Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är egentligen ganska ointressant om det är 121 000 vindkraftverk eller tio gånger så många. Hur man än vänder och vrider på det måste man ändå ha all kapacitet i bas- eller reglerkraft. En miljard vindkraftverk ersätter med andra ord ungefär noll kärnkraftverk.
Om man lyckas producera komplementkraft billigare än bas- och reglerkraften så kan man använda den för att det är billigare under de tider den producerar kraft. Man kan även använda den för att minska uttaget ur vattendammarna om det skulle behövas. Men man kan aldrig ersätta den. Oavsett vilka ideologiska skäl man har så är det ett faktum.
Om man lyckas producera komplementkraft billigare än bas- och reglerkraften så kan man använda den för att det är billigare under de tider den producerar kraft. Man kan även använda den för att minska uttaget ur vattendammarna om det skulle behövas. Men man kan aldrig ersätta den. Oavsett vilka ideologiska skäl man har så är det ett faktum.
Faktum är att du har fel.
Skulle det gå att köra 100% vindkraft? Svar ja. Men man skulle behöva lagra energi till viss del. Men det går att göra. Tex genom tryckluft, vattendammar där man pumpar upp vatten till en viss höjd. Och jag har läst om nya former av gigantiska batterier. tex finns det tydligen en prototyp på 70 000 liter. Som ska ha helt miljövänliga delar och vätskor. I Spanien har dom saltlösningar som dom värmer.
Skulle det bli en skog av snurror? Nej. Men bra många. Jag hade förut precis samma åsikt, att vindkraft inte funkar. Men jag har ändrat mig. Vind ger mer EL än man tror. Nu tycker jag inte att vi ska "ersätta KK" med vindkraft. Jag tycker att vi ska expandera kapaciteten i nätet genom att bygga vindkraft. Och därmed öka från 1% till kanske 8-9%.
Sedan kan man renovera befintliga reaktorer. PS .Vissa vindsnurror från Vertas ger EL motsvarande 10 000 hushåll