2010-10-31, 10:54
Medlem
Etanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
Problemet med dagens reaktorer är att vi använder 1% av bränslet. U235 1% och U23899% med anrikning blir det 3/97 istället. Breederreaktorer behöver bara göras säkra så har vi oändligt med bränsle till reaktorerna och dessutom slipper vi kärnavfallet eftersom det behövs så otroligt lite bränsle jämfört med idag.

Med en fungerande och säker breederteknik så kommer långtidsförvaringen vara 1/100 så stor som de måste vara idag. Då blir det i realiteten inget problem.

Tilläggas bör att det redan finns fungerande bridreaktorer. Ryssarna verkar ha kommit längst med två syskonreaktorer som heter BN-300 och BN-600 om mitt minne inte sviker mig. Jag är lite dåligt påläst om tekniken, men jag förstår dess fördelar. Exakt varför det inte är vanligare med bridreaktorer är, i skrivande stund, för mig snudd på obegripligt. Kanske har urantillgångarna varit så goda att det varit meningslöst. Vad jag vet är Väst är så jävla stolta och aldrig skulle köpa samhällsviktiga funktioner från någon annanstans än just Väst.

Just det! Kärnavfallet som vi känner det idag kan användas som bränsle i en breeder. Skit i slutförvaringen, bygg bridreaktorer!
Citera
2010-10-31, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etanol
Tilläggas bör att det redan finns fungerande bridreaktorer. Ryssarna verkar ha kommit längst med två syskonreaktorer som heter BN-300 och BN-600 om mitt minne inte sviker mig. Jag är lite dåligt påläst om tekniken, men jag förstår dess fördelar. Exakt varför det inte är vanligare med bridreaktorer är, i skrivande stund, för mig snudd på obegripligt. Kanske har urantillgångarna varit så goda att det varit meningslöst. Vad jag vet är Väst är så jävla stolta och aldrig skulle köpa samhällsviktiga funktioner från någon annanstans än just Väst.

Just det! Kärnavfallet som vi känner det idag kan användas som bränsle i en breeder. Skit i slutförvaringen, bygg bridreaktorer!
Största hindret verkar vara det plutonium som bildas och den ökade komplexiteten på själva reaktorn. Dock kan man ju stoppa in plutoniumet i en annan typ av bridreaktor som bränsle.

Jag tror att bridreaktorer kommer att bli vanligare ju dyrare uran blir att bryta. Sverige kommer dock att halka efter på grund av den onaturliga rädslan mot kärnkraft.
Citera
2010-11-26, 10:41
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Finns det någon nyare opinionsundersökning om kärnkraften?
Citera
2010-11-26, 12:35
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnurgnurr
Största hindret verkar vara det plutonium som bildas och den ökade komplexiteten på själva reaktorn. Dock kan man ju stoppa in plutoniumet i en annan typ av bridreaktor som bränsle.

Jag tror att bridreaktorer kommer att bli vanligare ju dyrare uran blir att bryta. Sverige kommer dock att halka efter på grund av den onaturliga rädslan mot kärnkraft.
Att Sverige är så kärnkraftsfientligt beror på att kärnkraftsförespråkarna är urusla på att övertyga. "Ja till kärnkraft" får folk att göra motstånd. Istället bör man i detalj förklara fördelarna med de nya generationernas kärnkraftverk. Att polarisera är det sämsta sättet att övertyga någon. Dvs hårt mot hårt är en efterbliven metod att använda. Diplomati och utbildning är lösningen.
Citera
2010-11-26, 12:37
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Det spelar ingen roll hur mycket vi tjötar i Sverige. Världen satsar på kärnkraften, inte minst Indien och Kina. Och reaktorerna spinner som katter världen över och skänker billig och trygg elektricitet. Dessa länder kommer krossa Europa och Sverige som skalbaggar om vi inte också satsar på bra, naturskonsam och billig energi.
Sverige *måste* vara med i utveckligen av fjärde generationens reaktorer (som i pricip gör kärnkraften till förnybar energiform) annars så är vi ett u-land inom 50-100 år.
Dessutom kommer fusionstekniken stort också. 2015 står ITER klar i Frankrike. En succe med ITER och världens energiförsörjning är säkrad för all framtid.
Jag håller med om allt du skriver förutom ITER, det finns idag inget som tyder på att ITER faktiskt kommer att lyckas, tvärtom så talar det mesta emot ITER.
Citera
2010-11-30, 07:14
Medlem
Busstids avatar
Varför bygger vi inte sådär 10-20 reaktorer till? Förstår faktiskt inte problemet. Varenda år sticker elpriserna iväg.
Citera
2010-11-30, 08:25
Medlem
Fredrikb82s avatar
Vi bygger inte för att vi har en oerhört reglerad el-marknad i Sverige
Citera
2010-11-30, 21:30
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Det spelar ingen roll hur mycket vi tjötar i Sverige. Världen satsar på kärnkraften, inte minst Indien och Kina. Och reaktorerna spinner som katter världen över och skänker billig och trygg elektricitet. Dessa länder kommer krossa Europa och Sverige som skalbaggar om vi inte också satsar på bra, naturskonsam och billig energi.
Sverige *måste* vara med i utveckligen av fjärde generationens reaktorer (som i pricip gör kärnkraften till förnybar energiform) annars så är vi ett u-land inom 50-100 år.
Dessutom kommer fusionstekniken stort också. 2015 står ITER klar i Frankrike. En succe med ITER och världens energiförsörjning är säkrad för all framtid.

Indien får idag ungefär 2% av sin energi från kärnkraft, att jämföra med 35% för Sverige, faktum är att under 2009 så producerade svenska reaktorer mer än tre gånger så mycket energi, totalt sett, som de indiska reaktorerna. Just nu byggs det 4 reaktorer i Indien, tillsammans med befintliga 19 kommer det ge en energiproduktion som är i storleksordningen 65% av den svenska kärnkraftsproduktionen, detta i ett land med en miljard invånare, över hundra gånger så många som i Sverige.

Kina bygger mer, där kommer man med befintliga reaktorer, de som byggs just nu och de som finns på planeringsstadiet just nu, komma upp i ungefär åtta gånger den svenska produktionen. Men då har man ju å andra sidan runt 150 gånger så många invånare. Det kommer fortfarande bara innebära att kärnkraften står för runt 15% av energiproduktionen, att jämföra med dagens 2%.

Tittar man globalt sett så har kärnkraftsproduktionen, både i absoluta tal och som andel av den totala energiproduktionen, stått stilla eller rent av minskat de senaste åren.
Citera
2011-03-31, 17:09
Medlem
DanteAlighieris avatar
Several nuclear reactors closed in Germany.

http://www.dn.se/ekonomi/vattenfall-uppges-stamma-tyskland

Citat:
Uttalandet följer på det att Financial Times rapporterat att Vattenfall tillsammans med de tyska konkurrenterna Eon, RWE och ENBW förbereder stämningar av den tyska staten för beslutet att stoppa sju av Tysklands 17 reaktorer.

I don't understand why. Do they expect earthquakes and tsunamis in Germany?
Citera
2011-03-31, 21:29
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstid
Varför bygger vi inte sådär 10-20 reaktorer till? Förstår faktiskt inte problemet. Varenda år sticker elpriserna iväg.
Problemet är att etablerade kärnkraftstekniker suger eftersom de är grundade i teknik vars främsta syfte var att ta fram kärnvapen inför kalla kriget. Det finns mycket bättre tekniker men pengarna har inte satsas där.
Citera
2011-04-01, 14:49
Medlem
Plics avatar
Nu när krisen i Fukushima är ett faktum kan man återigen konstatera vad den stora faran med kärnkraften är: Den mänskliga faktorn. Det är nämligen den som är orsaken till ALLA kärnkraftsolyckor och tillbud som varit.
Nu kanske kärnkraftskramarna tycker att det trots allt var en tsunami som var orsaken i Fukushima, då säger jag -Lappri! Det var människor som tyckte det var en lysande idé att bygga ett kärnkraftverk som inte var tsunamisäkert precis vid havet i ett av världens mest jordbävningsdrabbade länder där tsunamis inte är något okänt begrepp direkt.
Återigen den mänskliga faktorn. Därför måste vi sluta med kärnkraften, vi människor är för korkade, snåla, giriga, lata, kortsiktiga etc. för att få hålla på med den.

Den här har säkert länkats till förut men den tål att länkas till igen:
The Battle Of Chernobyl.
http://www.youtube.com/watch?v=yiCXb1Nhd1o
Citera
2011-04-01, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plic
Nu när krisen i Fukushima är ett faktum kan man återigen konstatera vad den stora faran med kärnkraften är: Den mänskliga faktorn. Det är nämligen den som är orsaken till ALLA kärnkraftsolyckor och tillbud som varit.
Nu kanske kärnkraftskramarna tycker att det trots allt var en tsunami som var orsaken i Fukushima, då säger jag -Lappri! Det var människor som tyckte det var en lysande idé att bygga ett kärnkraftverk som inte var tsunamisäkert precis vid havet i ett av världens mest jordbävningsdrabbade länder där tsunamis inte är något okänt begrepp direkt.
Återigen den mänskliga faktorn. Därför måste vi sluta med kärnkraften, vi människor är för korkade, snåla, giriga, lata, kortsiktiga etc. för att få hålla på med den.

Den här har säkert länkats till förut men den tål att länkas till igen:
The Battle Of Chernobyl.
http://www.youtube.com/watch?v=yiCXb1Nhd1o

Var hade du velat bygga den annars? Mitt i en stadskärna?
Vet du varför man bygger verken intill en vattentäckt?

Reaktorerna klarade ju en 9,0 skalv och en tsunami! Det var INTE tsunamin eller ens jordskalvet som hotade reaktorerna. Faran kom när batterierna höll på att ta slut och man inte fick in några mobila generatorer.
Dessutom har ingenting hänt än så länge. Värdena är extremt låga och inga pripjat-explossioner har ägt rum.
Det största hotet var mellanlagringsbassängerna, och dessa kommer nog att byggas om illa kvickt till mer skyddade bassänger efter detta.

Och sluta jämföra med pripjat!

Vad vill du ha för energikälla istället för kärnenergi? vattenkraft? (som översvämmar miljontals människor)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in