Citat:
Ursprungligen postat av Plic
3. Jag tänker fortsätta jämföra med Pripyat, det kommer rapporter från Japan som indikerar att områden kring Fukushima kommer bli obeboeliga och vi har inte sett slutet på detta ännu. Om nu strålningen är så låg, varför har man evakuerat befolkningen runt reaktorn. Varför ska man inte ge dricksvattnet i Tokyo till små barn? Varför ska man inte äta grönsaker odlade utanför evakueringsområdet?
http://www.newscientist.com/article/dn20285-fukushima-radioactive-fallout-nears-chernobyl-levels.html
Jag tycker inte att det är intressant egentligen att debattera vad som hänt/händer i Fukushima eftersom vi antagligen inte fått alla fakta ännu och händelsen inte är över.
Jag tänker dock vidhålla min ståndpunkt att kärnkraft är alldeles för farligt att hålla på med just på grund av den mänskliga faktor som ligger bakom ALLA kärnkraftsolyckor hittills.
Varför fick vi i sverige inte äta våra grödor på ett tag efter olyckan i pripjat? Jo för man tog det säkra före det osäkra, ändå var strålningen från det nedfallet närmast = 0.
Självklart kommer området runt självaste verket att vara "obeboeligt" ett litet tag då det faktiskt har skett olyckor. Dock så är det fortfarande inte lika farligt som pripjat.
Skall man jämföra den lilla lilla landsarean som är obeboelig med pripjat, så är hela pripjat med mer än 200 000 invånare totalförstörd. I japan är det endast en liten liten liten del av detta.
Okej, att inte ha skyddade bassänger för mellanlagringen är ett misstag (det var det som orsakade de "stora" strålningsnivåerna). Samma lagringssystem har vi faktiskt i sverige. Men dessa har inget med reaktorerna att göra, eller kärnenergin som sådant.
Dieselgeneratorerna kan slås ut och då går man på batteri! Där däremot blev det fel, då man inte fick någon ersättningskälla efter batterierna tog slut.
Det rä också väldigt kul att ni kärnkraftmotståndare sa att reaktor 4 hade exploderat, när det inte ens fanns några bränslestavar i den reaktorn! Alla bränslestavar fanns i mellanlagringsbassängerna.
Jag tycker att vindkraft och vattenkraft är alldeles för farligt då de dödar mer än 2miljoner människor av den mänskliga faktorn.