Citat:
Ursprungligen postat av
HK19
Har du någon koll på antagningsstatistik till de olika master-programmen? Är det relativt lätt att få en plats om man fullföljer kandidaten med relativt bra betyg?
Har försökt kolla runt på skolportalen men jag tror inte att något sånt publiceras tyvärr. Du kan bara se average GPA och liknande på studenter som tar masterexamen, inte vad de hade för att ta sig in, att det är så beror nog på vikten av CV och motivationsbrev.
Känner en del som kommit in och andra som inte gjort det, vad anser du är relativt bra betyg? Median GPA:n i B&E hamnar ofta runt 4,0/5 medan gränsen för topp 25% högsta betygen hamnar runt 4,3/5.
Om vi antar att motivationsbrev inte existerar för att leka med olika scenarion skulle jag påstå att <4.0 inte tar dig in om du inte har ett fintt CV. Har du runt 4,3 kan du nog oroa dig bra mycket mindre gällande dina meriter vid sidan. Har du under 3,7 skulle jag inte se dig få en plats så länge du inte har något riktigt framgångsrikt företag eller liknande. Är du bland de som får 4,5 och uppåt kan du nog sitta säkert, men en internship skadar ju aldrig.
Jag känner exempelvis en kille som hade ett GPA runt 4,1 vilket är typ average, har ingen koll på om han har haft bra internships men vet att han fick en plats i MBA. En annan jag känner har inga internships alls men kandidatexamens (kanske master också kommer inte ihåg) från annat lärosäte (inte något med ekonomi att göra) som också fick plats i MBA, alltså varierar det rätt så mycket.