Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-04, 16:35
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shizzle
Jag har ett kilo fläskfilé som har utgångsdatum 08.12.08. Den har, vad jag vet legat i frysen hela tiden, förutom förra helgen då jag tinade upp den ett dygn i kylen för att sedan frysa in den igen (dålig planering). Går den att äta tror ni?

Man ska aldrig frysa om mat utan att tillaga den men hur illa det är eller hur osäkert det är vet jag inte. Eftersom den tinades i kylen borde det inte vara så farligt. Nästa gång tillaga den och frys om den.
Citera
2009-10-04, 16:40
Medlem
shizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Man ska aldrig frysa om mat utan att tillaga den men hur illa det är eller hur osäkert det är vet jag inte. Eftersom den tinades i kylen borde det inte vara så farligt. Nästa gång tillaga den och frys om den.
Jo, jag har förstått det, dålig planering som sagt.
Jag testa och ser.
Citera
2009-10-04, 19:49
Medlem
thereins avatar
Hur kan jag få mina potatisklyftor att smaka som http://www.felix.se/produkter_detalj.asp?produkt_id=07351? Mer specifikt undrar jag hur man uppnår "sour cream"-smaken, för det lär väl inte fungera med att bara hälla på lite gräddfil innan man slänger in dem i ugnen.
Senast redigerad av therein 2009-10-04 kl. 19:54.
Citera
2009-10-04, 21:56
Medlem
kings1zes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therein
Hur kan jag få mina potatisklyftor att smaka som http://www.felix.se/produkter_detalj.asp?produkt_id=07351? Mer specifikt undrar jag hur man uppnår "sour cream"-smaken, för det lär väl inte fungera med att bara hälla på lite gräddfil innan man slänger in dem i ugnen.

Sourcreamkrydda? Det finns på Frasses iaf

det + lökpulver eller gräslök kanske bör väl ge rätt smak
Citera
2009-10-04, 23:28
Medlem
kavajmongots avatar
Vad finns det för pastasås man kan göra med gräddfil? Vill gärna göra en alfredo men har ingen grädde hemma, funkar det med gräddfil istället?
Citera
2009-10-04, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kavajmongot
Vad finns det för pastasås man kan göra med gräddfil? Vill gärna göra en alfredo men har ingen grädde hemma, funkar det med gräddfil istället?
Curry, mango chutney och kyckling blir rätt gott. Peta in det i exempelvis pastasallad. Gräddfil skär sig rätt ofta tycker jag.
Eller ta den blandningen på en bakad potatis om du har en hemma.
Citera
2009-10-05, 12:21
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Jag har en (öppnad) flaska HP-sås stående i rumstemp, håller den sej än efter nåt år?
Har inte sett nåt bäst före datum men jag undrar ifall den bör (borde) ha förvarats i kylskåp istället?
Citera
2009-10-05, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Jag har en (öppnad) flaska HP-sås stående i rumstemp, håller den sej än efter nåt år?
Har inte sett nåt bäst före datum men jag undrar ifall den bör (borde) ha förvarats i kylskåp istället?

hp-sås klarar sig i rumstemperatur utan problem. och det är läänge!
Citera
2009-10-05, 18:33
Medlem
shizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shizzle
Jag har ett kilo fläskfilé som har utgångsdatum 08.12.08. Den har, vad jag vet legat i frysen hela tiden, förutom förra helgen då jag tinade upp den ett dygn i kylen för att sedan frysa in den igen (dålig planering). Går den att äta tror ni?
Det smakade utsökt och magen är fortfarande ok. Victory!
Citera
2009-10-06, 16:15
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
hp-sås klarar sig i rumstemperatur utan problem. och det är läänge!
Bra, då vågar jag nog smaka av den.
Citera
2009-10-06, 18:20
Medlem
Har sett på tv att många tv-kockar "tvättar" riset, vad är det bra för?
Citera
2009-10-06, 18:47
Medlem
Anroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Har sett på tv att många tv-kockar "tvättar" riset, vad är det bra för?

Får bort damm ifrån riset, gör att det blir kladdfritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in