2021-08-08, 17:15
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Förutom de som nämnts så brukar Langlois Crémant de Loire och Clotilde Davenne Crémant de Bourgogne vara bra. Många tycker Rotari och Ferrari är bra. Säkrast kort är nog ändå en cava, även billig cava brukar vara klart drickbar.
Kanske testar en Alvaroni Cava Brut Organic som både är billig och inte innehåller en massa socker.. Tack för tipset!
Citera
2021-08-10, 19:32
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Förutom de som nämnts så brukar Langlois Crémant de Loire och Clotilde Davenne Crémant de Bourgogne vara bra. Många tycker Rotari och Ferrari är bra. Säkrast kort är nog ändå en cava, även billig cava brukar vara klart drickbar.

Mig veterligen så finns väldigt få mousserande vita viner under 200:- som inte smakar besvärande bittert. OK, det finns pärlande Riesling och Asti som kan vara kul att dricka.
Annars är ett bra tips är att blanda med mycket aperol och apelsinskivor.
Glöm inte riktigt kall is!

Ser festligt ut med orange färg och frukt.
Dessutom så dämpar isen smaken av vinet.
Citera
2021-08-10, 20:46
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Mig veterligen så finns väldigt få mousserande vita viner under 200:- som inte smakar besvärande bittert. OK, det finns pärlande Riesling och Asti som kan vara kul att dricka.
Annars är ett bra tips är att blanda med mycket aperol och apelsinskivor.
Glöm inte riktigt kall is!

Ser festligt ut med orange färg och frukt.
Dessutom så dämpar isen smaken av vinet.

Nu var förvisso frågeställningen ”mest prisvärt”, är man ute efter väldigt goda mousserande viner(de bästa man kan hitta) hamnar man ju bland väl valda årgångs-Champagner.

Aperol Spritz är trevlig, lite udda och kul den fått ett uppsving senaste åren, var ganska mycket i Venedig i slutet på 90-talet och den var poppis där då(går väl i vågor som allting annat, Aperol har ju hundra år på nacken).
Citera
2021-08-10, 21:56
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Nu var förvisso frågeställningen ”mest prisvärt”, är man ute efter väldigt goda mousserande viner(de bästa man kan hitta) hamnar man ju bland väl valda årgångs-Champagner.

Aperol Spritz är trevlig, lite udda och kul den fått ett uppsving senaste åren, var ganska mycket i Venedig i slutet på 90-talet och den var poppis där då(går väl i vågor som allting annat, Aperol har ju hundra år på nacken).

Det här kanske är en diskussion som gränsar mot nåt annat än ekonomi i vindrickande men är det inte svårt att säga att ett vin som smakar bittert är prisvärt?

I Sverige så drack man ju "dagens" på 80-talet och det är väl också kul och syftet är nog detsamma.
Att dölja det risiga vinet genom att blanda grogg med det.
Citera
2021-08-10, 22:09
Medlem
Citat:
Det här kanske är en diskussion som gränsar mot nåt annat än ekonomi i vindrickande men är det inte svårt att säga att ett vin som smakar bittert är prisvärt?

I Sverige så drack man ju "dagens" på 80-talet och det är väl också kul och syftet är nog detsamma.
Att dölja det risiga vinet genom att blanda grogg med det.

Tycker personligen inte alla mousserande viner under säg 200 kronor smakar bittert, visst oftast är de platta/enkla/endimensionella/utan djup/saknar komplexitet etc. Det bittraste och tråkigaste mousserande vin/Champagne jag vet(sett till priset) är faktiskt usla Moët & Chandon Brut Impérial, bitter och sur äppelkart.

Jag är väl lite som Artberg(som driver en utmärkt blogg), gillar både bra bordsvin och bra slottsviner, är objektiv(det finns många usla dyra viner, men även rena andliga upplevelser).
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2021-08-10 kl. 22:14.
Citera
2021-08-10, 22:16
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Tycker personligen inte alla mousserande viner under säg 200 kronor smakar bittert, visst oftast är de platta/enkla/endimensionella/utan djup/saknar komplexitet etc. Det bittraste och tråkigaste mousserande vin jag vet är faktiskt usla Moët & Chandon Brut Impérial, bitter och sur äppelkart.

Jag är väl lite som Artberg(som driver en utmärkt blogg), gillar både bra bordsvin och bra slottsviner, är objektiv(det finns många usla dyra viner, men även rena andliga upplevelser).

Kan inte annat än att hålla med dig.
Moët är det största skämtet i hela Champagne. Men billig prosecco är kanske ännu tristare?

Eller fan vet förresten, möjligtvis är rosé-champagne från Moët ännu jävligare?
Man börjar med ett mycket tveksamt vin och sen häller man på rött vin med taniner så beskan blir ännu mer markerad.
Citera
2021-08-10, 22:31
Medlem
Citat:
Kan inte annat än att hålla med dig.
Moët är det största skämtet i hela Champagne. Men billig prosecco är kanske ännu tristare?

Eller fan vet förresten, möjligtvis är rosé-champagne från Moët ännu jävligare?
Man börjar med ett mycket tveksamt vin och sen häller man på rött vin med taniner så beskan blir ännu mer markerad.

Billig prosecco är ingen höjdare, speciellt om det blir sån kvalmig melon/persika av det.

Moëts rosé-champagne har jag förträngt Ingen trevlig upplevelse.. huu
Citera
2021-08-14, 20:58
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har hittat en ny favorit: Château de Santenay Mercurey 1er Cru Les Puillets. Mjukt vin men eftersmaken är sträv.
https://www.systembolaget.se/produkt...ntenay-282201/

Förresten vad är Pomerol för viner?
Citera
2021-08-15, 16:37
Medlem
cognacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har hittat en ny favorit: Château de Santenay Mercurey 1er Cru Les Puillets. Mjukt vin men eftersmaken är sträv.
https://www.systembolaget.se/produkt...ntenay-282201/

Förresten vad är Pomerol för viner?

Pomerol är en appellation i regionen Bordeaux. Här görs röda viner ofta på druvan Merlot samt lite Cabernet franc. Vinerna här är ofta strama och nyanserade, dvs motsatsen till det vin du länkade till.

Copy-pastat från bolis:
Komplex, utvecklad smak med rostad fatkaraktär, inslag av korinter, svarta vinbär, tobak, plommon, kaffe och mörk choklad. (Låter ganska ursprungstypiskt, något osäker på den rostade fatkaraktären dock.)

Vid köp av Bordeauxviner bör man ha koll på när vinet bör drickas, som ofta är många år efter skörd.
Citera
2021-08-17, 16:00
Medlem
cognacs avatar
Tänkte köpa en "bladöppnare", dvs en korköppnare som är anpassad för äldre och fallfärdiga korkar.
Efter en snabb sökning hittade jag nedanstående länkar.

- Gör jag ett misstag om jag köper den billigaste?
- Något annat att tänka på?

https://www.cervera.se/produkt/peuge...doppnare-svart
299:-

https://barshopen.com/vintillbehor/ah-so-korkoppnare/
139.-

https://www.cervera.se/produkt/pullt...agare-med-blad
89:-
Citera
2021-08-25, 15:15
Medlem
cognacs avatar
Hallå!
Tänkte öppna en lite äldre Barolo (2011) ikväll. Den har lagat på rygg tills igår kväll
då jag ställde upp den (ca 26 h innan "drick-dags").

Behöver jag oroa mig för fällning?
Citera
2021-08-25, 23:13
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cognac
Hallå!
Tänkte öppna en lite äldre Barolo (2011) ikväll. Den har lagat på rygg tills igår kväll
då jag ställde upp den (ca 26 h innan "drick-dags").

Behöver jag oroa mig för fällning?

Var den drickbar eller var det fortfarande väldigt strävt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in