2010-01-10, 00:16
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En mellantung röd Bourgogne.

~Paul~
´

Inget dåligt val alls, i alla fall inte om man väljer vin och producent med omsorg (vilket ofta, eller i princip alltid, betyder att man tvingas gå upp i pris).
En Barbera (d'Asti eller d'Alba) vore heller inte fel, syran skulle sitta fint. Det salta och feta i pastan skulle väcka frukten till liv på ett trevligt sätt. En bra Chianti skulle också vara trevligt.
Citera
2010-01-10, 09:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
´

Inget dåligt val alls, i alla fall inte om man väljer vin och producent med omsorg (vilket ofta, eller i princip alltid, betyder att man tvingas gå upp i pris).
En Barbera (d'Asti eller d'Alba) vore heller inte fel, syran skulle sitta fint. Det salta och feta i pastan skulle väcka frukten till liv på ett trevligt sätt. En bra Chianti skulle också vara trevligt.
Haha, nu blev man lite sugen på den kombinationen. Tyvärr har jag endast kyckling i tomatsås .

~Paul~
Citera
2010-01-11, 04:01
Medlem
Woohoos avatar
Behöver man smör i stekpannan för att steka ägg?
Citera
2010-01-11, 08:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woohoo
Behöver man smör i stekpannan för att steka ägg?
Jag har alltid smör i pannan. Dels pga smaken och dels pga att ägg har benägenhet att fastna i alla sorters pannor, dvs även de belagda.

~Paul~
Citera
2010-01-11, 09:46
Medlem
Woohoos avatar
Citat:
Jag har alltid smör i pannan. Dels pga smaken och dels pga att ägg har benägenhet att fastna i alla sorters pannor, dvs även de belagda.

~Paul~

Tackar, smör it is then!
Citera
2010-01-12, 14:46
Medlem
Diktaturs avatar
Citat:
Är du fortfarande kass i kistan? Återkom gärna med fler rapporter .

~Paul~

Det gick vägen!
Som klyban påpekade så har vitt bröd fungerat kanon. Magbesvären är över så vitt jag vet, har inte vågar mig på fet mat än dock, känns som den här dieten gör det den ska ändå. Har fortfarande ingen aning om vad det egentligen var men det lutar åt en infektion av något slag; halsen fick sig en rejäl omgång i samma veva så...

Det som fungerat bäst är:

Kokt torsk med potatis, gjorde även gratäng med potatismos av resterna, det gick fint, nästan godare till och med .

Ris och köttfärssås visade sig vara en hit det också, inga problem över huvud taget. Dock gjorde jag en vågad satsning och körde honungsgriljerad kyckling med lite skinka och ädelost i ugnen tillsammans med ris. Var lite osäker på kycklingen men allt slutade väl - tack och lov!

Har även som påpekat nedan ätit vitt bröd (med ost) tillsammans med verum fil, kan köras med dinkelmüsli om man känner sig lite äventyrlig. Även med banan trots att det inte är särskilt lättsmält.

Sallader, nu vet jag inte vad som är bra eller dåligt med dessa så det har blivit klassiska grekiska recept:

Gurka
Tomat
Basilika
Fetaost
Oliver och olivolja - skippade dock dessa
Lite purjo samt rödlök

Antar att lök inte är det bästa men det går inte att hålla sig borta ibland.
Bör tilläggas att jag aldrig hade avföringsproblem, det var framför allt illamående och en massa gas i form av oavbrutet rapande som ställde till det hela. Så hurvida den här dieten hjälper mot annat vill jag inte ge mig in på men för andra som har taskig mage kanske det kan vara värt att ge rätterna ett försök.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Rostat vitt bröd med osötat blåbärssoppa, är vad man ger sånna som hamnat på sjukhuset pga kräksjuka.
Och det ska vara ett mild och bra sätt att starta upp magen igen.

Blåbärssoppa har jag tänkt på men har inte kommit till skott med det än, ska inhandlas ikväll. Finns det något man med fördel kan äta till?
Tror mig vara någorlunda återställd så det är inte helt så illa.
Citera
2010-01-12, 15:14
Medlem
dePauls avatar
Kanon att du blev bra!

De värsta åtkommorna är nog mag-/tarmbesvär samt ryggvärk och huvudvärk i olika former.

~Paul~
Citera
2010-01-12, 17:12
Medlem
rayraviolis avatar
Jag lagade till en bit karré igår. Körde upp den till 70 grader (sen kröp den upp ett par till). Tänkte att detta skulle bli lagom, men köttet blev lite väl rosa i min smak vad gäller karré. Nu ligger biten i kylen och jag funderar på hur jag lämpligast får den lite mer tillagad.

Nån (dePaul ) som har nåt råd? Jag tänkte spontant att jag kör in den på 100–150 grader tills den har en innertemperatur på 75–80 grader. Det handlar om en bit på ett kg, lite drygt.

Frågan är förstås adresserad till alla begåvade matlagare som rör sig här.
Senast redigerad av rayravioli 2010-01-12 kl. 18:08.
Citera
2010-01-12, 20:26
Medlem
carrotcakes avatar
Skulle vilja testa några olika marinader till kycklingfilé i ugn. Har aldrig gjort marinader och tar tacksamt emot tips på enkla sådana som blir mumsiga till kyckling
Citera
2010-01-12, 20:34
Medlem
Inte så enkel kanske, men min favoritmarinad till kyckling är sherry och vitt vin. Sherry är billigt och perfekt att ha i såser och vissa marinader. Rekommenderas starkt i allas matskåp.

1 dl vitt vin(torrt och gärna med syra), 0.5 dl sherry och sedan 1/2 matsked dragon, vitpeppar och salt. Gärna färsk persilja om du kan få tag i det, men om du inte får tag i det så fungerar det ändå.

Kombinationen vitt vin+sherry+dragon är en av mina favoriter.
Citera
2010-01-12, 20:53
Medlem
klybans avatar
@Diktatur det låter som en långvarig sak du fått.
Det är tänkt man bara ska äta vittbröd och denna osötade blåbärssoppa, sen kunna gå över till lättare mat.

Hoppas det släpper snart, alltid otrevligt med magåkommor och värst med kräksjuka.
Själv har man en fått feber som pajar magen, men inte så illa att det ska pratas om diet.
Citera
2010-01-12, 21:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag lagade till en bit karré igår. Körde upp den till 70 grader (sen kröp den upp ett par till). Tänkte att detta skulle bli lagom, men köttet blev lite väl rosa i min smak vad gäller karré. Nu ligger biten i kylen och jag funderar på hur jag lämpligast får den lite mer tillagad.

Nån (dePaul ) som har nåt råd? Jag tänkte spontant att jag kör in den på 100–150 grader tills den har en innertemperatur på 75–80 grader. Det handlar om en bit på ett kg, lite drygt.

Frågan är förstås adresserad till alla begåvade matlagare som rör sig här.
Sorry för det sena svaret. Personligen kör jag karré till ca 82-85 grader. Liksom du själv så gillar jag inte griskött som är rosa eller halvblodigt. Det har på sista tiden blivit mode att ta ut köttet på väldigt låga temperaturer. Jag har sett råd om 60-68 grader. Jag kan visserligen gå med på att ta ut filén på så här låg temperatur men absolut inte karré, kotletter, skinka eller sidfläsk.

Faktum är att understekt griskött är tämligen smaklöst. Det behöver verkligen stekas/kokas igenom för att få fram karraktären. Det är därmed stor skillnad mellan ett fint nötkött och fläsk/griskött.

Så som svar på din fråga. Kör tillbaka biten in i ugnen igen på tämligen hög väme för att ge det en yta. Sänk sedan och ta ut köttet när det har nått en temperatur på ca 82 grader. Slå in det i aluminiumfolie och vänta i ca 12 minuter. Tranchera sedan och servera genast.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in