Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-25, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mCPPtablett
Tjena! För er gamla mästerkockar här inne så är väl detta en dum fråga.
Jag har köttfärs i kylen som gick ut den 23:e, alltså i onsdags.
Är det någon fara med att slänga ihop lite spaghetti och köttfärssås på den?
Och svara helst inte att jag ska lukta på den för jag är en sådan novis att jag knappt vet hur en färsk luktar + att jag är förkyld.
Tack på förhand och trevlig helg!
Gör inte råbiff med den så är det lugnt.
Ska man göra det så måste den vara färskmalen. Men steker du den ordentligt så försvinner de flesta bakterier.
Citera
2009-09-25, 21:14
Medlem
kungsmeks avatar
Har en fråga om lever. Köpte ungnötslever igår och stekte hel samt skivade och hade på smörgåsar ikväll. Dock blev det ett par skivor över och de ser redan, efter kanske 45 minuter ute väldigt, väldigt grå ut i mitten. Vad är detta och vad beror det på? Levern stekte jag rosaröd (ca 55grader)
Citera
2009-09-25, 21:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungsmek
Har en fråga om lever. Köpte ungnötslever igår och stekte hel samt skivade och hade på smörgåsar ikväll. Dock blev det ett par skivor över och de ser redan, efter kanske 45 minuter ute väldigt, väldigt grå ut i mitten. Vad är detta och vad beror det på? Levern stekte jag rosaröd (ca 55grader)
Oxidation, dvs blodet reagerar med syre.

~Paul~
Citera
2009-09-25, 21:41
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Oxidation, dvs blodet reagerar med syre.

~Paul~

Ah. Men endast dåligt till utseende, eller förändrar oxidationen smaken?
Btw, vilken temperatur är bäst för lever? Fann ingenting när jag sökte på både flashback/google...
Citera
2009-09-25, 22:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ah. Men endast dåligt till utseende, eller förändrar oxidationen smaken?
Btw, vilken temperatur är bäst för lever? Fann ingenting när jag sökte på både flashback/google...
Oxidation är första stadiet till förändringar i den kemiska sammansättningen. Med tiden så blir förståss levern dålig. Jag tvivlar dock att du känner någon skillnad så här fort .

Vilken temperatur beror på vilken mat du tillreder. Snabbfräst lever? I så fall kan den ha en i det närmaste rå kärna. Ragu? I så fall bör du skära den i mindre bitar, sautera på hög värme i en minut och därefter bräsera i ett fåtal minuter på låg värme. Missar du tiden så bör du fortsätta i kanske 50-60 minuter till innan levern återigen börjar bli mjuk .

~Paul~
Citera
2009-09-26, 03:00
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Oxidation är första stadiet till förändringar i den kemiska sammansättningen. Med tiden så blir förståss levern dålig. Jag tvivlar dock att du känner någon skillnad så här fort .

Vilken temperatur beror på vilken mat du tillreder. Snabbfräst lever? I så fall kan den ha en i det närmaste rå kärna. Ragu? I så fall bör du skära den i mindre bitar, sautera på hög värme i en minut och därefter bräsera i ett fåtal minuter på låg värme. Missar du tiden så bör du fortsätta i kanske 50-60 minuter till innan levern återigen börjar bli mjuk .

~Paul~
Najs.
Jag tänker mig bara rosastekt lever. Jag stekte den på för hög värme/kort tid först så den hade en ganska stor rå kärna och slängde således in den i ugnen en stund.

Hmm kanske borde testa ragu med lever i. Det låter gott. Ska jag då steka levern i separat panna och ha i när själva ragun är klar, eller koka ragun med lever i tillräckligt länge?
Citera
2009-09-26, 08:31
Medlem
Hispers avatar
OT raderat, vänligen håll er till ämnet.

/Mod
Citera
2009-09-26, 09:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Najs.
Jag tänker mig bara rosastekt lever. Jag stekte den på för hög värme/kort tid först så den hade en ganska stor rå kärna och slängde således in den i ugnen en stund.

Hmm kanske borde testa ragu med lever i. Det låter gott. Ska jag då steka levern i separat panna och ha i när själva ragun är klar, eller koka ragun med lever i tillräckligt länge?
Jag kör på den senare varianten. Tycker att smakerna sätter sig bättre.

~Paul~
Citera
2009-09-26, 11:54
Medlem
Likmasks avatar
Jag gjorde potatismos i torsdags, och det blev en hel massa över. Jag tänkte göra potatisplättar av eländet, men går det att frysa in?
Citera
2009-09-26, 11:55
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likmask
Jag gjorde potatismos i torsdags, och det blev en hel massa över. Jag tänkte göra potatisplättar av eländet, men går det att frysa in?

Det blir nog dessvärre inte så bra jag tror de blir torra eller saggiga när de tinas.
Citera
2009-09-26, 11:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Det blir nog dessvärre inte så bra jag tror de blir torra eller saggiga när de tinas.
Nejdå, har du mjöl och ägg i smeten så går det alldeles utmärkt.

~Paul~
Citera
2009-09-26, 12:01
Medlem
killenmedfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nith
något grymt knep att använda vitkål / blomkål i matlagningen?
eller något recept som är sjukt gott med det i! behöver inte tillagas bara så jävla trött att käka upp allt rakt upp och ner

Vitkål/Blomkålssoppa är sjukt gött man kan ha en del blåmögelost etc så blir det riktigt bra.. Kycklingbitar går också att få ner i soppan, hittar inte receptet men kan posta senare kanske
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in