Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-29, 18:46
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Någon som har kryddtips för smörstekt strömming?
Skall förtäras med potatismos och möjligtvis lingonsylt.

Edit: Har ingen dill och ingen persilja.
Senast redigerad av Xerxesbrother 2010-01-29 kl. 18:48.
Citera
2010-01-29, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xerxesbrother
Någon som har kryddtips för smörstekt strömming?
Skall förtäras med potatismos och möjligtvis lingonsylt.

Edit: Har ingen dill och ingen persilja.
Antingen bara salt och peppar.
Eller lite väldigt lite stekt lök, som du tillsatt lite socker i.
Eller en gammal hederlig löksås.
Citera
2010-01-29, 21:49
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Antingen bara salt och peppar.
Eller lite väldigt lite stekt lök, som du tillsatt lite socker i.
Eller en gammal hederlig löksås.

Får prova det löken nästa gång, körde med salt och peppar nu. Hann äta upp innan du skrev, tyvärr.
Citera
2010-01-30, 14:59
Medlem
Hummlers avatar
Hallå, jag har ett litet "problem".

När jag stekte falukorv häromdagen så glömde jag att sätta in den i kylen efteråt. Märkte detta dagen efter och körde in den direkt. Min fråga är om jag fortfarande kan tillaga denna och äta som normalt eller har den blivit för dålig? Den luktar fortfarande normalt iaf.
Citera
2010-01-30, 15:03
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummler
Hallå, jag har ett litet "problem".

När jag stekte falukorv häromdagen så glömde jag att sätta in den i kylen efteråt. Märkte detta dagen efter och körde in den direkt. Min fråga är om jag fortfarande kan tillaga denna och äta som normalt eller har den blivit för dålig? Den luktar fortfarande normalt iaf.

Du har alltså haft rå falukorv i rumstemperatur i över 24 timmar? Jag skulle inte äta den.
Citera
2010-01-30, 20:36
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Du har alltså haft rå falukorv i rumstemperatur i över 24 timmar? Jag skulle inte äta den.

Är korven rökt så klarar den sig längre. Annars kan man ju ge den till fädbodjäntan.
Citera
2010-01-30, 20:39
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Är korven rökt så klarar den sig längre. Annars kan man ju ge den till fädbodjäntan.

Falukorv brukar väl inte vara rökt? Ja till fäbojäntan aktiviteter duger den säkert fast i takt med förruttnelsen borde även hullet på den börja bli lite väl slappt.
Citera
2010-02-01, 16:54
Medlem
Ideriks avatar
Skulle det funka att steka köttbullar och sen hälla i krossade tomater så låter man det stå och puttra sen stund. Serveras med makaroner.

Självklart funkar det men jag undrar om det skulle bli gott eller bli köttbullarna jätte mjuka så dom nästan ramlar sönder? Tänkte student-trixa lite genom att hälla i överbliven taco sås
Citera
2010-02-01, 16:58
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iderik
Skulle det funka att steka köttbullar och sen hälla i krossade tomater så låter man det stå och puttra sen stund. Serveras med makaroner.

Självklart funkar det men jag undrar om det skulle bli gott eller bli köttbullarna jätte mjuka så dom nästan ramlar sönder? Tänkte student-trixa lite genom att hälla i överbliven taco sås

Det funkar bra jag lagar ofta Italienska köttbullar i tomatsås. Dock gör jag det nog lite annorlunda än vad du verkar planera och gör det mer från grunden utan färdiga produkter. Men det blir nog bra.
Citera
2010-02-01, 17:22
Medlem
Ideriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Det funkar bra jag lagar ofta Italienska köttbullar i tomatsås. Dock gör jag det nog lite annorlunda än vad du verkar planera och gör det mer från grunden utan färdiga produkter. Men det blir nog bra.

Tack så hemskt mycket!
Citera
2010-02-02, 04:39
Medlem
Schnyggves avatar
Jag äger tyvärr ingen riktig gryta än, men är lite sugen på att laga någon mustig sådan. Problemet är att jag bara har en stor rostfri kastrull...det blir inte så bra va? eller?
Citera
2010-02-02, 04:58
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Jag äger tyvärr ingen riktig gryta än, men är lite sugen på att laga någon mustig sådan. Problemet är att jag bara har en stor rostfri kastrull...det blir inte så bra va? eller?

Det går alldeles utmärkt med en rostfri kastrull också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in