Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-15, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Baka! Lite småkakor, kladdkakor osv som du sedan fryser in. Har du några ägg kvar bakar du en tårtbotten och firar med en hembakad tårta .

För jobbigt att baka.

Citat:
Ursprungligen postat av christery
90... det var fan inte lite, nåja... maräng, glass, sockerkaka eller andra bakverk, förlorade ägg, gubbröra, nubbesallad... Finns det inte nån mexikansk variant på omelett åxå... Kommer inte ihåg vad den heter.

Månne hur mycket hårdkokta ägg man kan använda i en smörgåstårta innan det blir ägglickt

Gubbröra, visst är väl det kokt ägg, creme fraiche, lök och sill typ?

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Varför inte separera äggen på gula och vita och därefter frysa in alltsammans? Tänk bara på att gulorna bör vispas lätt innan du fryser dem. Äggvitorna kan du frysa som de är.

~Paul~

Låter jobbigt. När har man användning för bara äggvita/äggula?
Citera
2013-10-15, 18:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0x
90 ägg bör inte ta speciellt lång tid att separera om man har någorlunda normal teknik.

Personligen använder jag nästan alltid uteslutande separerade ägg eftersom jag snarare går efter vikt än antal ägg i diverse recept.

Äggvita använder man i t ex maränger, marshmallows, snö, tiramisu, kinesisk matlagning (lättvispade), krämer osv.

Äggula använder man i bland annat majonnäser, krämer, bakning (t ex tårtor och sockerkakor, samt småkakor), hemlagad pasta, zabaglione, hollandaiser, bearnaiser, osv.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2013-10-15 kl. 18:52.
Citera
2013-10-15, 18:48
Medlem
Citat:
För jobbigt att baka.

Gubbröra, visst är väl det kokt ägg, creme fraiche, lök och sill typ?

Så din idé med att be om råd var vad exakt? ...att någon skulle berätta för dig hur du kunde förvandla 90 ägg till ryggbiff?
Citera
2013-10-15, 18:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Så din idé med att be om råd var vad exakt? ...att någon skulle berätta för dig hur du kunde förvandla 90 ägg till ryggbiff?
Bra poäng där .

~Paul~
Citera
2013-10-15, 19:05
Medlem
Citat:

Nä jag vet inte, jag kände att allt var väldigt jobbigt, men det är det ju inte när man väl gör det. Sen var väl min tanke något som man enkelt och snabbt slänger ihop, typ en äggröra fast något lite annorlunda.

Hur ska man förvara äggen om man separerar dom för att smidigt kunna dosera? Isbrickor?
Citera
2013-10-15, 20:01
Medlem
Citat:
Nä jag vet inte, jag kände att allt var väldigt jobbigt, men det är det ju inte när man väl gör det. Sen var väl min tanke något som man enkelt och snabbt slänger ihop, typ en äggröra fast något lite annorlunda.

Hur ska man förvara äggen om man separerar dom för att smidigt kunna dosera? Isbrickor?

Men vad har du för koll på omelett tänker jag? Det kan ju vara förbannat variationsrikt och jag har haft perioder när jag käkat 2-äggsomeletter varje morgon.

2 ägg
1 msk grädde
lite salt och peppar
smör till stekning

Rörs ihop med gaffel. smält smöret i gjutjärnspanna på medeltemperatur. Häll i äggsmeten och rör det inte sen. Låt det stå där tills äggen har stelnat över hela ytan. Lägg sedan på riven ost, ostsort efter smak, och låt den smälta.

På ytan lägger du sedan en fyllning som kan vara i princip vad som helst. Några enkla förslag för jag tror det är det du vill ha:

1. Stekt lök

2. Tärnad skinka

3. Inlagd jalapeno, köpesalsa

4. Stekt svamp

5. Skalade räkor och lite majonäs
Citera
2013-10-15, 20:49
Medlem
Citat:
Men vad har du för koll på omelett tänker jag? Det kan ju vara förbannat variationsrikt och jag har haft perioder när jag käkat 2-äggsomeletter varje morgon.

2 ägg
1 msk grädde
lite salt och peppar
smör till stekning

Rörs ihop med gaffel. smält smöret i gjutjärnspanna på medeltemperatur. Häll i äggsmeten och rör det inte sen. Låt det stå där tills äggen har stelnat över hela ytan. Lägg sedan på riven ost, ostsort efter smak, och låt den smälta.

På ytan lägger du sedan en fyllning som kan vara i princip vad som helst. Några enkla förslag för jag tror det är det du vill ha:

1. Stekt lök

2. Tärnad skinka

3. Inlagd jalapeno, köpesalsa

4. Stekt svamp

5. Skalade räkor och lite majonäs

Jag tycker det tar för lång tid samt att det är svårt med rätt värme för omelett. Det kanske inte tar särskilt lång tid men det känns som evigheter när man står där och väntar på att det ska stelna.
Citera
2013-10-15, 21:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag tycker det tar för lång tid samt att det är svårt med rätt värme för omelett. Det kanske inte tar särskilt lång tid men det känns som evigheter när man står där och väntar på att det ska stelna.
På nittio ägg hinner du lära dig, och snabbare mat än omelett får du banne mig leta efter.
Citera
2013-10-15, 21:26
Medlem
Esset45s avatar
Citat:

Du ska nog inte laga mat om du inte orkar vänta på en omelett. En pan pizza tar längre tid än en omelett
Citera
2013-10-15, 23:50
Medlem
Citat:

Det tar fem minuter tills det har stelnat. Kör på trean på plattan.

Ärligt talat nu, vem har du stulit äggen av och varför? Är du en räv?
Citera
2013-10-16, 02:29
Medlem
gottmospahedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Salladskyckling är väl redan tillagad? Om du ändå skall tillaga den blir det väl bättre att använda rå kyckling?

Ja, se där vad fel det kan bli ibland . Menar ju självklart rå kyckling!
Citera
2013-10-16, 17:43
Medlem
Citat:
Det tar fem minuter tills det har stelnat. Kör på trean på plattan.

Ärligt talat nu, vem har du stulit äggen av och varför? Är du en räv?

Det är min farsa som har släpat hem dom. 3/9, blir inte det lite svalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in