Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-22, 10:21
Medlem
klybans avatar
Brukar bara steka en sida på lövbiffen, tycker det är lättare att få den bra då.
Citera
2010-10-22, 10:21
Moderator
Snuffelbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syltlöken
Grejen är att jag tänkte verkligen på att jag inte skulle översteka dom. Körde dom max 2 min totalt. Gör verkligen några sekunder för mycket i pannan så mycket på segheten? Sen stekte jag dom i en teflonpanna vilket kanske inte är det bästa.

Du dubblar alltså tiden jag tar när jag kör i överkant. Då smäller det rejält över till skosula ^^

Jag kör också i teflon, nu föredrar jag dock andra köttbitar. Men när det blir lövbiff steks dom som jag skrev, i teflon och blir skapliga. Du kan självklart kapa stektiden ännu mer. 20 sekunder på var sida så bör du få en färgad kärna istället för genomstekt.
Citera
2010-10-22, 10:58
Medlem
Syltlökens avatar
Jag steker dom på tok för länge då. Vi gör nytt försök ikväll med 30s på varje sida. Tar nog fram gjutjärnet då också.
Citera
2010-10-22, 13:15
Medlem
Bump.

Om man inte har varmluftsugn, hur bra går det att köra flera saker samtidigt? Tänkte köra en griswellington överst, och hasselbacks/gratäng i mitten? Go/No go?
Citera
2010-10-23, 12:29
Medlem
Om man ska göra biff wellington och det står parmaskinka i receptet, kan man ta vanligt bacon i stället?
Citera
2010-10-23, 14:48
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Om man ska göra biff wellington och det står parmaskinka i receptet, kan man ta vanligt bacon i stället?

Nja, låter inge vidare faktiskt, f a lär det utveckla en hel del vätska/fett som sunkar ner smördegen.

Om det är en ekonomisk fråga skulle jag satsa på prosciutto crudo istället. Fanns på mitt lokala ica för 119 kr/kg i veckan. Nu brukar den iofsig inte vara så billig normalt men en 250 kr/kg borde det gå att få tag på.
Citera
2010-10-24, 14:18
Medlem
MsBurnss avatar
Har kommit över en stor mängd bakpotatis och har bakat den och gjort klyftpotatis. Nu undrar jag: kan det bli bra potatismos med bakpotatis?
Citera
2010-10-24, 15:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic Kid
Nja, låter inge vidare faktiskt, f a lär det utveckla en hel del vätska/fett som sunkar ner smördegen.
Jag har visserligen inte mätt mängden vätska i parmaskinka och jämfört med ordinärt bacon (i lika tunna skivor) men skillnaden kan inte vara så dramatisk som du påstår.

Parmaskinka innehåller mindre fett. Detta har dock inte så mycket med konsistensen i den färdiga smördegen att göra eftersom denna också innehåller fett och kan därför inter mättas mer än vad den redan är.

Visst funkar det med bacon om man inte har något annat men smaken kommer självklart att bli annorlunda.

~Paul~
Citera
2010-10-24, 16:32
Medlem
http://www.foodetc.se/wellington.php

Recept på Wellington med bacon i. Jag körde parmaskinka-kopia, gick utmärkt!

Kan man göra en wellington och ha i kyl tills man kör in den i ugnen? Tänkte ha över lite folk på middag och köra 2 wellingtons, men vill ju inte stå i en timme och göra mat när gästerna är där.
Citera
2010-10-24, 17:01
Medlem
Hej hopp!

Är det någon vet hur man enkelt kan färga mjöl?

Jag vill alltså ha mjöl i olika färger, det ska inte ätas men bör inte vara giftigt.

Tack på förhand
Citera
2010-10-24, 17:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Kan man göra en wellington och ha i kyl tills man kör in den i ugnen? Tänkte ha över lite folk på middag och köra 2 wellingtons, men vill ju inte stå i en timme och göra mat när gästerna är där.
Det går men du bör rumstemperera den innan du kör in den i ugnen.

~Paul~
Citera
2010-10-24, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
http://www.foodetc.se/wellington.php

Recept på Wellington med bacon i. Jag körde parmaskinka-kopia, gick utmärkt!

I det där receptet ska man steka baconet och blanda med svampen. I det jag tänkte göra ska man linda skinkan om file´n.
http://www.channel4.com/food/recipes/chefs/gordon-ramsay/beef-wellington-07-12-21_p_1.html
Hursomhelst så testade jag igår med en falukorv istället för oxfile. Degen blev inte blöt så det funkade.
Blev rätt gott också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in