Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-05-12, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My©
Om det är en "vanlig" matvaruaffär så bör det vara fel. I min shop pröjsade jag 22,90 för en papaya härom dan. Men det är klart, det gällde inte en handplockad ekologisk frukt inköpt i någon specialaffär för exklusiva frukt- & gröntprodukter. Det var på ICA...

Nja, det var på Hemköp. Var stressad och kollade inte på priset men tänkte att den bör kosta som två mango ungefär. Får vara mer uppmärksam nästa gång. Tack!
Citera
2010-05-13, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Förutom de rätter som du redan listat så kan dessa vara aktuella:
  • Kalakukko (en jättepirog lagad på fisk och bröd)
  • Karelska piroger (diverse fyllning som t ex ris, potatis, lök osv)
  • Karelsk gryta (inte helt olik vår kalops)
  • Klimppisoppa (soppa med klimp lagade på vetemjöl och ägg)
  • Mustamakkara (blodkorv från Tampere)
  • Mykyrokka (soppa med klimp på grisblod)
  • Lohikeitto (lappländsk soppa på lax och grädde)
  • Pepu (en slags gröt lagad på vatten, mjöl och korn)
  • Rössypottu från Oulu (gryta/stuvning på vilt och fläsk)
  • Lappländsk rensauté
  • Pulla (kardemummafläta)
Det finns dessutom många olika brödsorter, alkoholhaltiga drycker samt mjölkdrycker. I vissa fall påminner nämligen det finska köket om dess grannes (Rysslands) kök och i vissa fall om vårt eget.

Syrlig grädde är därför populärt, liksom diverse saftsoppor och chokladdesserter. Mackor med olika pålägg (på rågbröd typ Ruisleipä/hapanleipä är likt vårt mörka bröd på surdegsbas) är standardfrukosten. Till det dricker man kanske piimä (fermenterad mjölk) och finskt kaffe.

~Paul~

När jag läser detta samt tänker på din kärlek till knivar så ser jag en tjockis med pollisonger samt sinnpaj framför mig, stämmer?

(OBS! Ironi" Jag älskar dina tips och har lärt mig massor av dig)
Citera
2010-05-13, 09:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerpundare
När jag läser detta samt tänker på din kärlek till knivar så ser jag en tjockis med pollisonger samt sinnpaj framför mig, stämmer?

(OBS! Ironi" Jag älskar dina tips och har lärt mig massor av dig)
Haha, inte mycket som stämmer ihop med den beskrivningen . Fast helt smal är man ju inte. Ingen litar ju på en mager kock .

~Paul~

PS Tack!
Citera
2010-05-13, 10:45
Medlem
Struttens avatar
Jag skulle klassa mig själv som en rätt duglig hemmakock, men det är en rätt jag älskar att äta på restaurang som jag alltid vid mina försök att göra om den hemma går bet på. Jag förstår ärligt talat inte riktigt själv varför det inte går, men det handlar om den italienska standardrätten (iallafall i Sverige) med strimlad oxfile, penne och gräddsås. Är det någon som sitter på ett recept med den magiska lösningen? Tack!
Citera
2010-05-13, 21:52
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Jag skulle klassa mig själv som en rätt duglig hemmakock, men det är en rätt jag älskar att äta på restaurang som jag alltid vid mina försök att göra om den hemma går bet på. Jag förstår ärligt talat inte riktigt själv varför det inte går, men det handlar om den italienska standardrätten (iallafall i Sverige) med strimlad oxfile, penne och gräddsås. Är det någon som sitter på ett recept med den magiska lösningen? Tack!

Ingen som lagat rätten själv? Eller behöver jag förtydliga vilken rätt jag talar om?
Citera
2010-05-14, 00:53
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Haha, inte mycket som stämmer ihop med den beskrivningen . Fast helt smal är man ju inte. Ingen litar ju på en mager kock .

~Paul~

PS Tack!
Nej, fyfan. Min värld, och troligtvis många andras, skulle gå under om du var spinkig.
Citera
2010-05-14, 07:16
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Ingen som lagat rätten själv? Eller behöver jag förtydliga vilken rätt jag talar om?
Jag hajjar nog. Jag brukar dock köra med lövbiff. Sen bör man använda vispgrädde (alltid) samt en gnutta dijon och kanske lite fond/buljong i själva såsen. Sen är det inte så många konstigheter. Salt, peppar och riven parmesan på toppen vid servering.
Citera
2010-05-14, 11:33
Medlem
Gidellas avatar
Cheesecake problem!

Gjorde en cheesecake härom månaden. Två gånger får jag tillägga. Den skulle bli som tigerkaka - en del choklad, en del vanilj och så rörde man om i mönster och gräddade i ugnen.

Första gången blev den bränd (jag var dum nog att tro att den behövde stå hela den tid receptet sade utan att sätta timern på en tio min mindre och sedan hålla ett vakande öga över den). Så jag gjorde om den. Andra gånger spräckte den i ugnen. Helt och hållet. Varför? Kan det ha varit för att jag vispade de olika rörorna för hårt med elvispen och att det blev nåt med äggen?
Citera
2010-05-14, 12:47
Medlem
tireds avatar
Funderingar kring fryst oxfilé!

Köpte fryst oxfilé nyligen då det var extrapris på det. Fick hem 3,5kg som då är fördelat på 2 stycken filéer, vilket är rätt mycket för en ensamstående person ^^
Har nu suttit och klurat på hur jag ska dela upp allt det här nu, för jag vill inte tina upp en hel filé och sluka den inom två dagar till frukost/lunch/middag, tänkte mer ha den till gånger jag tänkt grilla eller dylikt.
Det jag hade i tanke var att man tinar upp en hel filé, skär den i portionsstora bitar (200g styck kanske),
paketerar om bitarna i separata påsar och fryser in dom igen. Låter det som en bra idé eller tycker ni jag bör gå till väga på ett annat vis?
Ge mig era förslag och idéer
Citera
2010-05-14, 12:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tired
Funderingar kring fryst oxfilé!
Jag brukar tina lagom så att det går att skära i portionsbitar och sedan frysa om. Fungerar utmärkt, i alla fall om du konsumerar dem inom ett par månader.
Citera
2010-05-14, 15:35
Medlem
klybans avatar
Bara såga dom så slipper du tina upp dom, för det främjar ju inte köttet att göra detta flera ggr.
Citera
2010-05-15, 17:41
Medlem
kissen_mjaus avatar
Lat fråga, orkar inte glogla, det mesta i köttväg klarar sig ett tag i kylen, hur känsliga är räkor egentligen?
Är inte sugen på att råka ut för matförgiftning på grund av felhantering så hur breda marginaler på räkor? timmar? dagar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in