Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-12, 22:40
Medlem
requiem1s avatar
bankade precis en fläskytterfilé som ska grillas imorgon. Det var någon marinad, eller mörad som det stog, men tyckte det var lite snålt och tänkte därför dubbelmarinera. eller blir det tokigt?
Tror den från början hade någon enkel bbq-marinad..

Har aldrig marinerat just fläskfilé och har tyvärr ingen soja hemma som jag brukar ha i andra marinader. men kanske funkar med bara olja, timjan, vitlök, honung?

vill inte riskera att gå hungrig hela kvällen ifall det skär sig

//fläskfilé-bankarn
Citera
2013-09-12, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av requiem1
bankade precis en fläskytterfilé som ska grillas imorgon. Det var någon marinad, eller mörad som det stog, men tyckte det var lite snålt och tänkte därför dubbelmarinera. eller blir det tokigt?
Tror den från början hade någon enkel bbq-marinad..

Har aldrig marinerat just fläskfilé och har tyvärr ingen soja hemma som jag brukar ha i andra marinader. men kanske funkar med bara olja, timjan, vitlök, honung?

vill inte riskera att gå hungrig hela kvällen ifall det skär sig

//fläskfilé-bankarn
Den kan nog bli lite blaskig om du gör så. För att balansera honungen skulle jag ta salt, peppar och lite chili. Om du har honung i rekommenderar jag att du har den som glaze och penslar på i slutet av grillningen - annars är risken stor att köttet är svart på utsidan och rött på insidan. Pensla istället på de sista typ fem minuterna.
Citera
2013-09-15, 01:07
Medlem
SpooN.s avatar
Har någon sett knorr-reklamen där de blandar oxfond i olja och sedan gnuggar in köttet som en slags marinad, är de värt att testa det? Någon som snappat upp var det är för kött på reklamen?
Citera
2013-09-15, 15:35
Medlem
A.Apanssons avatar
Jag har köpt en hel kyckling som jag har styckat (alla komponenter klubbor, lår, filéer osv) och lagt i marinad. Jag hade tänkt mig att det skulle bli lite som stinas kyckling. Dock har jag inte en susning om vilken temperatur jag ska ha på ugnen eller hur länge jag ska det inne?
Någon?
Citera
2013-09-15, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A.Apansson
Jag har köpt en hel kyckling som jag har styckat (alla komponenter klubbor, lår, filéer osv) och lagt i marinad. Jag hade tänkt mig att det skulle bli lite som stinas kyckling. Dock har jag inte en susning om vilken temperatur jag ska ha på ugnen eller hur länge jag ska det inne?
Någon?
Beror på om du vill ha knaprigt skinn eller inte.
Jag brukar köra typ 17 minuter på 170 grader och fem-tio minuter på grill och 250 grader. Då blir skinnet krispigt och kycklingen i övrigt blir inte torr. Vill du inte ha knaprigt kan du köra knappt 30 på 170.
Kolla vid det största benet. Är det inte blodigt är den klar.
Citera
2013-09-15, 16:05
Medlem
A.Apanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Beror på om du vill ha knaprigt skinn eller inte.
Jag brukar köra typ 17 minuter på 170 grader och fem-tio minuter på grill och 250 grader. Då blir skinnet krispigt och kycklingen i övrigt blir inte torr. Vill du inte ha knaprigt kan du köra knappt 30 på 170.
Kolla vid det största benet. Är det inte blodigt är den klar.

Det ligger två hela filéer i också från kycklingen. De är ju lite tjockare än allt det andra och borde ta längre tid. Eller?
Citera
2013-09-15, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A.Apansson
Det ligger två hela filéer i också från kycklingen. De är ju lite tjockare än allt det andra och borde ta längre tid. Eller?
Styckar du så kan det snarare ta lite kortare tid. Kolla redan efter 10-15 minuter.
Citera
2013-09-15, 17:07
Medlem
Ska fritera kyckling för första gången idag. Har tidigare bara friterat lökrings och räkor.

Kan man steka kycklingen i bitar innan man smeter in den i frityrssmeten och friterar? Eller blir det mycket bättre om man inte steker den innan?
Senast redigerad av Jojl 2013-09-15 kl. 17:15.
Citera
2013-09-15, 17:11
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojl
Ska fritera kyckling för första gången idag. Har tidigare bara friterat lökrings och räkor.

Kan man steka kycklingen i bitar innan man smeter in den i frityrssmeten och friterar? Eller blir det mycket bättre om man tillagar den inte steker den innan?

Jag brukar marinera den ett tag, torka bitarna, doppa i smeten och fritera.
Citera
2013-09-15, 22:28
Medlem
Attjagorkars avatar
Någon som har tips på hur man gör pommes frites utan att hälften blir brända? (i ugn)
Citera
2013-09-15, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Attjagorkar
Någon som har tips på hur man gör pommes frites utan att hälften blir brända? (i ugn)
Rör runt var femte minut.
Citera
2013-09-15, 22:50
Medlem
Attjagorkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Rör runt var femte minut.

Merci.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera