Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-14, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Septienna
Hjälper det att skölja av ett icke ekologiskt äpple för att få bort besprutningsmedlet? Finns besprutningsmedel kvar inne i en banan? Skalet är ju ganska tjockt menar jag.

Det där med bananer har faktiskt väldigt nyligen testats:
http://supermiljobloggen.se/nyheter/2013/08/stor-skillnad-mellan-ekologiska-och-besprutade-bananer
Citera
2013-08-16, 21:54
Medlem
chamels avatar
Hej,

Jag hade tänkt långbaka en högrev i rödvin, vilken tempratur ska jag ha det på och hur långe ska den vara inne?

hälsningar,
Chamel
Citera
2013-08-16, 22:21
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamel
Hej,

Jag hade tänkt långbaka en högrev i rödvin, vilken tempratur ska jag ha det på och hur långe ska den vara inne?

hälsningar,
Chamel

Jag skulle kört på låg temp (~100c) och kört det med termometer tills det är rätt temp för min smak
Citera
2013-08-16, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag skulle kört på låg temp (~100c) och kört det med termometer tills det är rätt temp för min smak
Finns det risk att köttet enbart smakar rödvin ifall man kör det på så låga temperaturer då det blir väsentligt fler timmar?
Citera
2013-08-16, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamel
Hej,

hälsningar,
Chamel

Skiva grovt, trava skivorna i en gryta med kryddor emellan och slå sen på vin. Ställ in i ugn på 140 grader, åtta timmar. Ingen risk att det bara smakar vin.

Så här gjorde jag sist: http://barariktigmat.se/2013/february/italienskt-langkokt-hogrev-pa-brod.html
Citera
2013-08-17, 08:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SharksDotSe
Finns det risk att köttet enbart smakar rödvin ifall man kör det på så låga temperaturer då det blir väsentligt fler timmar?
Min tanke var att det skulle smaka för mycket vin, men "AndersArsenik" har tydligen testat och fått bra resultat.
Nästa gång det är bra pris på högrev så kör jag också, tycker det låter spännande, så tack för tipset.
Citera
2013-08-17, 13:24
Medlem
thesyss avatar
Har haft en hel kyckling i ugnen på 175 grader i en timme, räcker det?
Citera
2013-08-19, 14:00
Medlem
Evilyns avatar
Ska för första gången i mitt liv göra kåldolmar... Men min kokbok tycker att jag ska koka ett helt jäkla kålhuvud och skala av bladen efter hand, och det tycker jag känns overkill för typ 6-8 kåldolmar... Så kan jag plocka av blad och koka dem ett och ett?
Citera
2013-08-19, 14:08
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Ska för första gången i mitt liv göra kåldolmar... Men min kokbok tycker att jag ska koka ett helt jäkla kålhuvud och skala av bladen efter hand, och det tycker jag känns overkill för typ 6-8 kåldolmar... Så kan jag plocka av blad och koka dem ett och ett?
Det borde du kunna, det minns jag nämligen att min farmor gjorde. Dock vill jag minnas att de bara ska blancheras lite snabbt och inte direkt "kokas". Det viktigaste är väl att du får lite mjukare konsistens på kålen så att den går att rulla enkelt, men fortfarande ha en viss spänst kvar i dem så det inte blir blask av allt.
Citera
2013-08-19, 14:10
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn

Att doppa dom i kokande vatten brukar göra det enklare att få loss bladen utan att ha sönder dom.
Citera
2013-08-19, 14:17
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Det borde du kunna, det minns jag nämligen att min farmor gjorde. Dock vill jag minnas att de bara ska blancheras lite snabbt och inte direkt "kokas". Det viktigaste är väl att du får lite mjukare konsistens på kålen så att den går att rulla enkelt, men fortfarande ha en viss spänst kvar i dem så det inte blir blask av allt.

Ah, okej! Tack så mycket
Citera
2013-08-19, 18:38
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Har aldrig greppat skillnaden mellan vit- och svartpeppar (förutom färgen då va). Vilken peppar ska man ha till vad? Finns det något knep?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in