Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-09-11, 16:09
Medlem
Hur många kcal tror ni det är på en hemmagjord hamburgare? Vet att det kan vara svårt att veta, men detta hade jag i iallafall.

Köttförs, med kryddor och en buljongtärning, stektes i snålt med smör.
Tog ganska snålt med köttfärs till hamburgaren, använde friscobröd, ganska snålt med dressing (ca en matsked) och ganska mycket ketchup, även lite lök.
Även om det är svårt att gissa hur mycket det kan vara, tror ni det är onyttigt? Vart kan man dra ner på kalorierna?
Citera
2010-09-11, 16:12
Medlem
htdgs avatar
Jag har gjort enorma mängder tomatsås och undrar om jag kan frysa in det i portionsförpackningar med gott resultat? Hur länge håller den sig i kyl och/eller frys?
Citera
2010-09-11, 16:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Hur många kcal tror ni det är på en hemmagjord hamburgare? Vet att det kan vara svårt att veta, men detta hade jag i iallafall.

Köttförs, med kryddor och en buljongtärning, stektes i snålt med smör.
Tog ganska snålt med köttfärs till hamburgaren, använde friscobröd, ganska snålt med dressing (ca en matsked) och ganska mycket ketchup, även lite lök.
Även om det är svårt att gissa hur mycket det kan vara, tror ni det är onyttigt? Vart kan man dra ner på kalorierna?
Ketchup innehåller mycket socker. Köttfärsen finns ingen anledning att snåla med, men om du är rädd för energi så kan du välja en mager färs.
Citera
2010-09-11, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ketchup innehåller mycket socker. Köttfärsen finns ingen anledning att snåla med, men om du är rädd för energi så kan du välja en mager färs.
Jaha, tänkte jag bytte ut det mesta av dressingen mot ketchup, då den har 360 kalorier/100g jämfört med ketchupens 80kalorier, är det fel?
Citera
2010-09-11, 16:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Jaha, tänkte jag bytte ut det mesta av dressingen mot ketchup, då den har 360 kalorier/100g jämfört med ketchupens 80kalorier, är det fel?
Det var som tusan att det låg till så. Ketchup innehåller iaf mycket socker... och jag trodde faktiskt att den innehöll mer energi. Sorry om jag hade fel där.
Jag tittar inte så mycket på kalorier, däremot undviker jag snabba kolhydrater som socker.
Vad gäller dressing så kan man ju göra den själv, men det blir svårt att komma ner till 80 kalorier/100 g.
Citera
2010-09-11, 21:00
Medlem
Jag köpte nån påse med soppmix, sen la jag i nudlar och en köttbuljong i den. Kan man frysa det sen bara tina upp i micron eller smakar det dåligt då?

edit tillagade menade jag givetvis
Senast redigerad av pangkaka 2010-09-11 kl. 21:04.
Citera
2010-09-11, 23:53
Medlem
HerrVits avatar
det kommer inte smaka dåligt, men konsistensen kommer nog vara försämrad på nudlarna.
Citera
2010-09-12, 02:36
Medlem
Citat:
Rättar mig själv nu, dressingen innehöl 600kcal/100g! Då borde det väl hjälpa ganska mycket att ta bort den?
Citera
2010-09-12, 05:14
Medlem
haiguises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Jag har gjort enorma mängder tomatsås och undrar om jag kan frysa in det i portionsförpackningar med gott resultat? Hur länge håller den sig i kyl och/eller frys?

Funkar skitbra att frysa tomat/köttfärssås. Inte riktigt lika gott som nylagat men klart godkänt och väldigt smidigt. Bra hållbarhetstid har iallafall jag upplevt, har ätit månadsgammal köttfärssås (som då självklart legat i frysen) som smakat helt ok.

Utgår ifrån egna erfarenheter nu, vet inte om man "ska" eller inte ska göra såhär.
Citera
2010-09-12, 11:21
Medlem
kissen_mjaus avatar
Nu är det viserligen inte mat som så men tänkte prova en befintlig tråd innan jag gör en egen.

Detta ska föreställa flädersaft, saft som efter många natttimmars silning var klar och fin ...
Så ser en av flaskorna ut idag
http://i55.tinypic.com/orozza.jpg
Grumlig med nått vit skit i sig, den har inte jäst då smaken och doften är som det ska men det ser ut som fan.

Kan nån leverera nån enkel förklaring på vad som händer med mina flaskor och hur man kan förhindra det ?

innehål:
Fläderblommor (givetvis )
Sockerlag
Citron
Citronsyra
Nått som saknas kanske ?
Och ja, sånt undviks lätt med att frysa den men jag hade inte mer plats i frysen
Citera
2010-09-12, 12:18
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissen_mjau
Nu är det viserligen inte mat som så men tänkte prova en befintlig tråd innan jag gör en egen.

Detta ska föreställa flädersaft, saft som efter många natttimmars silning var klar och fin ...
Så ser en av flaskorna ut idag
http://i55.tinypic.com/orozza.jpg
Grumlig med nått vit skit i sig, den har inte jäst då smaken och doften är som det ska men det ser ut som fan.

Kan nån leverera nån enkel förklaring på vad som händer med mina flaskor och hur man kan förhindra det ?

innehål:
Fläderblommor (givetvis )
Sockerlag
Citron
Citronsyra
Nått som saknas kanske ?
Och ja, sånt undviks lätt med att frysa den men jag hade inte mer plats i frysen
Kan det ha varit sockerlagen som har skitit sig så att den inte spjälkats upp till glukos och fruktos ordentligt. Underlättar om man har några droppar citron i när man gör sockerlagen.
Citera
2010-09-12, 12:32
Medlem
klybans avatar
Kan ha jäst också, inte direkt ovanligt på flädersaften.
Speciellt om man haft den i rumstemperatur.

Min flädersaft brukar olika ut varje gång.
Ibland blir det värsta avlagringarna på botten, men gissar det har med hur mycket skit/pollen det är i blommorna.

Smakar den gott då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in