Flashback bygger pepparkakshus!
2009-07-20, 01:08
Medlem
Dr.Dres avatar
Någon som har erfarenhet av hur positivt det är att ligga som 12:e reserv på högskola?

Ofc tar olika program in olika mängd elever, samt är olika eftertraktade, men någon aning borde väl kunna finnas?
Citera
2009-07-20, 01:12
ganska hög chans skulle jag säga, tror jag var något +10e reserv och kom in. Var dock 40pers i urvalsgruppen.
Citera
2009-07-20, 01:14
Medlem
Dr.Dres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkowitz
ganska hög chans skulle jag säga, tror jag var något +10e reserv och kom in. Var dock 40pers i urvalsgruppen.

Vet du om några under dig kom in?
Citera
2009-07-20, 02:18
Medlem
Beror som sagt helt på hur många som antas, vad det är för program/kurs m.m., men skulle spontant säga att det är goda chanser att komma in om man är 12:a efter första urvalet.
Citera
2009-07-20, 08:30
Medlem
Alltså, det är omöjligt att säga så klart.

Många program gör överintag, de tar alltså in fler än vad de har platser för. Det innebär att X antal kan tacka nej efter första urvalet utan att reserver kallas ändå.
Ofta har man ett visst överintag i första urvalet (t ex 20 extra) och ett något lägre i andra urvalet (t ex 10 extra). Det innebär att om 10 eller fler tackar nej till sin plats i första så är sannolikheten stor att man fyller upp med reserver så att man har +10.
Det kan också finnas en chans _efter_ uppropet! Om färre kommit dit och skrivit in sig än vad det finns platser, de ringer då förmodligen upp.

Anledningen är naturligtvis för att man helst redan i första urvalet ska få veta om man är antagen till ett program eller inte.

Så dagens tips är att kolla upp antal antagna kontra antal platser. Kontakta institutionen också och fråga hur många reserver som kallades förra året.
Citera
2009-09-07, 21:00
Medlem
Dr.Dres avatar
Kan uppdatera lite nu och säga att jag blev tredje reserv på andra uttagningen, och sen kom jag in som reserv andra dagen efter skolstarten
Citera
2009-09-07, 21:29
Medlem
xe0s avatar
Grattis!, själv kom jag inte in och jag var 1 reserv
Citera
2010-01-05, 11:54
Nybörjare inför Högskolan/Statsvetenskap?

Hej!

Jag är en kille som hade tänkt att hoppa på en högskoleutbildning nästa höst, så nu tänkte jag fråga om lite råd om vad som skulle passa mig..

Jag talar svenska, engelska, franska och håller just nu på med att lära mig spanska. Har flertalet gånger fått beröm för min engelska och verkar ha lätt för språk/estetiska ämnen. Jag har väldigt svårt att se mig själv jobba i Sverige hela livet, tycker nämligen att världen är så mycket mer än bara Sverige..

Tyvärr så var jag ganska ointresserad av skolan under gymnasieperioden så den senaste tiden har jag gått på komvux och fixat upp betygen.

Har blivit väldigt nyfiken på Statsvetarprogrammet på Växjö högskola. Jag tycker det låter väldigt intressant med utlandsmöjligheter. Vad anser ni om denna? Eller är det någonting man inte alls borde bry sig om att söka om det inte är på ett topp-ansett universitet som t ex Uppsalas? Hur stor chans är det att komma in på Uppsalas universitet om man har sådär snitt? Kan man ha tur?

Tacksam för svar
Citera
2010-01-05, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spaceistheplace
Vad anser ni om denna? Eller är det någonting man inte alls borde bry sig om att söka om det inte är på ett topp-ansett universitet som t ex Uppsalas? Hur stor chans är det att komma in på Uppsalas universitet om man har sådär snitt? Kan man ha tur?

Tacksam för svar

Det är ju lätt o kolla upp. Kolla vad det var för snitt förra hösten och jämför med ditt snitt. Glöm inte o kolla upp det nya systemet med meritpoäng, där du får extra för att ha läst vissa ämnen beroende på vad du söker förnågot.

Tycker definitivt du ska ta något av de stora etablerade universiteten om du kan. Finns ju rätt många stora som är på en jämn bra nivå.

Lunds och Linköpings universitet t.ex.

To m...*klunk*...Stockholms Universitet är nog bättre än Växjö.

Finns ju etablerade bra universitet placerade på många platser i landet så känns lite onödigt att ta något oetablerat då.

Hitills har jag faktiskt bara hört ett enda argument för varför man skulle välja en av de nyare mindre skolorna framför de stora etablerade (om man nu kommer in på de stora). Någon vänsterperson som påstod att alla högerpersoner valde de stora etablerade så för att undvika dem så ville han gå på en av de nyare nyetablerade skolorna.
Citera
2010-02-10, 13:59
Moderator
Semesters avatar
Kommer jag in med mina betyg/mitt reservnummer?

Samlingstråd - Kommer jag in med mina betyg?

Tills vidare är detta den enda tråden för frågor gällande möjligheten att komma in på olika högskoleprogram med ett visst betyg eller HP. Märk väl, detta innebär att dylika frågor inte ska ställas i tråden "Juristlinjen", "HHS" eller liknande. De ställs i denna tråd.

Anledningen till denna åtgärd är att betygsdiskussioner tar upp plats i trådar som primärt rör andra ämnen och stör således diskussionen. Frågan har emellertid ett stort intresse och genom de nya antagningsreglerna är det väldigt svårt att avgöra sina möjligheter.
Senast redigerad av Semester 2010-08-28 kl. 21:45.
Citera
2010-02-23, 22:59
Medlem
Samlingstråd - Kommer jag in med mina betyg?

Jag funderar lite på hur betygen och HP-poängen kommer att ändras i och med att meritpoäng införs. Vad jag förstår så kommer ju varenda stackars sate som i dagsläget får 20.0 även nå max meritpoäng?

Högskoleprovsintagen bör väl därför vara oförändrade? Jag har kikat en hel del på läkare i Lund och mig veterligen så låg sista antagna reserv på 1.7 HP våren 2010. Jag sitter på 1.9 och planerar att söka i höst, och undrar därför om jag kan vara lugn, dvs. om sista intagna bör landa på åtminstone 1.8?
Citera
2010-02-24, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamosaur
Jag funderar lite på hur betygen och HP-poängen kommer att ändras i och med att meritpoäng införs. Vad jag förstår så kommer ju varenda stackars sate som i dagsläget får 20.0 även nå max meritpoäng?

Högskoleprovsintagen bör väl därför vara oförändrade? Jag har kikat en hel del på läkare i Lund och mig veterligen så låg sista antagna reserv på 1.7 HP våren 2010. Jag sitter på 1.9 och planerar att söka i höst, och undrar därför om jag kan vara lugn, dvs. om sista intagna bör landa på åtminstone 1.8?
lägsta var 1.8 i lund
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in