Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoadRagee
Tack för svaren, anledningen till att jag undrade är för att jag inte bor i Sverige och har varken sett gräddfil eller creme fraiche i affärerna

Var bor du? Sour creme ligger ofta mittemellan gräddfil och cr fr, i alla fall i USA.
Citera
2013-04-07, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoadRagee
Tack för svaren, anledningen till att jag undrade är för att jag inte bor i Sverige och har varken sett gräddfil eller creme fraiche i affärerna
Bor du i norge heter det seter römme =)
Citera
2013-04-07, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Var bor du? Sour creme ligger ofta mittemellan gräddfil och cr fr, i alla fall i USA.

Bor i södra europa.

Har sett att det finns någon glasburk med antingen sour creme eller creme fraiche som ser ut såhär https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTXepPLfso9UA91EevSUxB8KmAihREvL LJlgNJJ_3sx7NvRFyJeKg

Har dock för mig att det kostar typ 4-5€ för en liten glasburk med 170g eller något i det stuket.
Citera
2013-04-07, 21:11
Medlem
Cipods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tigerräkor, liksom alla typer av esterilräkor är kanon att grilla på spett tillsammans med andra typer av sjöprodukter och grönsaker och t o m exotisk frukt. Att marinera räkorna i vitlök ger dem en extra dimension.

~Paul~

åhh detta lät mycket gott ..
mer tips på marinad ? vitlök och vilka kryddor passar till sjöprodukter?
Citera
2013-04-07, 21:13
Medlem
Cipods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naset
Jag har gjort en god gryta på dom, egentligen ska man skala vanliga räkor och koka fond på skalen, men jag var lat då jag skulle ha mkt.....

Fräs lök i smör, lite paprika, häll på cremefraiche och grädde. samt rikligt med dill och en skvätt heinz chilisås.
Tillsätt hummerfond samt fiskbuljong koka ihop smaka av med salt peppar cayenne.

Ha i räkorna, servera med basmatiris, sallad Jättegott och enkelt.

Alt kan man steka lök, purjo, morot, häll på cocosmjölk, rödcurrypasta, soja, nötter, fisksås. smaka av tillsätt räkor. Servera med ris.

Åhh vad gott TACK så JÄTTE mycket, ska faktiskt testa detta !!!
Citera
2013-04-07, 23:02
Medlem
HannesErikssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Då skulle jag avstått. Graden av bakterier beror på mängden yta och kött som köps färserad innehåller alltid mer snusk. Dessutom är den inte så god. Råbiff är en lyxrätt och jag skulle inte använda annat än oxfilé eller bra ryggbiff som jag malen alldeles innan det är matdags. Alltså det är ju ett tråkigt svar men det där med bakterierna är tyvärr så. I råbiff kommer köttsmaken fram till max och då tycker jag det är viktigt att lyxa till det. Du kan ju kanske be affären mala oxfilé åt dig, sen knallar du hem och lagar det direkt.

Jag gissade nästan på att det skulle vara så. Får åka ner och be affären göra det åt mig. Tack för hjälpen!
Citera
2013-04-08, 14:08
Medlem
Hej igen, Nu har min buljong/fond kokat från klockan 17.30 igår. Hade ju inget billigt vin hemma igår men plockade upp 2 flaskor periquita orginal + lite öl, konjak och bourbon nysses.

Ska jag hälla i vinet nu innan jag silat och reducerat det? eller ska jag hälla i det när det är dags för reducering?

Sen undrar jag hur mycket vin man ska ha, har som sagt i runt 3kg ben och slaktrester + 200-300g oxsvans + massa morötter,lök,vårlök och lite vitlök.

Och när ska man kyla buljongen och plocka bort "fettkåpan" är det efter man silat eller efter man reducerat?
Citera
2013-04-08, 14:47
Medlem
Laxermedels avatar
Idag ska jag göra fisksoppa men tänkte byta ut grädden mot kvarg. Jag har läst att om jag dumpar i kvargen BAMP så kommer den "skära" sig, alltså bli grynig osv, och det vill jag såklart inte. Om jag i stället har kvargen och duttar i lite soppa, rör i, lite mer soppa, rör i osv, alltså att jag låter tempen öka långsamt i kvargen, kommer resultaten bli som jag önskar?
Citera
2013-04-08, 15:04
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxermedel
Idag ska jag göra fisksoppa men tänkte byta ut grädden mot kvarg. Jag har läst att om jag dumpar i kvargen BAMP så kommer den "skära" sig, alltså bli grynig osv, och det vill jag såklart inte. Om jag i stället har kvargen och duttar i lite soppa, rör i, lite mer soppa, rör i osv, alltså att jag låter tempen öka långsamt i kvargen, kommer resultaten bli som jag önskar?

Vad är det för fetthalt? Arlas fetaste, 10%-varianten "går ej att koka" enligt arla.se. Klart den går att koka, men jag gissar att det som händer är att den skär sig.
Citera
2013-04-08, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laxermedel
Gör som när man reder med äggula och grädde; Ta av från plattan ett par minuter innan du rör ner det. Kvargen behöver inte koka.
Citera
2013-04-08, 16:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Eftersom jag är nykterist behöver jag åter er hjälp. Har hittat ett recept på barbequesås som ser spännande ut. Där ska det vara "ljust öl". Mer än så får man inte veta. Har ni något förslag på något som skulle funka bra, som finns i vanliga matbutiker helst. Såsen är tomatbaserad och ganska het gissar jag då den även innehåller jalapeños.
Denna BBQ-sås är super god.
http://bbqpitboys.com/recipes/bbq-sauce-country-style#.UWLXGldIWHs
Visserligen vinäger och ketchup i denna, så funderar lite på hur du förhåller dig till sådana ingredienser.
Citera
2013-04-08, 17:41
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Denna BBQ-sås är super god.
http://bbqpitboys.com/recipes/bbq-sauce-country-style#.UWLXGldIWHs
Visserligen vinäger och ketchup i denna, så funderar lite på hur du förhåller dig till sådana ingredienser.
Jo den är säkert god, blir nog att testa den någon gång också . Men just den jag tänkte testa innehåller öl och jag har ingen aning om vilket ljust öl som skulle passa i en bbq-sås. Om den ska vara smakrik, besk, söt, fruktig eller hur nu öl brukar beskrivas. Nu är det ju bara en bbq-sås och inte någon lyxig rödvinssås, men jag misstänker att ölen fyller en funktion som smaksättare, och därför vore det ju synd om jag köper ett riktigt skräpöl som smakar bävergalla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in