2009-11-20, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagger444
Vad tror ni om detta?

Jag kommer vara 22 år, nästan 23, om jag börjar på HHS till hösten 2010.

Så här skrev mrkeso i en annan tråd:
"under första veckan kommer det massa alumnis till skolan och pratar, budskapet är, kort sammanfattat, att man ska ta examen innan 25 om man vill ha chans att få (bra) jobb."

Är det så illa tror ni? Det är alltså bara studenter som kommer direkt eller 2 år max efter gymnasiet som kan komma ifråga för de högre jobben? Jag förstår givetvis att HHS öppnar upp många jobbmöjligheter oavsett, men det är ju liksom lite hämmande om vet att man inte har samma chans till det jobbet eller det internshipet trots likvärdig arbetsinsats under studiegången.

Kan någon intyga eller dementera att det är så?

Hur definierar du högre jobb? Även om det mycket väl kan vara så att det är en nackdel, är det enda jag bestämt kan säga att det mrkeso skrev, såvitt jag minns, inte överensstämmer med något av det vi fick höra från alumnerna i år.
Citera
2009-11-20, 16:43
Medlem
Nanders avatar
Citat:
Vad tror ni om detta?

"under första veckan kommer det massa alumnis till skolan och pratar, budskapet är, kort sammanfattat, att man ska ta examen innan 25 om man vill ha chans att få (bra) jobb."

Är det så illa tror ni? Det är alltså bara studenter som kommer direkt eller 2 år max efter gymnasiet som kan komma ifråga för de högre jobben? Jag förstår givetvis att HHS öppnar upp många jobbmöjligheter oavsett, men det är ju liksom lite hämmande om vet att man inte har samma chans till det jobbet eller det internshipet trots likvärdig arbetsinsats under studiegången.

Vad har du gjort sedan studenten? Har du gjort något vettigt kan det (i alla fall till viss del) väga upp en högre ålder. Och för din del handlar det ju defenitivt inte om någon extremt hög ålder.
Citera
2009-11-20, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarrick
Hur definierar du högre jobb? Även om det mycket väl kan vara så att det är en nackdel, är det enda jag bestämt kan säga att det mrkeso skrev, såvitt jag minns, inte överensstämmer med något av det vi fick höra från alumnerna i år.

Ok, det var lättande att höra. Nej, jag kan inte precisera något vidare. Men de mer intressanta jobben här i Sverige och chans att komma utomlands, t ex London. Ville mest höra att man inte blir bortsållad när det gäller t ex internships p g a något högre ålder än genomsnittet.

Citat:
Ursprungligen postat av Nander
Vad har du gjort sedan studenten? Har du gjort något vettigt kan det (i alla fall till viss del) väga upp en högre ålder. Och för din del handlar det ju defenitivt inte om någon extremt hög ålder.

Kan inte säga att jag har gjort något direkt meriterande. Men jag har i alla fall inte lallat runt sysslolös. Gått ett år av en 3-årig universitetslinje och haft olika jobb. Ska se till att vara aktiv fram tills nästa höst. Det blir bl a volontärarbete utomlands förhoppningsvis. Ja det är sant, så gammal är man ju inte.
Citera
2009-11-21, 10:53
Medlem
orkarNs avatar
Bröt ut diskussion om betyg vs. HP till https://www.flashback.org/showthread.php?t=1058779

/mod
Citera
2009-11-26, 21:21
Medlem
Citat:
Vad tror ni om detta?

Jag tror inte du behöver oro dig, vad jag vet har de aldrig sagt något om ålder, jag är 26 och går på Handels och var senast i tisdags på intervju för JP Morgan och de sa ingenting om detta, så det behöver du inte bry dig om.
Citera
2009-11-29, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corporatewarrio
Hur många här har kommit in via HP-kvoten med halvdana gymnasiebetyg och hur går det för er? Har själv halvdana betyg och har för avsikt att börja nästa höst. Har alltid sett HHS som " det enda alternativet" trots mina betyg. Känner mig jäkligt motiverad för att börja. Hoppas jag kommer in bara med 1.9(108).

/ Corporatewarrior

Jag har kommit in med halvdana gymnasiebetyg (16) och det har gått bra (klart jobb till hösten 2010), dock kan jag erkänna att jag redan under första månaden på Handels lade ner mer tid på studierna än under hela gymnasiet.
Citera
2009-12-02, 12:08
Medlem
Hej, funderar på att söka till HHS hösten 2010 men har läst att det krävs VG i matte D för att komma in. Jag håller för tillfället på att läsa till detta eftersom det inte ingick i min gymnasieutbildning. Mitt dilemma är att jag bara har VG i matte C. Spelar detta någon roll eller är det bara D kursen de kollar på? För övrigt söker jag på HP kvoten så betygssnittet spelar ingen roll.
Citera
2009-12-02, 12:39
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allebaba
Hej, funderar på att söka till HHS hösten 2010 men har läst att det krävs VG i matte D för att komma in. Jag håller för tillfället på att läsa till detta eftersom det inte ingick i min gymnasieutbildning. Mitt dilemma är att jag bara har VG i matte C. Spelar detta någon roll eller är det bara D kursen de kollar på? För övrigt söker jag på HP kvoten så betygssnittet spelar ingen roll.

De skiter i Matte C, bara du får VG i D-kursen är behörig. Dock blir det nog kämpigt att få VG i D-kursen om du bara fick G i C-kursen. Men det går ju absolut att få det om du läger manken till.
Citera
2009-12-02, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
De skiter i Matte C, bara du får VG i D-kursen är behörig. Dock blir det nog kämpigt att få VG i D-kursen om du bara fick G i C-kursen. Men det går ju absolut att få det om du läger manken till.

Tack för det snabba svaret. Men jag tror nog jag kan fixa det, läste Matte C utan lärare i princip eftersom jag tentade upp det själv. Så får hoppas det blir HHS till hösten då.
Citera
2009-12-05, 16:48
Medlem
addims avatar
Citat:

Hur fungerar det egentligen, kan jag plocka bort betyget i C-kursen om jag t.ex. bara får G där men får VG i D-kursen?
Citera
2009-12-05, 17:03
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av addim
Hur fungerar det egentligen, kan jag plocka bort betyget i C-kursen om jag t.ex. bara får G där men får VG i D-kursen?

Nu är ju jag allt annat än kunnig i sådant här, Socrates är nog rätt man för denna uppgift. Om du söker in på betyg så kommer ju ditt G att räknas och du kommer således inte in då du inte har 20,0. Om du syftar på behörighet så ja, sålänge du har VG i Matte D och den andra behörigheten kvittar du om du fick G i Matte A,B och C.
Citera
2009-12-05, 17:56
Medlem
addims avatar
Citat:
Nu är ju jag allt annat än kunnig i sådant här, Socrates är nog rätt man för denna uppgift. Om du söker in på betyg så kommer ju ditt G att räknas och du kommer således inte in då du inte har 20,0. Om du syftar på behörighet så ja, sålänge du har VG i Matte D och den andra behörigheten kvittar du om du fick G i Matte A,B och C.

20,0 kommer förmodligen inte att krävas i år.. Men så länge jag vet att jag inte kan plocka bort C så tackar jag för svaret..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in