2010-06-30, 14:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eeeagle
Spaghetti + makrill i tomatsås?

Tomt i kylskåpet, men lär smaka helt ok va?
Helt ok nödmat.

Även om man har tomt, så kanske det finns färsk vitlök och kryddor? Koka då pasta, häll i durkslag, häll (oliv)olja i den nu tomma kastrullen, fräs hackad vitlök, ha i gärna nymalen svartpeppar, kanske chilli och salt. Rör i pastan. Kanske inte så mycket näring, men underbart gott.
Citera
2010-06-30, 14:24
Medlem
eeeagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Helt ok nödmat.

Även om man har tomt, så kanske det finns färsk vitlök och kryddor? Koka då pasta, häll i durkslag, häll (oliv)olja i den nu tomma kastrullen, fräs hackad vitlök, ha i gärna nymalen svartpeppar, kanske chilli och salt. Rör i pastan. Kanske inte så mycket näring, men underbart gott.

Du beskriver nästan min favoriträtt där, släng i lite vitt vin och räkor med så.

Annars prioriterar jag köttet just nu :P några tips på kryddning som skulle förbättra min nödrätt?
Citera
2010-06-30, 14:49
Medlem
Kan jag använda matlagningsyoughurt som substitut för grädde i soppor?
Citera
2010-06-30, 14:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sono_dio
Kan jag använda matlagningsyoughurt som substitut för grädde i soppor?
Smaken skiljer sig, men det fungerar och ibland blir det bättre, ibland sämre. Grädde är fetare än youghurt.
Citera
2010-07-01, 13:20
Medlem
SurTrollets avatar
Hej hej!

Jag undrar om man kan baka pitabröd dagen innan man ska använda dem utan att de blir torra och tråkiga? för det är så att imorgon kommer ugnen & jag (mest jag) vara upptagna med annat. Alternativet är ju att degen görs idag så man bara behöver grädda dem imorgon, ja jag vet inte riktigt så frågar den samlade expertisen i tråden istället!
Citera
2010-07-01, 13:34
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Hej hej!

Jag undrar om man kan baka pitabröd dagen innan man ska använda dem utan att de blir torra och tråkiga? för det är så att imorgon kommer ugnen & jag (mest jag) vara upptagna med annat. Alternativet är ju att degen görs idag så man bara behöver grädda dem imorgon, ja jag vet inte riktigt så frågar den samlade expertisen i tråden istället!

Jag tillhör inte riktigt expertisen på området, men jag är rätt säker på att det går alldeles utmärkt.
Citera
2010-07-01, 14:02
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag tillhör inte riktigt expertisen på området, men jag är rätt säker på att det går alldeles utmärkt.
Att spara degen till imorgon eller det färdiga brödet?
Citera
2010-07-01, 14:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Var sparar man degen? I kylen? Fungerar det för alla degar, eller? Kan man spara flera dagar? Har för mig att jag läst att man till och med kan frysa deg... Det händer att jag sätter en deg och innan jag hinner baka ut den kommer annat i vägen.
Citera
2010-07-01, 14:37
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Var sparar man degen? I kylen? Fungerar det för alla degar, eller? Kan man spara flera dagar? Har för mig att jag läst att man till och med kan frysa deg... Det händer att jag sätter en deg och innan jag hinner baka ut den kommer annat i vägen.
Pizzabagare har ju deg i kylen iaf har jag sett så jag antar och hoppas att man kan dela upp den i portionsbitar och slänga in i kylen?

Det står och jäser i bunken nu iaf....
Citera
2010-07-01, 14:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Pizzabagare har ju deg i kylen iaf har jag sett så jag antar och hoppas att man kan dela upp den i portionsbitar och slänga in i kylen?

Det står och jäser i bunken nu iaf....
Det stämmer ju. De jag sett gör klart bullorna som sedan bakas ut a la minut. Bullarna täcks med en blöt handduk.
Citera
2010-07-01, 15:33
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

Ah, jag var lite otydlig. Syftade på att spara brödet.
Citera
2010-07-01, 16:00
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Ah, jag var lite otydlig. Syftade på att spara brödet.
Aha, fast nu har jag redan plastat in och slängt klumparna i kylen!

Edit:
Senast redigerad av SurTrollet 2010-07-01 kl. 16:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in