Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-13, 16:12
Medlem
YngveFrejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alltså lövbiff går visserligen att halstra men det är ytterst viktigt att man prickar in tiden exakt. Det är parametralt att man inte översteker köttet. Gör man det så blir det otroligt segt. En halvminut på varje sida räcker! Köttet bör vara rumstempererat innan tillagning.

Detta är en styckningsdetalj som är egentligen bäst lämpad för bräsering, rullader, sjömansbiff osv. Lövbiff kommer från bakre innerlår på nötkreatur.

Att vända biten i mjöl tillför en viss grad av vätskebevarande i själva köttbiten eftersom det till en viss del bildas en skyddande skorpa som släpper bort vattnet först efter att den har blivit mättad. Något som inte borde vara problem med om köttets steks i ca en halvminut per sida.

~Paul~
Jag skall testa att bräsera. Bräsera lövbiff borde jag fixa. Visste inte om att det gick bra att göra med lövbiff. Men jag måste nog ändå testa att steka en halv lövbiff på det sättet du tipsar om också,
och se hur resultatet blir. Tack för tips!
Citera
2010-07-13, 16:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YngveFrej
Jag skall testa att bräsera. Bräsera lövbiff borde jag fixa. Visste inte om att det gick bra att göra med lövbiff. Men jag måste nog ändå testa att steka en halv lövbiff på det sättet du tipsar om också,
och se hur resultatet blir. Tack för tips!
No Problem. Återkom med en rapport!

~Paul~
Citera
2010-07-13, 18:32
Medlem
YngveFrejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
No Problem. Återkom med en rapport!

~Paul~
Ja, jag kommer att återkomma med en rapport nästa vecka. Jag ska då bjuda min syster som kommer
att besöka mig, på detta goda kött ( som jag ju hoppas att lyckas med).
Citera
2010-07-16, 16:09
Medlem
Snövits avatar
Hemmagjord BBQ-sås hur länge kan man förvara den i kylskåp och vara helt safe så att säga (ska ha det på en stor fest och vill förbreda)?
Citera
2010-07-16, 16:13
Medlem
Två vegetariska frågor:

- Nått lätt man kan grilla som vegetarian?
- Nått med mycket proteiner i? (äter ej ägg)

PS. Mitt första inlägg på FB.
Citera
2010-07-16, 16:31
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaepflb
Två vegetariska frågor:

Välkommen!
Aubergine ska tydligen vara bra.
Fråga 2: vet ej
Citera
2010-07-16, 16:40
Medlem
epost72s avatar
Förresten så är så är de mesta grönsaker goda att grilla.
Tomater majskolvar...
Citera
2010-07-16, 16:48
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Hemmagjord BBQ-sås hur länge kan man förvara den i kylskåp och vara helt safe så att säga (ska ha det på en stor fest och vill förbreda)?
Det beror nog på vad du har i den. Men det borde vara så pass mycket syror, salter och annat junk i den att den ska klara sig utan problem i någon vecka i en försluten behållare i kylen. Ställ den långt in om du är orolig. Ju närmre dörröppningen du kommer ju mer varmluft blir den utsatt för.
Citera
2010-07-16, 16:54
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Det beror nog på vad du har i den. Men det borde vara så pass mycket syror, salter och annat junk i den att den ska klara sig utan problem i någon vecka i en försluten behållare i kylen. Ställ den långt in om du är orolig. Ju närmre dörröppningen du kommer ju mer varmluft blir den utsatt för.

Ja jag hade för mig att den håller rätt bra. Jag postar det jag har i så det inte är något som sabbar det så att säga.

2,5 dl oxbuljong
0,5 dl dijonsenap
1 msk vitvinsvinäger
0,5 dl worcestershiresås
1 dl tomatpuré
0,5 msk hickory liquid smoke
1 tsk chilipulver
1 krm chiliflingor
0,5 dl farinsocker
0,5 dl strösocker
Citera
2010-07-16, 17:22
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
0,5 dl farinsocker
0,5 dl strösocker

Sockret gör att den håller i princip hur länge som helst
Citera
2010-07-17, 15:38
Medlem
constants avatar
Ris. Först ett tips, sedan en fråga.

Läste om hur man svalar av ris snabbt, och trix om att lägga det tunnt på en tallrik etc. Har jag kokt ris som ska vara till sallad, alltså vanligt paraboiled, så sköljer jag det direkt efter kokningen i kallt vatten - Klart för sallad på ett par minuter!. Fick själv tipset av en krögare, och det fungerar utmärkt.

Nu till frågan: Jag har någon svag aning om att jag av en asiat hört att kokt ris, typ Jasmine, ska förvaras i rumstemperatur. Tydligen skulle något med smak, doft eller gift bildas vid kylförvaring. Det är fullt möjligt att jag blandar ihop det hela med något annat, eller att jag helt enkelt drömt. Någon som vet? Hur förvarar ni kokt ris? Och hur länge?
Citera
2010-07-17, 16:07
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaepflb
Två vegetariska frågor:

- Marinerad tofu, ordentligt kryddad!
- Bönburgare. Gör en rejäl omgång på flera sorters bönor, forma och frys in "råa". Perfekt att ta fram när det ska gå fort.
- Majskolv, zucchini, tomat, champinjon och andra grönsaker som kan tänkas vara goda att grilla. Bara fantasin säger stopp!
- Inte det snabbaste eller enklaste, men seitan är både proteinrikt och riktigt gott.
http://www.oxon.se/seitan/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in