2024-06-03, 00:43
Avslutad
Om jag har förstått detta rätt så..

Jag har läst de relevanta kurserna:

* Matte3
* Matte4
* Matte5

*Språk3

*Engelska7

Vid år 2025 så räknas meritpoäng, och då språk3 inte ger något eftersom att det är ett behörighetskrav så får jag följande meritpoäng:

Från matte3 : + 0 Merit (då minimikravet är matte3)
Från matte4: + 0.5 Merit (då det är ett betyg över kravet)
Från matte5: +1 Merit (då det är över kravet plus att Matte5 överlag ger ett helt bonusmerit extra)
Totalt från matteämnen: 1.5 poäng

Från engelska7: + 1 Merit
Totalt från engelskaämnen: 1 poäng

Summa: 2.5 bonus

Eller har jag tänkt/räknat rätt? (Källa: https://www.antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/gymnasieexamen-2014-och-framat/meritpoang/ )
Citera
2024-06-03, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GnewTT
Om jag har förstått detta rätt så..

Jag har läst de relevanta kurserna:

* Matte3
* Matte4
* Matte5

*Språk3

*Engelska7

Vid år 2025 så räknas meritpoäng, och då språk3 inte ger något eftersom att det är ett behörighetskrav så får jag följande meritpoäng:

Från matte3 : + 0 Merit (då minimikravet är matte3)
Från matte4: + 0.5 Merit (då det är ett betyg över kravet)
Från matte5: +1 Merit (då det är över kravet plus att Matte5 överlag ger ett helt bonusmerit extra)
Totalt från matteämnen: 1.5 poäng

Från engelska7: + 1 Merit
Totalt från engelskaämnen: 1 poäng

Summa: 2.5 bonus

Eller har jag tänkt/räknat rätt? (Källa: https://www.antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/gymnasieexamen-2014-och-framat/meritpoang/ )

Rätt
Citera
2024-06-04, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noobtrader
Vart läser du din kandidat?
Lunds universitet, kandidat i ekonomi
Citera
2024-06-09, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fireplace11
Är sugen på att söka HHS master i Accounting, Valuation & Financial Management efter min kandidat.

Min profil:
3.4/4 GPA
Ett internship inom Investment Banking på svensk bank
Ett internship på köpsidan på ett investmentbolag
En utbytestermin på ett toppuniversitet

Vad tror ni om mina chanser? Känns som mitt GPA ligger i den lägre kvartilen? Är det värt att försöka skriva ett bra GMAT för att komplettera betygen, eller är det lönlöst?

Citat:
Ursprungligen postat av fireplace11
Lunds universitet, kandidat i ekonomi

För din information vet jag 3 personer från Lund (lincare alla 3) som sökte master på HHS till hösten. En kille med >3,8 i GPA och internship på BB i London, en med ~3,8 i GPA och inget jättehippt på sidan, och en med 3,5 i GPA och ett internship på investmentbank i Sthlm. Den enda som kom in på mastern var den sistnämnda..

Sen vad man kan dra för slutsatser av det får du bestämma själv.
Citera
2024-06-12, 12:06
Medlem
Är det någon som vet exakt vad som krävs för att få läsa en master på HHS efter att man läst kandidaten där? Har hört att det räcker med att man klarat alla tentor på första gången under kandidatexamen, men är det något mer utöver det som krävs för att få en plats på något av skolans masterprogram?
Citera
2024-06-12, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HK19
Är det någon som vet exakt vad som krävs för att få läsa en master på HHS efter att man läst kandidaten där? Har hört att det räcker med att man klarat alla tentor på första gången under kandidatexamen, men är det något mer utöver det som krävs för att få en plats på något av skolans masterprogram?

Finns ingen garanti att man får läsa master om man tagit kandidaten på HHS, vid ansökan till master kollar de på betyg, CV, motivationsbrev och liknande så det är svårt att bedöma vad som krävs för att få en plats. Sökande som tagit kandidaten på handels behöver dock inte skriva GMAT vilket andra sökande behöver göra.
Citera
2024-06-13, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DwnBrsh
Finns ingen garanti att man får läsa master om man tagit kandidaten på HHS, vid ansökan till master kollar de på betyg, CV, motivationsbrev och liknande så det är svårt att bedöma vad som krävs för att få en plats. Sökande som tagit kandidaten på handels behöver dock inte skriva GMAT vilket andra sökande behöver göra.

Är man inte garanterad en plats på iallafall någon master om man läst kandidaten där?
Citera
2024-06-13, 14:54
Medlem
Citat:

Har du någon koll på antagningsstatistik till de olika master-programmen? Är det relativt lätt att få en plats om man fullföljer kandidaten med relativt bra betyg?
Citera
2024-06-15, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dibzz
Är man inte garanterad en plats på iallafall någon master om man läst kandidaten där?

Nope ingen garanti.
Citera
2024-06-15, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HK19
Har du någon koll på antagningsstatistik till de olika master-programmen? Är det relativt lätt att få en plats om man fullföljer kandidaten med relativt bra betyg?

Har försökt kolla runt på skolportalen men jag tror inte att något sånt publiceras tyvärr. Du kan bara se average GPA och liknande på studenter som tar masterexamen, inte vad de hade för att ta sig in, att det är så beror nog på vikten av CV och motivationsbrev.

Känner en del som kommit in och andra som inte gjort det, vad anser du är relativt bra betyg? Median GPA:n i B&E hamnar ofta runt 4,0/5 medan gränsen för topp 25% högsta betygen hamnar runt 4,3/5.

Om vi antar att motivationsbrev inte existerar för att leka med olika scenarion skulle jag påstå att <4.0 inte tar dig in om du inte har ett fintt CV. Har du runt 4,3 kan du nog oroa dig bra mycket mindre gällande dina meriter vid sidan. Har du under 3,7 skulle jag inte se dig få en plats så länge du inte har något riktigt framgångsrikt företag eller liknande. Är du bland de som får 4,5 och uppåt kan du nog sitta säkert, men en internship skadar ju aldrig.

Jag känner exempelvis en kille som hade ett GPA runt 4,1 vilket är typ average, har ingen koll på om han har haft bra internships men vet att han fick en plats i MBA. En annan jag känner har inga internships alls men kandidatexamens (kanske master också kommer inte ihåg) från annat lärosäte (inte något med ekonomi att göra) som också fick plats i MBA, alltså varierar det rätt så mycket.
Citera
2024-06-15, 15:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Många inlägg flyttade till (FB) Kommer jag in med mina betyg/mitt reservnummer?

Notera att diskussioner om chansen att komma in givet ens antagningspoäng tas i denna tråd istället.

Mod.
Citera
2024-06-15, 18:03
Medlem
Citat:
Har försökt kolla runt på skolportalen men jag tror inte att något sånt publiceras tyvärr. Du kan bara se average GPA och liknande på studenter som tar masterexamen, inte vad de hade för att ta sig in, att det är så beror nog på vikten av CV och motivationsbrev.

Känner en del som kommit in och andra som inte gjort det, vad anser du är relativt bra betyg? Median GPA:n i B&E hamnar ofta runt 4,0/5 medan gränsen för topp 25% högsta betygen hamnar runt 4,3/5.

Om vi antar att motivationsbrev inte existerar för att leka med olika scenarion skulle jag påstå att <4.0 inte tar dig in om du inte har ett fintt CV. Har du runt 4,3 kan du nog oroa dig bra mycket mindre gällande dina meriter vid sidan. Har du under 3,7 skulle jag inte se dig få en plats så länge du inte har något riktigt framgångsrikt företag eller liknande. Är du bland de som får 4,5 och uppåt kan du nog sitta säkert, men en internship skadar ju aldrig.

Jag känner exempelvis en kille som hade ett GPA runt 4,1 vilket är typ average, har ingen koll på om han har haft bra internships men vet att han fick en plats i MBA. En annan jag känner har inga internships alls men kandidatexamens (kanske master också kommer inte ihåg) från annat lärosäte (inte något med ekonomi att göra) som också fick plats i MBA, alltså varierar det rätt så mycket.

Har aldrig under mina år på skolan hört talas om en sistaårsstudent som väljer att påbörja en MBA direkt efter studierna. För övrigt krävs det knappt några betyg för att komma in där, så länge du betalar avgiften för executive education är du inne. Detta är helt separat från de vanliga masterprogrammen och mer inriktad mot folk som redan har kommit rätt långt i karriären. Detta är mer något du köper för att ha en skön paus i karriären.

Det finns inte heller någon magisk betygsgräns för masterantagningen, utan det görs en helhetsbedömning likt en jobbansökan. Vissa med ett snitt under fyra blir antagna, samtidigt blir vissa med avsevärt högre nekade. Förvisso vet jag efter samtal med en professor som har hand om antagningen för finansmastern att övriga meriter blir mindre viktiga efter omkring 4.25, men det är ingen som helst garanti. Vet att folk på RM blivit nekade med strax under fem i snitt (säger kanske mer om det programmet än masterantagningen iofs). Jag vill hävda att majoriteten av de antagna har omkring fyra i snitt eller strax efter och något internship, men att nästan alla ansökande också har detta så det är rätt mycket tur inblandat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in