Citat:
Ursprungligen postat av Awombhawha
En majoritet dubblar inte, år 2009 hade 20% av alla examinerade studenter på HHS en ytterligare examen (HHS Placement report 2009).
Förövrigt har jag en bekant som under en kort tid dubblade HHS och läkarprogrammet, enligt denne så var det väldigt svårt att få ihop studierna, främst för att både tentor och föreläsningar krockade. Jag kan inte ens tänka mig hur det skulle vara att läsa tre utbildningar alla med mycket schemalagd tid där man ofta kommer vara tvungen att senarelägga tentor på grund av schemakrock. För att inte tala om obligatoriska labbar/gruppuppgifter som det finns gott om på alla de tre utbildningarna.
Att någon skulle läsa de tre programmen samtidigt kanske är möjligt under en kort tid, kanske för att känna på de olika utbildningarna innan man bestämmer sig, men att ta en examen inom alla tre områden inom rimlig tid kan jag inte tänka mig vara något annat än omöjligt. Främst på grund av den absurda studiebördan.
Läkarstudenter är dessutom enligt undersökningar de studenter som lägger ned mest tid på sin utbildning, civilingenjör inom teknisk fysik är den utbildning som uppfattas som den mest avancerade utbildningen du kan läsa i Sverige, att sedan lägga på en ytterligare examen i ett ämne som är helt frånkopplat de andra skulle kräva en rainman av rang.
Syftet med att läsa 300% känns lite oklart också, fråga gärna nästa gång du träffar honom (jag får ta och anta att ingen kvinna någonsin skulle få för sig att göra något sådant).
Jag hade visst fel angående att de flesta studenter på HHS läser dubbelt.
Jag tog på mig din uppgift att fråga honom(ja, tyvärr. Det är en kille.

) hur han hade tid att läsa 300%, särskilt krävande program som sådana.
Det svar jag fick av honom är att han tydligen hade stort intresse för all kunskap. Han gillar helt enkelt att lära sig saker och ting, och då sa han all form av kunskap. Han började läsa Teknisk fysik först, sedan handels( han är på sitt tredje år) och började läsa på läkarprogrammet i våras. Han började läsa 300% när han hade 1 år kvar på KTH. Så nu läser han 200% efter att ha fått examen i TF.
Han hävdade också att det knappast var lätt, det var väldigt jobbigt. Han betonade mycket att han hade väldigt bra studietekniker som har hjälpt honom mycket och hans intresse för kunskap. Det tar fortfarande en hel av hans tid, men han ser till att plugga så effektivt som möjligt för att få mer tid till andra saker. Vilket han får. Han sa att man inte behöver vara någon rainman för att klara av att läsa 300%. Det viktigaste att du lägger ner tid, har fokus(produktivitet) och mycket effektiva studietekniker.