Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-12, 21:18
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Sorry för det sena svaret. Personligen kör jag karré till ca 82-85 grader. Liksom du själv så gillar jag inte griskött som är rosa eller halvblodigt. Det har på sista tiden blivit mode att ta ut köttet på väldigt låga temperaturer. Jag har sett råd om 60-68 grader. Jag kan visserligen gå med på att ta ut filén på så här låg temperatur men absolut inte karré, kotletter, skinka eller sidfläsk.

Faktum är att understekt griskött är tämligen smaklöst. Det behöver verkligen stekas/kokas igenom för att få fram karraktären. Det är därmed stor skillnad mellan ett fint nötkött och fläsk/griskött.

Så som svar på din fråga. Kör tillbaka biten in i ugnen igen på tämligen hög väme för att ge det en yta. Sänk sedan och ta ut köttet när det har nått en temperatur på ca 82 grader. Slå in det i aluminiumfolie och vänta i ca 12 minuter. Tranchera sedan och servera genast.

~Paul~

Tackar och bockar!
Citera
2010-01-12, 21:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Tackar och bockar!
NP .

~Paul~
Citera
2010-01-15, 18:00
Medlem
siisters avatar
Jag ska enligt ett recept ha i 1.5 burk pasta cremé. Vad är pasta cremé då? Google gjorde mig inte klokare
Citera
2010-01-15, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag kan visserligen gå med på att ta ut filén på så här låg temperatur men absolut inte karré, kotletter, skinka eller sidfläsk.

~Paul~
Hej! Jag gillar inte heller halvrått fläskkött. Är det någon skillnad på benfri grishals och kotlett, eller är det samma temperaturråd som gäller där.
(Bästa rådet är väl att skippa benfri grishals och kotlett överhuvudtaget. Tycker det blir torrt.)
Citera
2010-01-15, 18:31
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Jag ska enligt ett recept ha i 1.5 burk pasta cremé. Vad är pasta cremé då? Google gjorde mig inte klokare

Vad ska du laga?
Citera
2010-01-15, 18:43
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Vad ska du laga?

Béchamelsås bland annat, så står det "½ dl pasta crème." Jag tror det är ett asgott recept som jag åt för 100 år sen sist, och jag vill att allt ska vara rätt
Citera
2010-01-17, 17:01
Medlem
c014s avatar
Vid långkok.. är det ok att ha i grädde och sedan koka i flera timmar eller ska grädden tillsättas vid slutet? Bryter det mot någon matlagninsregel att ha i grädde i ett tidigt skede?
Citera
2010-01-17, 19:13
Medlem
Evil-Eyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c014
Vid långkok.. är det ok att ha i grädde och sedan koka i flera timmar eller ska grädden tillsättas vid slutet? Bryter det mot någon matlagninsregel att ha i grädde i ett tidigt skede?

Jag skulle alla gånger vänta med grädden till slutet av kokningen, varför? Jag vet inte, det är någon magkänsla jag har bara. Kan inte ens minnas att någon har påpekat att det ska vara så.
Citera
2010-01-17, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Evil-Eye
Jag skulle alla gånger vänta med grädden till slutet av kokningen, varför? Jag vet inte, det är någon magkänsla jag har bara. Kan inte ens minnas att någon har påpekat att det ska vara så.
Jag brukar ha grädden som en regulator för styrka och tillsätter den därför i slutet. Testar mig fram lite i taget.
Citera
2010-01-17, 21:10
Medlem
dePauls avatar
Lite beroende på vad man vill uppnå med grädden så kan den tillföras vid olika tidpunkter. En ganska vanlig teknik är att reducera grädden något i samband med såser. Man bör dock vara försiktig med att inte överdriva eftersom det kan resultera i en ostliknande separerad smet. Otjänligt som föda tyvärr.

Den vanligaste metoden är att tillföra grädde ca 5-10 minuter innan avslutat kok för att smaken skall mogna och sätta sig.

~Paul~
Citera
2010-01-18, 14:22
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Snabb hjälp, tack!

Håller på och steker en äcklig färdigpyttipanna(X-tra). Vad kan jag göra för att piffa upp den?
Fick tips en annan gång om att krydda med grillkrydda, pepparmix och cayenne, vilket var underbart!
Något annat?
Vågar jag blanda i lätt creme fraiche?
Citera
2010-01-18, 14:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xerxesbrother
Snabb hjälp, tack!

Håller på och steker en äcklig färdigpyttipanna(X-tra). Vad kan jag göra för att piffa upp den?
Fick tips en annan gång om att krydda med grillkrydda, pepparmix och cayenne, vilket var underbart!
Något annat?
Vågar jag blanda i lätt creme fraiche?
Vad menar du med äcklig? Är den köpt således?

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in