Citat:
Ursprungligen postat av
vonstruts
Ja precis, om en kurs ingår som ett behörighetskrav så söker man inte med extra meritpoäng från den kursen. Det som blir unikt nu från och med HT 25 är att BE på HHS blir det enda ekonomie kandidatprogrammet i Sverige som (vad jag vet) har moderna språk 3 som ett behörighetskrav. Känns ju ändå rent spontant som att man borde kunna söka till HHS med full extra merit om man pluggat ekonomi på gymnasiet då den största andelen av deras svenska studenter har gjort det, men klagar som sagt inte.
Hehehe, nej, kan tänka mig att du inte klagar.
Jag sökte lite snabbat på antagning.se, och det enda andra ekonomiprogram jag hittade som krävde moderna språk 3 var civilekonomprogrammet på LiU, där man kan välja internationella inriktningar.
Näst närmaste var civilingenjörsprogram i industriell ekonomi med internationell inriktning.
Ganska ovanligt, med andra ord.
Ska bli intressant att se hur/om införandet av meritpoäng påverkar profilen på deras antagna studenter!
Citat:
Ursprungligen postat av
Benhennington3
Moderna språk 3 ger 0,5 meritpoäng, spelar ingen roll ifall det är behörighetskrav
Citat:
Ursprungligen postat av
vonstruts
Jo det spelar visst roll, du kan inte tillgodoräkna dig extra meritpoäng för en kurs som ingår i behörighetskravet för det program du söker till. Allt om hur meritpoäng fungerar står på antagning.se, rekommenderar att du går in och läser på där

Det Vonstruts skriver är rätt.