Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Ja du kan tillaga fläskfilé på samma sätt i ugnen. Fläskfile ska dock genomstekas och den kan du ta ut vid 65-68 grader och låta vila så blir den genomstekt. Vill du ha din oxfilé rosa mot well så ta ut den vid 60 grader. Har du tid skulle jag köra ugnen på bara 100 grader. Gradtalet på ugnen definierar inte hur rosa eller rött köttet blir utan det avgör temperaturen på köttet när du tar ut det. Att du kör ugnen så pass lägt gör bara att du får saftigare kött oavsett färg.
Ja det skiljer väldigt mycket mellan fläskfile och oxfile både i färg och smak. Fläsfile bara ungstekt tycker jag är rätt trist medans oxfile har så pass mycket smak i sig att det är fantastiskt tycker jag.
Stort tack till även dig, nu kan jag ju inte misslyckas. Kör nog på 100 grader på ugnen då. Gäller bara att planera med tiden. Vad kan tiden ligga på om man kör biten på 100 grader? typ en timme eller? Kom på mig själv efter jag skrev det om dom två olika köttsorterna. Fläskfilé helstekt på pannan kör jag alltid på och det forsätter jag med medans oxfilé i ugn ska testas snarast.
edit: Kom på en ny fråga. Säg att man vill ha pommes till köttet. Då slänger man bara in dom i ugnen mot slutet klart men om vi då har köttet i mitten, var sätter man pommesen ?

Har aldrig haft mer än en sak inne i ugnen samtidigt.
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Ja, du kan tillaga fläskfilén på samma sätt.
Ja alltså, färg och smak skiljer sig ju ganska väsentligt mellan fläsket och nötet. Fläsket vinner inte på att serveras blodigt.
Jo jag kom på mig själv efter jag skrivit det. Förstår precis vad du menar. Fläskfilén kör jag i stekpannan och oxfilén kör vi i ugnen.