Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-23, 13:03
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Beror på vad du använder. Om du kör på färsk chili så minskar den såvida du inte reducerar din sås kraftigt. Dvs, håller du samma nivå vätska ända in i slutet så blir smaken mindre het. När det gäller torrkryddor så är skillnaden minimal.

2. Det sprids förståss.

3. Nej, varför?

4. För att en del av hettan är trots allt kvar. Men jag håller med dig. Att ta bort den delen som man är ute efter är inte helt logiskt. Då är det bättre att anpassa mängden chili i stället.

5. Därför att hetta liksom kyla är ingen smaksensation utan en fysisk företeelse oavsett vad som har orsakat den. I så fall skulle man kunna klassificera kylan från isbitar som den 7:e grundsmaken .

~Paul~
Tack för svaren!
Jag visste att dePaul inte skulle ducka för någon matfråga.

Jag fräste just ihop en hackad Yellow Adjoema och en grön Jalapeño, båda med frön och rubbet, tillsammans med 5 vitlöksklyftor, 1 gullök, lite ärtor, majs & paprika och köttfärs.
Tillsatte oxå lite svarta bönor.

Har lagt det på avsvalning, men slickade av steksleven...
Så om ni inte ser mig inloggad mer, så vet ni.
Citera
2009-12-23, 13:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Tack för svaren!
Jag visste att dePaul inte skulle ducka för någon matfråga.

Jag fräste just ihop en hackad Yellow Adjoema och en grön Jalapeño, båda med frön och rubbet, tillsammans med 5 vitlöksklyftor, 1 gullök, lite ärtor, majs & paprika och köttfärs.
Tillsatte oxå lite svarta bönor.

Har lagt det på avsvalning, men slickade av steksleven...
Så om ni inte ser mig inloggad mer, så vet ni.
Haha, låter bra. Vi väntar spänt på resultatet . Själv kör jag som ombyte till all julmat en enkel rödvinsgryta dock med julkryddor i.

~Paul~
Citera
2009-12-23, 13:28
Medlem
Snigelfars avatar
Varför ska man ha någon matsked socker i köttbullssmeten?
Citera
2009-12-23, 13:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snigelfar
Varför ska man ha någon matsked socker i köttbullssmeten?
En eller flera matskedar låter väldigt mycket. Handlar förmodligen om stora mänder smet. Socker tar fram smaken i kött och grönsaker. Det är en viktig smakbärare. I i stort sett alla mina grytor har jag lite socker. En gulasch utan en nypa socker saknar karaktär.

~Paul~
Citera
2009-12-23, 13:48
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
En eller flera matskedar låter väldigt mycket. Handlar förmodligen om stora mänder smet. Socker tar fram smaken i kött och grönsaker. Det är en viktig smakbärare. I i stort sett alla mina grytor har jag lite socker. En gulasch utan en nypa socker saknar karaktär.

~Paul~
Så då hade inte min farsa fel.
Han hade alltid (dom gånger han var hemma) i en nypa socker i maten.
Förmodligen något han snappat upp från kockarna i Flottan, där han tjänstgjorde hela livet.

Det är ju mycket köttbullsnack här i juletider och då kan jag tipsa om farsans modell.
Jag är uppvuxen på delikata köttbullar, där han tillsatte lite Fyra Kryddor, även känt under namnen Epich Rich och Pariser Pfeffer, i smeten.
En slags viltkrydda uppfunnen av Tore Wretman (tror jag), som satte oss barn i extas.
Kryddan alltså, inte Tore Wretman...
Citera
2009-12-23, 14:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Så då hade inte min farsa fel.
Han hade alltid (dom gånger han var hemma) i en nypa socker i maten.
Förmodligen något han snappat upp från kockarna i Flottan, där han tjänstgjorde hela livet.

Det är ju mycket köttbullsnack här i juletider och då kan jag tipsa om farsans modell.
Jag är uppvuxen på delikata köttbullar, där han tillsatte lite Fyra Kryddor, även känt under namnen Epich Rich och Pariser Pfeffer, i smeten.
En slags viltkrydda uppfunnen av Tore Wretman (tror jag), som satte oss barn i extas.
Kryddan alltså, inte Tore Wretman...
Epice Riche är en tämligen känd blandning. Kan med fördel användas i diverse sammanhang: Kalops, rotmos, potatismos, fläsklägg, färsrätter, inläggningar, glögg (!) samt kinamat .

Din pappa hade uppfattat det korrekt .

~Paul~
Citera
2009-12-23, 14:55
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Epice Riche är en tämligen känd blandning. Kan med fördel användas i diverse sammanhang: Kalops, rotmos, potatismos, fläsklägg, färsrätter, inläggningar, glögg (!) samt kinamat .

Din pappa hade uppfattat det korrekt .

~Paul~
Tittade i mitt skåp och hittade en burk från "Spice Islands" och där heter den Pariser Pfeffer.

Satt förut och spånade på vilka nya sillinläggningar jag skulle kunna prova och nu slog det mig att en Epice Rich-sill kanske funkar.
Vad tror ~paul~?
Eller andra med för den delen...

Edit:
Åt min Yellow Adjoema och grön Jalapeño med livet i behåll.
Det blev faktiskt lagom hot.
Citera
2009-12-23, 15:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Satt förut och spånade på vilka nya sillinläggningar jag skulle kunna prova och nu slog det mig att en Epice Rich-sill kanske funkar.
Vad tror ~paul~?

2. Åt min Yellow Adjoema och grön Jalapeño med livet i behåll.
Det blev faktiskt lagom hot.
1. Absolut, som jag skrev innan så är den tämligen användbar i samband med inläggningar.

2. OK, låter betryggande .

~Paul~
Citera
2009-12-24, 15:15
Medlem
Jag har precis brynt mina köttbullar, för att sedan låta dom gå klart i ugnen.

Min fråga är, vilken temperatur ska jag ha?

God jul på er alla!
Citera
2009-12-24, 16:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingeliv
Jag har precis brynt mina köttbullar, för att sedan låta dom gå klart i ugnen.

Min fråga är, vilken temperatur ska jag ha?

God jul på er alla!
Lite sent men... Ca 200 grader i 6-7 minuter beroende på storleken.

~Paul~
Citera
2009-12-24, 18:04
Medlem
wääuus avatar
Citat:

~Paul~
Man får också en finare bättre yta på dem (hela grejen med stekyta på kött och bröd osv. beror på att socker reagerar med aminosyror från protein och ger den goda smaken)
Citera
2009-12-25, 13:45
Medlem
torrenttobbes avatar
Mamma ska laga lutfisk nu åt min morfar, kan man frysa in den efter tillagning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in