2015-08-07, 04:12
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Var hittar man som master-student listan med kurslitteratur? Har letat över hela hemsidan men inte lyckats hitta något. Och finns det någon facebookgrupp där det säljs begagnad studentlitteratur?

Nya hemsidan är värdelös så tror inte du kan hitta sånt längre, jag hittar det inte längre. Dock är det mest artiklar på mastern så det är inte så mycket att köpa. Betalade inte en krona under hela mastern.
Citera
2015-08-07, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Nya hemsidan är värdelös så tror inte du kan hitta sånt längre, jag hittar det inte längre. Dock är det mest artiklar på mastern så det är inte så mycket att köpa. Betalade inte en krona under hela mastern.

Okej, tack för svar! Skönt att slippa köpa och släpa på kurslitteratur
Citera
2015-08-07, 10:52
Medlem
consaniwursts avatar
15e reserv i BIEX efter urval 2.
Är det kört?
Citera
2015-08-07, 13:17
Medlem
Hej hopp!

Börjar nu till hösten, men är väldigt satans intresserad i fastigheter och vill mer än syssla med just fastigheter i framtiden. Helst såklart som sysselsättning där man i princip lever på avkastning och värdestigning.

Det jag undrar är vad ni anser om att dubbla just hhs kandidaten med en teknologie kandidat från kth inom Fastighetsutveckling och Fastighetsförmedling: http://www.kth.se/utbildning/kandidatutbildning/fastighetsutveckling-fastighetsformedling

Skulle det kunna vara något, eller är det bara slöseri med tid? Intressant med den utbildning är goda möjligheter till utbytesstudier dessutom samt jag borde kunna tillgodoräkna mig en del från hhs kandidaten. Också jävligt intresserat och häftigt att man blir registrerad mäklare.

Sååå, vad tror ni? kan det vara något att dubbla dessa utbildningar? Skulle uppskatta en diskussion kring detta då det enda som diskuteras är att dubbla hhs med antingen fysik/juridik/matte och denna aldrig lyfts..

Hiss/diss?
Citera
2015-08-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BandhagenUltras969
Hej hopp!

Börjar nu till hösten, men är väldigt satans intresserad i fastigheter och vill mer än syssla med just fastigheter i framtiden. Helst såklart som sysselsättning där man i princip lever på avkastning och värdestigning.

Det jag undrar är vad ni anser om att dubbla just hhs kandidaten med en teknologie kandidat från kth inom Fastighetsutveckling och Fastighetsförmedling: http://www.kth.se/utbildning/kandidatutbildning/fastighetsutveckling-fastighetsformedling

Skulle det kunna vara något, eller är det bara slöseri med tid? Intressant med den utbildning är goda möjligheter till utbytesstudier dessutom samt jag borde kunna tillgodoräkna mig en del från hhs kandidaten. Också jävligt intresserat och häftigt att man blir registrerad mäklare.

Sååå, vad tror ni? kan det vara något att dubbla dessa utbildningar? Skulle uppskatta en diskussion kring detta då det enda som diskuteras är att dubbla hhs med antingen fysik/juridik/matte och denna aldrig lyfts..

Hiss/diss?

Personligen hade jag då hellre försökt få ett extrajobb inom ett fastighetsbolag. Tänk vilka verkliga erfarenheter du kommer ha samlat på dig efter 3 år om du extrajobbat inom sektorn, jämfört med att ha läst teori i 3 år.
Citera
2015-08-07, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Personligen hade jag då hellre försökt få ett extrajobb inom ett fastighetsbolag. Tänk vilka verkliga erfarenheter du kommer ha samlat på dig efter 3 år om du extrajobbat inom sektorn, jämfört med att ha läst teori i 3 år.

Iofs. Men det är väl inte alltför lätt att få sådana jobb?
Citera
2015-08-07, 14:58
Medlem
Citat:

De flesta bolagen som sysslar med fastighetsförmedling, exempelvis Pangea, Leimdörfer och Catella kör internships, vilket inte bör vara omöjliga att få. Dessa rekryterar aktivt på Handels med presentationer, middagar osv.

Tror det är en ganska rimlig väg att gå om man vill göra det du tidigare skrev om
Citera
2015-08-07, 16:02
Medlem
Citat:

Det är bara att börja på "botten" och sedan jobba sig uppåt. Sen när du tar examen om 3 år så är du väl insatt i hur bolaget fungerar och kommer ha lätt att få ett "riktigt" jobb inom bolaget.
Citera
2015-08-07, 19:25
Medlem
Hej! Skulle någon schysst person kunna säga mig alla kurslitteratur som är nödvändiga första terminen? Har letat men hittar inte någon information varken på hemsidan samt detta forum, förutom matematisk analys ....
Citera
2015-08-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av consaniwurst
Är det kört?

Inte helt kört men jag skulle bli hyfsat överraskad om du kommer in.
Citera
2015-08-07, 22:31
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av consaniwurst
Är det kört?

Intressant nog så sjönk ju gränsen för BII (gymnasiebetyg inkl höjningar) till 19.80 i andra urvalet såg jag, så om det står sig till nästa år skulle du alltså inte behöva oroa dig för att det blir lottning som avgör om du lyckas höja dina betyg till 20.00.

Att du skall kunna börja på HHS nu till hösten är nog rätt osannolikt dock. Å andra sidan kan det vara bra att nöta upp mattebetygen eftersom det i så fall förmodligen blir något lättare att klara de kurser på HHS som är lite mer matematiska (vilket innefattar inledningsmatten, statistikkurserna och finansiell ekonomi). Statistikkurserna i synnerhet tror jag fortfarande är de obligatoriska kurser som har flest underkända på första tentatillfällena, vilket antyder att genomsnittliga HHS-studenter är svagare i kvantitativa ämnen jämfört med kvalitativa.
Citera
2015-08-07, 23:49
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Håller med Baste om att det låter klokare att försöka få ett extrajobb på ett fastighetsbolag istället. Ring / maila både stora och små bolag och hör om det finns möjligheter till extrajobb, det kan handla om hur infantila uppgifter som helst i början, att få in en fot är guld värt oavsett vilken bransch du vill in i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in