2010-11-12, 21:52
Medlem
Bunnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guscus
Varför inte?

Jag känner mig lite nojig över att jag kanske sumpat chansen att komma in bara för att jag inte fixade MVG i Ma C. Därför frågade jag Studie/yrkesvägledaren på skolan idag, men de verkade inte ha någon jättekoll på läget. Dock sa de att eftersom C-kursen inte är obligatorisk på Samhällsprogrammet så kan man lika gärna se den kursen som utökad istället för D-kursen, vilket lät rimligt i mina öron.

Är det så att HHS har särskilda regler för vilka kurser som ska redovisas utöver det som jag kan läsa på deras hemsida, eller är SYV på min skola ute och paddlar?

Har facit. Handels kollar ENBART på de kurser som är obligatoriska, dvs MaD. Kan du få ett 20.0-snitt där MaD ingår är det lugnt för antagningsenheten.
Citera
2010-11-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meiser
Eftersom ma D är krävs för behörighet är Ma kurserna under D också ett krav för behörighet.

Det var det jag var rädd för. Fan också

Citat:
Ursprungligen postat av Bunnet
Har facit. Handels kollar ENBART på de kurser som är obligatoriska, dvs MaD. Kan du få ett 20.0-snitt där MaD ingår är det lugnt för antagningsenheten.

Fast det där lät bättre, hoppas du har rätt!
Citera
2010-11-13, 11:03
Medlem
Messinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnet

Kan bara instämma här. Detta som gäller. VG i MaC är således inget problem.
Citera
2010-11-13, 12:07
Medlem
Men även OM betyget i C-kursen skulle vara ett problem så hamnar man väl inte i BII sålänge det görs en prövning innan studenten? Är det inte alla upptentor efter studenten som plockar bort en från BI?
Citera
2010-11-13, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Awombhawha
En majoritet dubblar inte, år 2009 hade 20% av alla examinerade studenter på HHS en ytterligare examen (HHS Placement report 2009).

Förövrigt har jag en bekant som under en kort tid dubblade HHS och läkarprogrammet, enligt denne så var det väldigt svårt att få ihop studierna, främst för att både tentor och föreläsningar krockade. Jag kan inte ens tänka mig hur det skulle vara att läsa tre utbildningar alla med mycket schemalagd tid där man ofta kommer vara tvungen att senarelägga tentor på grund av schemakrock. För att inte tala om obligatoriska labbar/gruppuppgifter som det finns gott om på alla de tre utbildningarna.

Att någon skulle läsa de tre programmen samtidigt kanske är möjligt under en kort tid, kanske för att känna på de olika utbildningarna innan man bestämmer sig, men att ta en examen inom alla tre områden inom rimlig tid kan jag inte tänka mig vara något annat än omöjligt. Främst på grund av den absurda studiebördan.
Läkarstudenter är dessutom enligt undersökningar de studenter som lägger ned mest tid på sin utbildning, civilingenjör inom teknisk fysik är den utbildning som uppfattas som den mest avancerade utbildningen du kan läsa i Sverige, att sedan lägga på en ytterligare examen i ett ämne som är helt frånkopplat de andra skulle kräva en rainman av rang.

Syftet med att läsa 300% känns lite oklart också, fråga gärna nästa gång du träffar honom (jag får ta och anta att ingen kvinna någonsin skulle få för sig att göra något sådant).

Jag hade visst fel angående att de flesta studenter på HHS läser dubbelt.

Jag tog på mig din uppgift att fråga honom(ja, tyvärr. Det är en kille. ) hur han hade tid att läsa 300%, särskilt krävande program som sådana.

Det svar jag fick av honom är att han tydligen hade stort intresse för all kunskap. Han gillar helt enkelt att lära sig saker och ting, och då sa han all form av kunskap. Han började läsa Teknisk fysik först, sedan handels( han är på sitt tredje år) och började läsa på läkarprogrammet i våras. Han började läsa 300% när han hade 1 år kvar på KTH. Så nu läser han 200% efter att ha fått examen i TF.

Han hävdade också att det knappast var lätt, det var väldigt jobbigt. Han betonade mycket att han hade väldigt bra studietekniker som har hjälpt honom mycket och hans intresse för kunskap. Det tar fortfarande en hel av hans tid, men han ser till att plugga så effektivt som möjligt för att få mer tid till andra saker. Vilket han får. Han sa att man inte behöver vara någon rainman för att klara av att läsa 300%. Det viktigaste att du lägger ner tid, har fokus(produktivitet) och mycket effektiva studietekniker.
Senast redigerad av Flow91 2010-11-13 kl. 16:20.
Citera
2010-11-13, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flow91

Jag tog på mig din uppgift att fråga honom(ja, tyvärr. Det är en kille. ) hur han hade tid att läsa 300%, särskilt krävande program som sådana.

Det svar jag fick av honom är att han tydligen hade stort intresse för all kunskap. Han gillar helt enkelt att lära sig saker och ting, och då sa han all form av kunskap. Han började läsa Teknisk fysik först, sedan handels( han är på sitt tredje år) och började läsa på läkarprogrammet i våras. Han började läsa 300% när han hade 1 år kvar på KTH. Så nu läser han 200% efter att ha fått examen i TF.

Han hävdade också att det knappast var lätt, det var väldigt jobbigt. Han betonade mycket att han hade väldigt bra studietekniker som har hjälpt honom mycket och hans intresse för kunskap. Det tar fortfarande en hel av hans tid, men han ser till att plugga så effektivt som möjligt för att få mer tid till andra saker. Vilket han får. Han sa att man inte behöver vara någon rainman för att klara av att läsa 300%. Det viktigaste att du lägger ner tid, har fokus(produktivitet) och mycket effektiva studietekniker.

Hur bra betyg får han då?
Citera
2010-11-13, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nuukeer
Hur bra betyg får han då?

Det frågade jag inte. Jag tvivlar inte på att han har väldigt bra betyg.
Citera
2010-11-13, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flow91

En fantastisk akademisk bedrift. Men den förvirrar mig.

På vilket sätt får han mer kunskap än en person som läser Handels, driver eget företag och extrajobbar inom finansområdet? Samma resonemang går att tillämpa även för fysiker och läkare.

Det är varken optimalt ur ett kunskapsperspektiv eller ett karriärperspektiv. Men han kanske inte har hunnit reflektera?
Citera
2010-11-13, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Batman-
En fantastisk akademisk bedrift. Men den förvirrar mig.

På vilket sätt får han mer kunskap än en person som läser Handels, driver eget företag och extrajobbar inom finansområdet? Samma resonemang går att tillämpa även för fysiker och läkare.

Det är varken optimalt ur ett kunskapsperspektiv eller ett karriärperspektiv. Men han kanske inte har hunnit reflektera?

Du verkar tro att han gör det för att tävla om vem som har flest examen, men sådan intryck har jag inte fått av honom. Självklart blir man bättre inom ett visst område om man koncentrerar sig på det istället för att ta sig in på 3 krävande program och bli en "medelmåtta", men den här killen gillar att utmana sig själv och lära sig saker.

Jag håller inte med om att det inte är optimalt rent karriärmässigt, det ger nog honom en hel del möjligheter i framtiden. Jag håller med delvis om när det kommer till kunskapsmässigt då det är bättre att fördjupa sig inom ett område än att få "ytlig" kunskap i flera områden.
Citera
2010-11-15, 02:22
Medlem
En liten fråga kring särskilda meriter. Läser idag NV på en av de äldre privata skolorna(friskola idag självklart) och är elevkårsordförande. Elevkåren som omsätter ca 400k om jag räknar lite snabbt på hur det kommer gå under året. Driver även ett företag som kommer att omsätta ca 100-150 tills skolan är slut och förhoppningsvis så kommer jag att expandera verksamheten under ett ledigt år.
Innan gymnasietiden var jag topp 10 i min åldersgrupp i min sport men det fick tyvärr lämna plats för annat. Har dessutom en företagsidé på gång med en som är antagen till nästa år och företaget kommer troligen att bli en realitet.

Dessvärre har fokus på skolarbetet inte varit i topp samt att jag har problem med allergi vilket kommer att vara löst när jag ska börja studera vidare. Dessvärre kommer jag nog enbart att landa på 15-16 i betyg och kan nog skrapa ihop 1,6 på högskoleprovet. Har jag någon chans alls på "särskilda meriter" eller ska jag ge upp?
Senast redigerad av Vikingofswe 2010-11-15 kl. 02:52.
Citera
2010-11-15, 02:24
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingofswe
En liten fråga kring särskilda meriter. Läser idag NV på en av de äldre privata skolorna(friskola idag självklart) och är elevkårsordförande elevkåren som omsätter ca 400k om jag räknar lite snabbt på hur det kommer gå under året. Driver även ett företag som kommer att omsätta ca 100-150 tills skolan är slut och förhoppningsvis så kommer jag att expandera verksamheten under ett ledigt år. Innan gymnasietiden var jag topp 10 i min åldersgrupp i min sport men det fick tyvärr lämna plats för annat. Dessvärre har fokus på skolarbetet inte varit i topp samt att jag har problem med allergi vilket kommer att vara löst när jag ska börja studera vidare. Dessvärre kommer jag nog enbart att landa på 15-16 i betyg och kan nog skrapa ihop 1,6 på högskoleprovet. Har jag någon chans alls eller ska jag ge upp?

Varför inte försöka få 1,9+ på HP? Har du kapacitet för 1,6 har du definitivt kapacitet att gå högre än så.
Citera
2010-11-15, 10:31
Medlem
Daskkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingofswe
En liten fråga kring särskilda meriter. Läser idag NV på en av de äldre privata skolorna(friskola idag självklart) och är elevkårsordförande. Elevkåren som omsätter ca 400k om jag räknar lite snabbt på hur det kommer gå under året. Driver även ett företag som kommer att omsätta ca 100-150 tills skolan är slut och förhoppningsvis så kommer jag att expandera verksamheten under ett ledigt år.
Innan gymnasietiden var jag topp 10 i min åldersgrupp i min sport men det fick tyvärr lämna plats för annat. Har dessutom en företagsidé på gång med en som är antagen till nästa år och företaget kommer troligen att bli en realitet.

Dessvärre har fokus på skolarbetet inte varit i topp samt att jag har problem med allergi vilket kommer att vara löst när jag ska börja studera vidare. Dessvärre kommer jag nog enbart att landa på 15-16 i betyg och kan nog skrapa ihop 1,6 på högskoleprovet. Har jag någon chans alls på "särskilda meriter" eller ska jag ge upp?

Med tanke på att man väl måste ha minst 18 för att ens få söka särskilda meriter så känns dina chanser inte jättestora där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in