Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-09-18, 12:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g-moll
Dela i mindre bitar, stek med smör och salta. Blanda ner i nykokt, gärna färsk pasta. Ringla på någon god olivolja, mal över svartpeppar och toppa med nyriven parmesan. Kan det bli så mycket bättre?
Fast det rör sig om i stort sett endast sopp. Till den av dig förslagna rätten blir sopparna inte bra utan att få bort en hel del vatten. Gör man inte det så kommer såsen att likna uppblött tidningspapper. Dessutom har han tydligen väldiga mängder .

~Paul~
Citera
2010-09-18, 12:38
Medlem
g-molls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast det rör sig om i stort sett endast sopp. Till den av dig förslagna rätten blir sopparna inte bra utan att få bort en hel del vatten. Gör man inte det så kommer såsen att likna uppblött tidningspapper. Dessutom har han tydligen väldiga mängder .

~Paul~
Är sopparna vätskefyllda, vilket ofta är fallet, låter man vätskan ånga/koka bort. När det är torrt i pannan tillsätter jag smöret och steker!
Citera
2010-09-18, 12:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Är sopparna vätskefyllda, vilket ofta är fallet, låter man vätskan ånga/koka bort. När det är torrt i pannan tillsätter jag smöret och steker!
Ja då är vi överens .

~Paul~
Citera
2010-09-18, 12:47
Medlem
kissen_mjaus avatar
Citat:

~Paul~
It goes without saying
Det som inte fick plats på tork åkte på pannan och vatten stektes bort.
Nu står det dels i kylskåpet och väntar på ideer och dels i frysen i väntan på bättre tider
Citat:
Dela i mindre bitar, stek med smör och salta. Blanda ner i nykokt, gärna färsk pasta. Ringla på någon god olivolja, mal över svartpeppar och toppa med nyriven parmesan. Kan det bli så mycket bättre?
Det var ju en idee, finns det fler ?
Senast redigerad av kissen_mjau 2010-09-18 kl. 12:52.
Citera
2010-09-18, 12:55
Medlem
g-molls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissen_mjau
Ett berg av brun/tegel/tall/björk/sten sopp ...
Nån tips på vad man kan göra av det?
Var ute efter nått mer stilrent och inte en standard improvisation ala skit i grytan, krydda och ät
Har du stora fina Stensoppar? Skär fötterna i ca 5 mm tjocka skivor. Salta på båda sidor och låt ligga så att de vätskar ur sig i ca en timme. Klappa torrt med hushållspapper. Pensla båda sidorna med olivolja och grilla! Några varv med pepparkvarnen och nyriven parmesan till serveringen! Kanongott!
Citera
2010-09-18, 12:56
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Haha, OK.

Lite olika marinader:
~Paul~

Tackar för svar. Det jag är främst intresserad av är hur syran i yoghurten påverkar köttet. Om man ser till citroner (som förvisso är betydligt surare) går citronsaften att använda för att tillaga exempelvis fisk.
Citera
2010-09-18, 13:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Tackar för svar. Det jag är främst intresserad av är hur syran i yoghurten påverkar köttet. Om man ser till citroner (som förvisso är betydligt surare) går citronsaften att använda för att tillaga exempelvis fisk.
Påverkar på samma sätt. Mörningen är avhängig på tiden och koncentrationen av syran.

~Paul~
Citera
2010-09-18, 15:58
Medlem
assface5s avatar
Håller sig färdigstekta köttbullar som står öppet i kylen lika länge som om dom skulle ligga i en plastpåse?
Citera
2010-09-18, 16:20
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assface5
Håller sig färdigstekta köttbullar som står öppet i kylen lika länge som om dom skulle ligga i en plastpåse?

Ja.
Citera
2010-09-18, 20:57
Medlem
assface5s avatar
Tack för snabbt svar
Citera
2010-09-19, 16:44
Moderator
skunkensunes avatar
Göra en sås på youghurt tjockare? Har youghurt som jag blandat i lite örter, kryddor, honung och en liten skvätt citronsaft. Men efter jag mixat ihop allt förlorar den sin tidigare tjocklek. Vad kan man göra för att få den mer fast?
Citera
2010-09-19, 16:46
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Göra en sås på youghurt tjockare? Har youghurt som jag blandat i lite örter, kryddor, honung och en liten skvätt citronsaft. Men efter jag mixat ihop allt förlorar den sin tidigare tjocklek. Vad kan man göra för att få den mer fast?

Kyla av den samtidigt som den får rinna av i ett kaffefilter är min spontana idé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in