2010-02-04, 00:13
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowen
Tack så mycket för svaren. Så fort det dyker upp ngt vettigt extrapris på oxfilé ska jag testa. Kör nog på ca 150 grader på ungen och till ca 50-55 grader på köttet. Sen får det vila i folie efter det. Gillar inte köttet för rött. Tycker det är bäst när det är rosa eller precis gått förbi den rosa tonen. Eller så tycker jag på fläskfilé men det kanske skiljer sig mellan kötten? Alltså färgen och smaken. Förresten, kan man tillaga fläskfilén i ugn på samma sätt som oxfilén? Sorry om jag skriver rörigt, litet trött i huet.

Ja, du kan tillaga fläskfilén på samma sätt.

Ja alltså, färg och smak skiljer sig ju ganska väsentligt mellan fläsket och nötet. Fläsket vinner inte på att serveras blodigt.
Citera
2010-02-04, 00:14
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Tack så mycket för svaren. Så fort det dyker upp ngt vettigt extrapris på oxfilé ska jag testa. Kör nog på ca 150 grader på ungen och till ca 50-55 grader på köttet. Sen får det vila i folie efter det. Gillar inte köttet för rött. Tycker det är bäst när det är rosa eller precis gått förbi den rosa tonen. Eller så tycker jag på fläskfilé men det kanske skiljer sig mellan kötten? Alltså färgen och smaken. Förresten, kan man tillaga fläskfilén i ugn på samma sätt som oxfilén? Sorry om jag skriver rörigt, litet trött i huet.

Stor skillnad mellan fläskfilé och oxfilé. Sistnämnda "ska" serveras ordentligt blodig, medan fläsk ska vara mer eller mindre genomstekt.
Citera
2010-02-04, 00:24
Medlem
Bowens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Ja du kan tillaga fläskfilé på samma sätt i ugnen. Fläskfile ska dock genomstekas och den kan du ta ut vid 65-68 grader och låta vila så blir den genomstekt. Vill du ha din oxfilé rosa mot well så ta ut den vid 60 grader. Har du tid skulle jag köra ugnen på bara 100 grader. Gradtalet på ugnen definierar inte hur rosa eller rött köttet blir utan det avgör temperaturen på köttet när du tar ut det. Att du kör ugnen så pass lägt gör bara att du får saftigare kött oavsett färg.

Ja det skiljer väldigt mycket mellan fläskfile och oxfile både i färg och smak. Fläsfile bara ungstekt tycker jag är rätt trist medans oxfile har så pass mycket smak i sig att det är fantastiskt tycker jag.
Stort tack till även dig, nu kan jag ju inte misslyckas. Kör nog på 100 grader på ugnen då. Gäller bara att planera med tiden. Vad kan tiden ligga på om man kör biten på 100 grader? typ en timme eller? Kom på mig själv efter jag skrev det om dom två olika köttsorterna. Fläskfilé helstekt på pannan kör jag alltid på och det forsätter jag med medans oxfilé i ugn ska testas snarast.

edit: Kom på en ny fråga. Säg att man vill ha pommes till köttet. Då slänger man bara in dom i ugnen mot slutet klart men om vi då har köttet i mitten, var sätter man pommesen ? Har aldrig haft mer än en sak inne i ugnen samtidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Ja, du kan tillaga fläskfilén på samma sätt.

Ja alltså, färg och smak skiljer sig ju ganska väsentligt mellan fläsket och nötet. Fläsket vinner inte på att serveras blodigt.
Jo jag kom på mig själv efter jag skrivit det. Förstår precis vad du menar. Fläskfilén kör jag i stekpannan och oxfilén kör vi i ugnen.
Senast redigerad av Bowen 2010-02-04 kl. 00:29.
Citera
2010-02-04, 00:36
Medlem
Snövits avatar
Citat:
edit: Kom på en ny fråga. Säg att man vill ha pommes till köttet. Då slänger man bara in dom i ugnen mot slutet klart men om vi då har köttet i mitten, var sätter man pommesen ? Har aldrig haft mer än en sak inne i ugnen samtidigt.

Det är lite problem med att tillaga kött på så läg temperatur och även tillaga potatis samtidigt tycker jag. Man vill ju ha potatisen på högre temperatur. Jag brukar lösa det genom att tillaga tex gratäng jag kokar i gräddmjölk och sen bara gratinerar i ugnen på grill när köttet vilar. Samma kan man göra med potatis som man kokar och sen rullar i smör och steker i ugnen när köttet vilar. Pommes gissar jag att du kan slänga in i typ 10 minuter i 100 grader bredvid köttet och sen när du tar ut köttet och låter det vila kör du på grillen för ytan. Men jag lagar aldrig pommes man köper utan friterar i så fall potatis så jag vet inte rikigt.

Du borde kunna sätta två formar bredvid varandra i ugnen annars hade jag satt potatisen under köttet och sen flyttat upp dem när köttet vilar.
Citera
2010-02-04, 00:43
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Det är lite problem med att tillaga kött på så läg temperatur och även tillaga potatis samtidigt tycker jag. Man vill ju ha potatisen på högre temperatur. Jag brukar lösa det genom att tillaga tex gratäng jag kokar i gräddmjölk och sen bara gratinerar i ugnen på grill när köttet vilar. Samma kan man göra med potatis som man kokar och sen rullar i smör och steker i ugnen när köttet vilar. Pommes gissar jag att du kan slänga in i typ 10 minuter i 100 grader bredvid köttet och sen när du tar ut köttet och låter det vila kör du på grillen för ytan. Men jag lagar aldrig pommes man köper utan friterar i så fall potatis så jag vet inte rikigt.

Du borde kunna sätta två formar bredvid varandra i ugnen annars hade jag satt potatisen under köttet och sen flyttat upp dem när köttet vilar.

Det går alldeles utmärkt att fritera köpepommes med, blir klart godare än i ugnen.
Citera
2010-02-04, 00:51
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Stort tack till även dig, nu kan jag ju inte misslyckas. Kör nog på 100 grader på ugnen då. Gäller bara att planera med tiden. Vad kan tiden ligga på om man kör biten på 100 grader? typ en timme eller? Kom på mig själv efter jag skrev det om dom två olika köttsorterna. Fläskfilé helstekt på pannan kör jag alltid på och det forsätter jag med medans oxfilé i ugn ska testas snarast.

Jo jag kom på mig själv efter jag skrivit det. Förstår precis vad du menar. Fläskfilén kör jag i stekpannan och oxfilén kör vi i ugnen.

Du kan gå tillväga med din potatis som med ditt kött (eller följa snövits metod). Då ger du helt enkelt dina pommes lite färg i pannan och steker sedan klart i ugnen.

Det finns annars en ganska ny (?) tråd som avhandlar fritering om det är det du vill göra.
Citera
2010-02-04, 00:52
Medlem
Bowens avatar
Citat:

Trött i huet som man är så glömde jag ju bort att ugnen bara är på 100 grader när köttet är inne. Lite svårt att göra pommes i den värmen kanske. Men gratäng var bra tips! Den kan man ju bara slänga in medan köttet vilar i folie. Kör du då in gratängen på 100 grader och med grillfunktion eller du höjer värmen också? Eller om man nu vill ha pommes till så kanske man kan laga köttet just den gången på typ 200 grader och sätta in pommesen under köttet mot slutet och därefter bara sätta upp dom ett snäpp när köttet är ute. Borde ju gå, kan jag tycka men vad vet jag egentligen Tur man hitta denna tråden då. Kommer hjälpa mig väldigt mycket känner jag.
Citera
2010-02-04, 00:59
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Trött i huet som man är så glömde jag ju bort att ugnen bara är på 100 grader när köttet är inne. Lite svårt att göra pommes i den värmen kanske. Men gratäng var bra tips! Den kan man ju bara slänga in medan köttet vilar i folie. Kör du då in gratängen på 100 grader och med grillfunktion eller du höjer värmen också?

Gratängen kan du som Snövit föreslog koka i gräddmjölken först för att sedan gratinera medan köttet vilar.

Citat:
Eller om man nu vill ha pommes till så kanske man kan laga köttet just den gången på typ 200 grader och sätta in pommesen under köttet mot slutet och därefter bara sätta upp dom ett snäpp när köttet är ute. Borde ju gå, kan jag tycka men vad vet jag egentligen Tur man hitta denna tråden då. Kommer hjälpa mig väldigt mycket känner jag.

Jag hade ju satsat krutet på oxfilén istället för potatisen då kilopriset på det senare är ungefär 4000 % högre (med reservation för räknefel)
Citera
2010-02-04, 01:03
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Gratängen kan du som Snövit föreslog koka i gräddmjölken först för att sedan gratinera medan köttet vilar.

Eller så gör man gratängen först och värmer den i ugnen medan köttet vilar. Potatisgratäng mår bara bra av att få stå till sig lite
Citera
2010-02-04, 01:14
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Eller så gör man gratängen först och värmer den i ugnen medan köttet vilar. Potatisgratäng mår bara bra av att få stå till sig lite

Ja, det är naturligtvis den bästa metoden.
Gör den idag om du vill, gratängen mår inte dåligt av det.
Citera
2010-02-04, 08:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Måste jag mala köttet själv för att göra råbiff? Jag har uppfattat det som att det kan förekomma bakterier på köttytan. Ska jag skära av köttytan då och mala sedan?
Hur stor är risken för dessa bakterier? En liten bit oxfilé slinker alltid ned innan tillagningen, måste jag upphöra med denna böjelse?
Råbiff/Biff Tartare kan lagas på många olika sätt och med varierande tillbehör. T ex:
På oxfilé, oxinnanlår eller filé. En speciell variant lagas på kalvinnanlår. Köttet kan malas, hackas, mixas, skrapas med vass kniv eller bankas till smet.

En viktig detalj. Köttet bör beredas på ett fat placerat på iskuber.

De ingredienser som kan komma i fråga är:
  • pepparrot
  • sardeller/thai fisksås (!)
  • konjak
  • sherry
  • kapris
  • rödlök/silverlök/gul lök/schalottenlök
  • Dijonsenap/taffelsenap
  • Worcestershiresås
  • vaktelägg-/höngsäggula
  • salt/gourmetsalt
  • nymalen svartpeppar
  • löjrom
  • persilja
  • citronsaft
  • rödbetor
  • cornichoner
  • chilisås/djävulssås/Tabasco
  • paprikapulver (sött)
  • Cayennepeppar och liknande
~Paul~
Citera
2010-02-04, 09:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Inte helt fel. Jag hade sänkt värmen på ugnen till 100-150 grader beroende på hur lång tid jaqg har på mig och sen ahde jag bara kört köttet till 50 grader. Medan köttet sedan vilar i folie utanför ugnen så bör innertempen stiga till ca 55 grader och då är det fortfarande rött i mitten.
Så mycket som 5 grader kommer inte temperaturen att stiga till i viloläge. Det handlar snarare om 2 grader .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in