2009-12-06, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addim
20,0 kommer förmodligen inte att krävas i år.. Men så länge jag vet att jag inte kan plocka bort C så tackar jag för svaret..

Du kan ta bort C, så länge du har en annan kurs fyller betygsdokumentet till 2500 poäng. Du kan alltså ha 20,0 och vara behörig till HHS utan att ha MaC i ditt betygsdokument. HHS struntar helt i MaC.
Citera
2009-12-06, 17:26
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealFille
Du kan ta bort C, så länge du har en annan kurs fyller betygsdokumentet till 2500 poäng. Du kan alltså ha 20,0 och vara behörig till HHS utan att ha MaC i ditt betygsdokument. HHS struntar helt i MaC.
För mig låter det här helt orimligt. Vore trevligt med en källa på det påståendet.

Det jag lärde mig var att om det krävs MaD för behörighet så ska de tidigare kurserna vara med. De kan ha ändrats dock.
Citera
2009-12-06, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
För mig låter det här helt orimligt. Vore trevligt med en källa på det påståendet.

Det jag lärde mig var att om det krävs MaD för behörighet så ska de tidigare kurserna vara med. De kan ha ändrats dock.

Ponera att man fick dispens från Ma C när man började på Ma D, av vilken anledning det än må vara.
Citera
2009-12-06, 17:54
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Ponera att man fick dispens från Ma C när man började på Ma D, av vilken anledning det än må vara.
Spelar ingen roll. Alla kurser från MaA till MaD ska vara godkända för att personen i fråga ska vara behörig. De skriver bara ut MaD, men det är underförstått att de andra även ska vara med.
Citera
2009-12-06, 18:35
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Spelar ingen roll. Alla kurser från MaA till MaD ska vara godkända för att personen i fråga ska vara behörig. De skriver bara ut MaD, men det är underförstått att de andra även ska vara med.

Den särskilda behörigheten kollas i den mån det är möjligt maskinellt genom s.k. behörighetsmodeller som lärosätet eller VHS har knåpat ihop.
Om den särskilda behörigheten är Matematik D så letar modellen efter just Matematik D eller högre. Modellerna brukar inte leta efter underliggande betyg,
Vilket egentligen inte är så konstigt. Ett särskilt behörighetskrav skall vara fullt nödvändigt för att klara den sökta utbildningen.
Om en sökande har Matematik D (och i fallet med HHS även VG på kursen) så har jag svårt att se att lärosätet kan hävda att den sökande är obehörig.

Så exakt hur de gör på HHS får ni fråga antagningspersonalen där om, men det vanliga är att man inte kollar betygen på underliggande gymnasiekurser.
Citera
2009-12-06, 19:21
Medlem
addims avatar
Grejen är att jag kommer att gå ut med 2600 p i betygsdokumentet, runt ~19,6 i betyg. Kan jag då plocka bort MaC om jag bara får G/VG i det? Men har VG/MVG i MaD?

Vill bara få det förtydligat..
Citera
2009-12-06, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addim
Grejen är att jag kommer att gå ut med 2600 p i betygsdokumentet, runt ~19,6 i betyg. Kan jag då plocka bort MaC om jag bara får G/VG i det? Men har VG/MVG i MaD?

Vill bara få det förtydligat..

Fast tar du bort Ma C så har du längre inte gått naturvetenskapligt program (antar att du kanske läser det? Eller samhäll..) du har heller inte gått samhällsvetenskapligt program. Rektorn måste ge dig tillåtelse att gå ut med "special format program" eftersom Ma C är ett karaktärsämne eller något i den stilen..

Fast det påverkar inte själva antagningen, mest upp till skolan...
Citera
2009-12-06, 19:29
Medlem
bernankes avatar
Men herregud - ring administrationen och fråga istället för att chansa runt här!

(..och glöm inte att meddela resultatet )
Citera
2009-12-07, 00:05
Medlem
addims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StinaX
Fast tar du bort Ma C så har du längre inte gått naturvetenskapligt program (antar att du kanske läser det? Eller samhäll..) du har heller inte gått samhällsvetenskapligt program. Rektorn måste ge dig tillåtelse att gå ut med "special format program" eftersom Ma C är ett karaktärsämne eller något i den stilen..

Fast det påverkar inte själva antagningen, mest upp till skolan...

Jag går Samhäll och har varken MaC eller MaD som karaktärsämne. MaC är mitt individuella val och MaD är ett tillägg som jag fick tillåtelse att läsa utanför min vanliga studieplan.

Har för övrigt alla betyg som krävs för att bli behörig till HHS, förutom MaD då.. När jag frågade om jag kunde ta bort MaC om jag endast fick G fick jag till svar att "du kommer inte att kunna få högre betyg i MaD än i MaC".. Givande.

Hur ligger det till?
Citera
2009-12-07, 17:11
Bannlyst
Hejsan,

Skulle någon som pluggar på HHS berätta hur studentlivet är? Hur svårt är det att få A i allt, eller allafall i nästan allt? Jag vet att det är tufft, men vill gärna veta.

Tack.
Citera
2009-12-07, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flow91
Hejsan,

Skulle någon som pluggar på HHS berätta hur studentlivet är? Hur svårt är det att få A i allt, eller allafall i nästan allt? Jag vet att det är tufft, men vill gärna veta.

Tack.

Jag tycker studentlivet är bra, mycket bra till och med. Många sköna människor, det händer mycket på skolan, även om festerna på skolan kan vara rätt trista (mest på grund av den dåliga lokalen och den högstadiestämning som kan råda) Men, som sagt, människorna är bra och man träffar nästan alltid en hel del från Handels ute på krogen vilket brukar bli kul.

Den andra frågan är naturligtvis nästan omöjlig att svara på. Jag känner folk som tagit några ett eller annat "taktik-B" eftersom straight As kan se aningen suspekt ut, samtidigt som jag känner folk som fick D och F på de två första tentorna. Så det beror helt på dig själv och hur du är, även om jag själv skulle säga att A i allt inte är några konstigheter egentligen, bara man lägger ner tillräckligt med tid på studierna.
Citera
2009-12-07, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av McCarrick
Jag tycker studentlivet är bra, mycket bra till och med. Många sköna människor, det händer mycket på skolan, även om festerna på skolan kan vara rätt trista (mest på grund av den dåliga lokalen och den högstadiestämning som kan råda) Men, som sagt, människorna är bra och man träffar nästan alltid en hel del från Handels ute på krogen vilket brukar bli kul.

Den andra frågan är naturligtvis nästan omöjlig att svara på. Jag känner folk som tagit några ett eller annat "taktik-B" eftersom straight As kan se aningen suspekt ut, samtidigt som jag känner folk som fick D och F på de två första tentorna. Så det beror helt på dig själv och hur du är, även om jag själv skulle säga att A i allt inte är några konstigheter egentligen, bara man lägger ner tillräckligt med tid på studierna.

Aha, okey. Det är ju nice. Är det många som brukar komma på festerna?

Är det sant att man måste ha 95% på en tenta för att få ett A? :O
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in