2024-05-29, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonstruts
Ja precis, om en kurs ingår som ett behörighetskrav så söker man inte med extra meritpoäng från den kursen. Det som blir unikt nu från och med HT 25 är att BE på HHS blir det enda ekonomie kandidatprogrammet i Sverige som (vad jag vet) har moderna språk 3 som ett behörighetskrav. Känns ju ändå rent spontant som att man borde kunna söka till HHS med full extra merit om man pluggat ekonomi på gymnasiet då den största andelen av deras svenska studenter har gjort det, men klagar som sagt inte.

Moderna språk 3 ger 0,5 meritpoäng, spelar ingen roll ifall det är behörighetskrav
Citera
2024-05-29, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benhennington3
Moderna språk 3 ger 0,5 meritpoäng, spelar ingen roll ifall det är behörighetskrav

Jo det spelar visst roll, du kan inte tillgodoräkna dig extra meritpoäng för en kurs som ingår i behörighetskravet för det program du söker till. Allt om hur meritpoäng fungerar står på antagning.se, rekommenderar att du går in och läser på där
Senast redigerad av vonstruts 2024-05-29 kl. 18:36.
Citera
2024-05-29, 20:01
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ja precis, om en kurs ingår som ett behörighetskrav så söker man inte med extra meritpoäng från den kursen. Det som blir unikt nu från och med HT 25 är att BE på HHS blir det enda ekonomie kandidatprogrammet i Sverige som (vad jag vet) har moderna språk 3 som ett behörighetskrav. Känns ju ändå rent spontant som att man borde kunna söka till HHS med full extra merit om man pluggat ekonomi på gymnasiet då den största andelen av deras svenska studenter har gjort det, men klagar som sagt inte.
Hehehe, nej, kan tänka mig att du inte klagar.

Jag sökte lite snabbat på antagning.se, och det enda andra ekonomiprogram jag hittade som krävde moderna språk 3 var civilekonomprogrammet på LiU, där man kan välja internationella inriktningar.

Näst närmaste var civilingenjörsprogram i industriell ekonomi med internationell inriktning.

Ganska ovanligt, med andra ord.

Ska bli intressant att se hur/om införandet av meritpoäng påverkar profilen på deras antagna studenter!

Citat:
Ursprungligen postat av Benhennington3
Citat:
Jo det spelar visst roll, du kan inte tillgodoräkna dig extra meritpoäng för en kurs som ingår i behörighetskravet för det program du söker till. Allt om hur meritpoäng fungerar står på antagning.se, rekommenderar att du går in och läser på där
Det Vonstruts skriver är rätt.
Citera
2024-05-30, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Hehehe, nej, kan tänka mig att du inte klagar.

Jag sökte lite snabbat på antagning.se, och det enda andra ekonomiprogram jag hittade som krävde moderna språk 3 var civilekonomprogrammet på LiU, där man kan välja internationella inriktningar.

Näst närmaste var civilingenjörsprogram i industriell ekonomi med internationell inriktning.

Ganska ovanligt, med andra ord.

Ska bli intressant att se hur/om införandet av meritpoäng påverkar profilen på deras antagna studenter!

Väldigt! Vad tror du att BI landar på till HT 25?
Citera
2024-05-31, 00:10
Medlem
Citat:
Eftersom det är ett behörighetskrav så kan man inte tillgodoräkna de extra meritpoängen från den kursen.

Extremt märkligt hur handels har tänkt nu när de börjar tillämpa meritpoäng. Mailade dem häromdagen och de verkar väl medvetna att det är i princip omöjligt för ekonomiare/samhällare att söka med 22,5. Klagar dock inte, detta är ju en stor fördel för oss naturare Tror vi att dom vill minska andelen ekonomiare/samhällare som kommer in och öka andelen naturare eller varför skulle de annars göra såhär?

De flesta av mina kurskamrater som presterar högt är faktiskt naturare så det kan finnas något i det du säger. Dessutom kan jag tänka mig att eleverna från glädjebetygsskolorna ofta läst ekonomi eller sam så det kanske är ett till lite mer lowkey försök att filtrera bort dem? Synd är det ju för de hårt arbetande ekonomi och sam eleverna men finns inte mycket att göra åt saken.
Citera
2024-05-31, 14:07
Medlem
Är sugen på att söka HHS master i Accounting, Valuation & Financial Management efter min kandidat.

Min profil:
3.4/4 GPA
Ett internship inom Investment Banking på svensk bank
Ett internship på köpsidan på ett investmentbolag
En utbytestermin på ett toppuniversitet

Vad tror ni om mina chanser? Känns som mitt GPA ligger i den lägre kvartilen? Är det värt att försöka skriva ett bra GMAT för att komplettera betygen, eller är det lönlöst?
Senast redigerad av fireplace11 2024-05-31 kl. 14:13.
Citera
2024-05-31, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DwnBrsh
De flesta av mina kurskamrater som presterar högt är faktiskt naturare så det kan finnas något i det du säger. Dessutom kan jag tänka mig att eleverna från glädjebetygsskolorna ofta läst ekonomi eller sam så det kanske är ett till lite mer lowkey försök att filtrera bort dem? Synd är det ju för de hårt arbetande ekonomi och sam eleverna men finns inte mycket att göra åt saken.

Håller med, tråkigt för elever som läst ekonomi och inte fått glädjebetyg. Känns som att Strannegård möjligtvis har ett hat mot Campus Manilla och Täby Enskilda där den genomsnittliga ekonomistudenten går ut med 18,7... Helt sinnessjuka siffror verkligen.
Citera
2024-05-31, 15:38
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Väldigt! Vad tror du att BI landar på till HT 25?
Oj du, det vågar jag inte ens gissa på! Att det går upp är förstås givet eftersom man börjar med meritpoäng, men mer än så har jag ingen aning om.
Citera
2024-05-31, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Oj du, det vågar jag inte ens gissa på! Att det går upp är förstås givet eftersom man börjar med meritpoäng, men mer än så har jag ingen aning om.

Kan väl omöjligt landa på över 22,0 med tanke på meritpoängen och moderna språk 3 kravet? Med tanke på HP-krav kanske vi ser en liten sänkning, men tror denna sänkning motverkas av pågående betygsinflation. Min gissning skulle vara 21,79. För elever med 2,0 extra meritpoäng (ekonomi, sam) motsvarar det alltså 19,79 medan för elever med 2,5 extra meritpoäng motsvarar det 19,29. Kanske önsketänk från min sida, men tycker ändå mitt resonemang är rimligt. Vad tror ni andra?
Citera
2024-06-01, 20:51
Medlem
votyakis avatar
Citat:
Kan väl omöjligt landa på över 22,0 med tanke på meritpoängen och moderna språk 3 kravet? Med tanke på HP-krav kanske vi ser en liten sänkning, men tror denna sänkning motverkas av pågående betygsinflation. Min gissning skulle vara 21,79. För elever med 2,0 extra meritpoäng (ekonomi, sam) motsvarar det alltså 19,79 medan för elever med 2,5 extra meritpoäng motsvarar det 19,29. Kanske önsketänk från min sida, men tycker ändå mitt resonemang är rimligt. Vad tror ni andra?

Sedan är det ju att man måste ha minst 1,25 på högskoleprovet för att ens vara behörig så redan där tror jag att en hel del inte ens kommer kunna bli behöriga, men jag kan ha fel. Så kanske runt den poängen du gissar på eller 20-21 också plus 1,25 på hp.
Citera
2024-06-02, 12:44
Medlem
Citat:
Tycker att du har ett helt och hållet rimligt resonemang. Själv tror jag att antagningsgränsen inte kommer ligga över 22 då så många ekonomi och sam sållas bort, det är ju trots allt cirka 20% av alla gymnasieelever som går natur. Som du säger kommer många ha missat eller fått sämre resultat än 1,25 på HP. Där går en del bort också. Rent logiskt tror jag att naturare främst väljer andra utbildningar än handels så borde vara möjligt för oss ekonomiare och sammare. Tänker att gränsen antingen ligger på 21,8 eller 21,9.
Citera
2024-06-02, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fireplace11
Är sugen på att söka HHS master i Accounting, Valuation & Financial Management efter min kandidat.

Min profil:
3.4/4 GPA
Ett internship inom Investment Banking på svensk bank
Ett internship på köpsidan på ett investmentbolag
En utbytestermin på ett toppuniversitet

Vad tror ni om mina chanser? Känns som mitt GPA ligger i den lägre kvartilen? Är det värt att försöka skriva ett bra GMAT för att komplettera betygen, eller är det lönlöst?

Vart läser du din kandidat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in