2009-07-20, 01:08
Medlem
Dr.Dres avatar
Ngon som har erfarenhet av hur positivt det r att ligga som 12:e reserv p hgskola?

Ofc tar olika program in olika mngd elever, samt r olika eftertraktade, men ngon aning borde vl kunna finnas?
Citera
2009-07-20, 01:12
Medlem
Berkowitzs avatar
ganska hg chans skulle jag sga, tror jag var ngot +10e reserv och kom in. Var dock 40pers i urvalsgruppen.
Citera
2009-07-20, 01:14
Medlem
Dr.Dres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkowitz
ganska hg chans skulle jag sga, tror jag var ngot +10e reserv och kom in. Var dock 40pers i urvalsgruppen.

Vet du om ngra under dig kom in?
Citera
2009-07-20, 02:18
Medlem
Beror som sagt helt p hur mnga som antas, vad det r fr program/kurs m.m., men skulle spontant sga att det r goda chanser att komma in om man r 12:a efter frsta urvalet.
Citera
2009-07-20, 08:30
Medlem
Allts, det r omjligt att sga s klart.

Mnga program gr verintag, de tar allts in fler n vad de har platser fr. Det innebr att X antal kan tacka nej efter frsta urvalet utan att reserver kallas nd.
Ofta har man ett visst verintag i frsta urvalet (t ex 20 extra) och ett ngot lgre i andra urvalet (t ex 10 extra). Det innebr att om 10 eller fler tackar nej till sin plats i frsta s r sannolikheten stor att man fyller upp med reserver s att man har +10.
Det kan ocks finnas en chans _efter_ uppropet! Om frre kommit dit och skrivit in sig n vad det finns platser, de ringer d frmodligen upp.

Anledningen r naturligtvis fr att man helst redan i frsta urvalet ska f veta om man r antagen till ett program eller inte.

S dagens tips r att kolla upp antal antagna kontra antal platser. Kontakta institutionen ocks och frga hur mnga reserver som kallades frra ret.
Citera
2009-09-07, 21:00
Medlem
Dr.Dres avatar
Kan uppdatera lite nu och sga att jag blev tredje reserv p andra uttagningen, och sen kom jag in som reserv andra dagen efter skolstarten
Citera
2009-09-07, 21:29
Medlem
xe0s avatar
Grattis!, sjlv kom jag inte in och jag var 1 reserv
Citera
2010-01-05, 11:54
Medlem
Nybrjare infr Hgskolan/Statsvetenskap?

Hej!

Jag r en kille som hade tnkt att hoppa p en hgskoleutbildning nsta hst, s nu tnkte jag frga om lite rd om vad som skulle passa mig..

Jag talar svenska, engelska, franska och hller just nu p med att lra mig spanska. Har flertalet gnger ftt berm fr min engelska och verkar ha ltt fr sprk/estetiska mnen. Jag har vldigt svrt att se mig sjlv jobba i Sverige hela livet, tycker nmligen att vrlden r s mycket mer n bara Sverige..

Tyvrr s var jag ganska ointresserad av skolan under gymnasieperioden s den senaste tiden har jag gtt p komvux och fixat upp betygen.

Har blivit vldigt nyfiken p Statsvetarprogrammet p Vxj hgskola. Jag tycker det lter vldigt intressant med utlandsmjligheter. Vad anser ni om denna? Eller r det ngonting man inte alls borde bry sig om att ska om det inte r p ett topp-ansett universitet som t ex Uppsalas? Hur stor chans r det att komma in p Uppsalas universitet om man har sdr snitt? Kan man ha tur?

Tacksam fr svar
Citera
2010-01-05, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spaceistheplace
Vad anser ni om denna? Eller r det ngonting man inte alls borde bry sig om att ska om det inte r p ett topp-ansett universitet som t ex Uppsalas? Hur stor chans r det att komma in p Uppsalas universitet om man har sdr snitt? Kan man ha tur?

Tacksam fr svar

Det r ju ltt o kolla upp. Kolla vad det var fr snitt frra hsten och jmfr med ditt snitt. Glm inte o kolla upp det nya systemet med meritpong, dr du fr extra fr att ha lst vissa mnen beroende p vad du sker frngot.

Tycker definitivt du ska ta ngot av de stora etablerade universiteten om du kan. Finns ju rtt mnga stora som r p en jmn bra niv.

Lunds och Linkpings universitet t.ex.

To m...*klunk*...Stockholms Universitet r nog bttre n Vxj.

Finns ju etablerade bra universitet placerade p mnga platser i landet s knns lite ondigt att ta ngot oetablerat d.

Hitills har jag faktiskt bara hrt ett enda argument fr varfr man skulle vlja en av de nyare mindre skolorna framfr de stora etablerade (om man nu kommer in p de stora). Ngon vnsterperson som pstod att alla hgerpersoner valde de stora etablerade s fr att undvika dem s ville han g p en av de nyare nyetablerade skolorna.
Citera
2010-02-10, 13:59
Moderator
Semesters avatar
Kommer jag in med mina betyg/mitt reservnummer?

Samlingstrd - Kommer jag in med mina betyg?

Tills vidare r detta den enda trden fr frgor gllande mjligheten att komma in p olika hgskoleprogram med ett visst betyg eller HP. Mrk vl, detta innebr att dylika frgor inte ska stllas i trden "Juristlinjen", "HHS" eller liknande. De stlls i denna trd.

Anledningen till denna tgrd r att betygsdiskussioner tar upp plats i trdar som primrt rr andra mnen och str sledes diskussionen. Frgan har emellertid ett stort intresse och genom de nya antagningsreglerna r det vldigt svrt att avgra sina mjligheter.
Senast redigerad av Semester 2010-08-28 kl. 21:45.
Citera
2010-02-23, 22:59
Medlem
Samlingstrd - Kommer jag in med mina betyg?

Jag funderar lite p hur betygen och HP-pongen kommer att ndras i och med att meritpong infrs. Vad jag frstr s kommer ju varenda stackars sate som i dagslget fr 20.0 ven n max meritpong?

Hgskoleprovsintagen br vl drfr vara ofrndrade? Jag har kikat en hel del p lkare i Lund och mig veterligen s lg sista antagna reserv p 1.7 HP vren 2010. Jag sitter p 1.9 och planerar att ska i hst, och undrar drfr om jag kan vara lugn, dvs. om sista intagna br landa p tminstone 1.8?
Citera
2010-02-24, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamosaur
Jag funderar lite p hur betygen och HP-pongen kommer att ndras i och med att meritpong infrs. Vad jag frstr s kommer ju varenda stackars sate som i dagslget fr 20.0 ven n max meritpong?

Hgskoleprovsintagen br vl drfr vara ofrndrade? Jag har kikat en hel del p lkare i Lund och mig veterligen s lg sista antagna reserv p 1.7 HP vren 2010. Jag sitter p 1.9 och planerar att ska i hst, och undrar drfr om jag kan vara lugn, dvs. om sista intagna br landa p tminstone 1.8?
lgsta var 1.8 i lund
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in