det i en kvart efter tillagning. Temperaturen höjs då ett par grader.
Tack så mycket för svaren. Så fort det dyker upp ngt vettigt extrapris på oxfilé ska jag testa. Kör nog på ca 150 grader på ungen och till ca 50-55 grader på köttet. Sen får det vila i folie efter det. Gillar inte köttet för rött. Tycker det är bäst när det är rosa eller precis gått förbi den rosa tonen. Eller så tycker jag på fläskfilé men det kanske skiljer sig mellan kötten? Alltså färgen och smaken. Förresten, kan man tillaga fläskfilén i ugn på samma sätt som oxfilén? Sorry om jag skriver rörigt, litet trött i huet.
Citera
2010-02-04, 00:12
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Tack så mycket för svaren. Så fort det dyker upp ngt vettigt extrapris på oxfilé ska jag testa. Kör nog på ca 150 grader på ungen och till ca 50-55 grader på köttet. Sen får det vila i folie efter det. Gillar inte köttet för rött. Tycker det är bäst när det är rosa eller precis gått förbi den rosa tonen. Eller så tycker jag på fläskfilé men det kanske skiljer sig mellan kötten? Alltså färgen och smaken. Förresten, kan man tillaga fläskfilén i ugn på samma sätt som oxfilén? Sorry om jag skriver rörigt, litet trött i huet.

Ja du kan tillaga fläskfilé på samma sätt i ugnen. Fläskfile ska dock genomstekas och den kan du ta ut vid 65-68 grader och låta vila så blir den genomstekt. Vill du ha din oxfilé rosa mot well så ta ut den vid 60 grader. Har du tid skulle jag köra ugnen på bara 100 grader. Gradtalet på ugnen definierar inte hur rosa eller rött köttet blir utan det avgör temperaturen på köttet när du tar ut det. Att du kör ugnen så pass lägt gör bara att du får saftigare kött oavsett färg.

Ja det skiljer väldigt mycket mellan fläskfile och oxfile både i färg och smak. Fläsfile bara ungstekt tycker jag är rätt trist medans oxfile har så pass mycket smak i sig att det är fantastiskt tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in