Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-20, 21:59
Medlem
carrotcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Inte så enkel kanske, men min favoritmarinad till kyckling är sherry och vitt vin. Sherry är billigt och perfekt att ha i såser och vissa marinader. Rekommenderas starkt i allas matskåp.

1 dl vitt vin(torrt och gärna med syra), 0.5 dl sherry och sedan 1/2 matsked dragon, vitpeppar och salt. Gärna färsk persilja om du kan få tag i det, men om du inte får tag i det så fungerar det ändå.

Kombinationen vitt vin+sherry+dragon är en av mina favoriter.

Det var gott, tack för tipset
Citera
2010-01-21, 18:11
Medlem
Brynte lite sidfläsk idag.. Ganska snart efter att jag lagt i det i pannan så började det vätska ur en hel massa, slutade med att bitarna simmade omkring i sin egen vätska så jag tog och hällde av 'spadet'... Är detta normalt eller kan man undvika det på något sätt?
Citera
2010-01-21, 18:50
Medlem
klybans avatar
Man får viss vätskbildning men denna kokar bort rätt så snabbt.
Senare i stekningen så får man bra mängder med fett.
Citera
2010-01-21, 19:41
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Jahapp, nu har jag tänkt ge mig på att laga lapskojs. Har köpt Salta Biten på konservburk och ska snart börja skala potatis.

Några som har tips på bra kryddor?

Behöver jag tillaga Salta Biten, eller bara slänga i när jag mosar moset?
Citera
2010-01-21, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xerxesbrother
Jahapp, nu har jag tänkt ge mig på att laga lapskojs. Har köpt Salta Biten på konservburk och ska snart börja skala potatis.

Salta biten är en färdig produkt som bara behöver värmas upp.
Kryddor som är bra är ju salt och peppar och det blir gott med lite muskotnöt i oxå.

Bara koka potatisen, stompa den med smör och varm mjölk och blanda i köttet och krydda..

God rätt som jag tyvärr inte kan äta särskillt ofta. Men en gång om året kan det vara gott... Lycka till!
Citera
2010-01-21, 20:16
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claes84
Salta biten är en färdig produkt som bara behöver värmas upp.
Kryddor som är bra är ju salt och peppar och det blir gott med lite muskotnöt i oxå.

Bara koka potatisen, stompa den med smör och varm mjölk och blanda i köttet och krydda..

God rätt som jag tyvärr inte kan äta särskillt ofta. Men en gång om året kan det vara gott... Lycka till!

Tack för svaret!

Koka potatisen håller jag på med just nu, har fått råd från annat håll att salta biten bara behövdes tas ut från spadet och slängas i när jag mosar potatisen.
Salt och peppar blir det definitivt, slänger nog i lite Santa Maria Forest blend också (svamp, timjan, rosmarin, persilja och peppar).

Frågorna som återstår är:

Ska jag hälla i salta biten med spad kvar?

Ska jag värma salta biten eller ej?
Citera
2010-01-21, 20:30
Medlem
Tjyvass avatar
Hur ser jag att en skinkbit är tumlad eller pressad? Jag förstår ju att de helt runda påläggsskinkorna från till exempel Scan är tumlade men den här?:
http://img191.imageshack.us/img191/53/foto001p.jpg

Jag är så pass luttrad att jag inte litar på någon livsmedelsproducent förutom bonden här i byn. Så jag skulle inte bli förvånad om den här skinkskivan inte är "äkta". Eller är den det?
Senast redigerad av Tjyvas 2010-01-21 kl. 20:36.
Citera
2010-01-21, 21:01
Medlem
Citat:
Tack för svaret!

Koka potatisen håller jag på med just nu, har fått råd från annat håll att salta biten bara behövdes tas ut från spadet och slängas i när jag mosar potatisen.
Salt och peppar blir det definitivt, slänger nog i lite Santa Maria Forest blend också (svamp, timjan, rosmarin, persilja och peppar).

Frågorna som återstår är:

Ska jag hälla i salta biten med spad kvar?

Ska jag värma salta biten eller ej?

Minns inte att det brukar vara spad i det.
Men smaka av köttet och spadet för att få reda på hur det smakar och hur salt det är.
Köttet värms upp av moset. Se till att använda varm mjölk så slipper du få maten kallare än nödvändigt.

Gör som jag skrev tidigare gör moset med mjölk och en klick smör, blanda i köttet i det, smaka av och krydda, sen om du tycker det fattas något så kan du ev ha i lite spad.
Tyvärr blir mos lite tråkigare i matlåda än färskt, men lapskojsen smakar bättre om den får stå ett tag precis som med Lasagne och Janssons Frestelse.
Citera
2010-01-21, 21:15
Medlem
Aakes avatar
Citat:

Du behöver inte tillaga salta biten men det skadar väl inte att ge skivorna en lätt bränna i stekpannan med smör.
Citera
2010-01-21, 21:22
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claes84
Minns inte att det brukar vara spad i det.
Men smaka av köttet och spadet för att få reda på hur det smakar och hur salt det är.
Köttet värms upp av moset. Se till att använda varm mjölk så slipper du få maten kallare än nödvändigt.

Gör som jag skrev tidigare gör moset med mjölk och en klick smör, blanda i köttet i det, smaka av och krydda, sen om du tycker det fattas något så kan du ev ha i lite spad.
Tyvärr blir mos lite tråkigare i matlåda än färskt, men lapskojsen smakar bättre om den får stå ett tag precis som med Lasagne och Janssons Frestelse.

Jag gjorde inte exakt som du gjorde.
Jag kryddade i grytan, med peppar, salt och forest blend.

Hade dessutom kall mjölk, men jag tror inte det borde ha blivit någon större skillnad, eftersom att jag åt det direkt ändå.

Jo, visst blir mos tråkigare än matlåda, men jag lyckades minsann trycka i mig alltihop (8-10 potatisar), så nu sitter jag och jäser..

Tack för hjälpen!

Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Du behöver inte tillaga salta biten men det skadar väl inte att ge skivorna en lätt bränna i stekpannan med smör.

Det var inga skivor i det där, det var bara någon slags sörja som såg ut som trådig kattmat, ungefär..
Citera
2010-01-21, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Man får viss vätskbildning men denna kokar bort rätt så snabbt.
Senare i stekningen så får man bra mängder med fett.
alrighty funderade på att låta det koka bort men det såg ut som att det skulle ta en bra stund och kände inte för att både koka och bryna fläsket
Citera
2010-01-23, 04:33
Medlem
TheCazes avatar
Hur ska jag tillaga en ryggbiff så att den blir så god och mör som möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in