2013-09-10, 00:10
Medlem
Masterkrabbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Syltsocker är en totalt onödig produkt.

Sockret konserverar, sålänge burken är tät, ren och välfylld så är det lugnt (toppa gärna med vax för att få det helt lufttät, vax fanns iaf förut i påsar vid bakgrejjerna).

Skölj burkarna i hett vatten och lite atamon och använd vanligt socker, om du har väldigt mogna bär så tillsätt lite pektin och citronsyra så att sylten inte blir vattnig (eller tillsätt tex syrligt äpple eller lite mindre mogna bär).

Att dom skriver kylförvaring är oftast bara "för säkerhets skull".

OK!

Nu har jag bara gjort en väldigt liten sats, så det får plats bra i kylen.

Det jag gjorde var att jag diskade burkarna ordentligt, och sen ställde de i ugnen i 20 minuter på 125 grader. Tog ut de och fyllde direkt med marmelad, och förslöt när de var fulla. Jag tror de är lufttäta. Jag använder burkar med "snäpplock" och gummiring.

Men rumstemperatur tills jag öppnar de och sen in i kylen? Trots att jag inte vattenbadar de så ett vakuum bildas?
Citera
2013-09-10, 12:10
Medlem
Evilyns avatar
Pga ett felköp har jag en stor bit färsk pepparrot. Vad ska jag göra med den? Har aldrig använt det förut.
Citera
2013-09-10, 12:51
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Pga ett felköp har jag en stor bit färsk pepparrot. Vad ska jag göra med den? Har aldrig använt det förut.

Göra smarrig pepparrotskräm som kan användas till köttgrytor eller en smarrig stekkorv.
Citera
2013-09-10, 13:06
Bannlyst
Citat:
1. Enkelt: Smaksätt vispad grädde med pepparrot och salt. Gör tunnbrödsmackor med röran och rökt lax eller rökt renstek.
2. Mittemellan: Julkorv/ fläskkorv med pepparrotssås. Funkar också väldigt bra med kokt gädda.
3 Pepparrotskött. Gör som dillkött men smaksätt med pepparrot. Var försiktig med vinägern, eftersom pepparroten är syrlig.
Citera
2013-09-10, 13:56
Medlem
Cliffords avatar
Citat:

Köp dig en fin bit torsk, tillaga den varsamt och servera med kokt potatis, skirat smör och ett berg riven pepparrot.
Citera
2013-09-10, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Köp dig en fin bit torsk, tillaga den varsamt och servera med kokt potatis, skirat smör och ett berg riven pepparrot.
Tänk på att pepparroten vill ha det mörkt och riktigt kallt. Svep in i en plastpåse och lägg den på kylens kallaste plats.
Jäklar vad jag blev sugen på pepparrot. Ska följa Cliffords råd idag.
Citera
2013-09-10, 14:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Pepparrotskött!
Citera
2013-09-11, 16:25
Medlem
Jag har en fläskfilé i frysen som legat där sedan februari i år. Den frystes in direkt efter att jag hade köpt den. Bäst före datum var 11 Februari. Ska jag slänga den?
Citera
2013-09-11, 17:55
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelsblått
Jag har en fläskfilé i frysen som legat där sedan februari i år. Den frystes in direkt efter att jag hade köpt den. Bäst före datum var 11 Februari. Ska jag slänga den?

Nä, den kan du sannolikt äta. Lukta och kolla förstås.
Citera
2013-09-11, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Nä, den kan du sannolikt äta. Lukta och kolla förstås.

Luktade inget speciellt men får väl se när den är klar hur den smakar.
Citera
2013-09-12, 20:56
Medlem
Fina Gubbens avatar
La ner ett par upptinade kycklingklubbor i marinad för en timme sedan. Använde mig av en vanlig plastbunke och sedan plastfolie över. Tänkte tillaga det imorgon runt 12.00-15.00, funkar det eller kommer den bli dålig tills dess?
Citera
2013-09-12, 21:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
La ner ett par upptinade kycklingklubbor i marinad för en timme sedan. Använde mig av en vanlig plastbunke och sedan plastfolie över. Tänkte tillaga det imorgon runt 12.00-15.00, funkar det eller kommer den bli dålig tills dess?
Antar du har dom svalt, i typ kyl. Då fungerar det bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in