2016-12-21, 11:39
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Jo visst. Jag avsåg just tyska blanc de noir viner som jag uppfattar som en biprodukt i deras rödvinsframställning. T.ex i Ahr, Pfalz och Baden.

Blanc de noir champagne är en annan historia.

Anade det, men ville förtydliga lite för övriga läsare av tråden
Citera
2016-12-22, 21:57
Medlem
JustZlatans avatar
Hur länge håller en öppnad vinflaska? Det är sangiovese.

Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Inte riktigt lika fyllig och ekad, men syrligare och mer matkrävande.

Jag drack nyss en liten flaska Brunello. Den kändes inte så syrlig.
Senast redigerad av JustZlatan 2016-12-22 kl. 22:20.
Citera
2016-12-23, 11:03
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur länge håller en öppnad vinflaska? Det är sangiovese.

Jag drack nyss en liten flaska Brunello. Den kändes inte så syrlig.

Sätt i korken och ställ in flaskan i kylen så håller den bättre. Vinet blir inte defekt, men tappar lite ork ju längre du väntar med att dricka resten. Det är inte som att öppna ett paket köttfärs och använda hälften och tänka "jag äter resten om en vecka".

Jag upplever oftare Brunello som syrligare än exempelvis en Chianti Classico, framför allt utan mat. Vad tyckte du i övrigt om Brunellon (antar att det var Col d'Orcia)? Ciacci Piccolomini har för övrigt en finfin Brunello på halvflaska.
Citera
2016-12-23, 15:21
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Sätt i korken och ställ in flaskan i kylen så håller den bättre. Vinet blir inte defekt, men tappar lite ork ju längre du väntar med att dricka resten. Det är inte som att öppna ett paket köttfärs och använda hälften och tänka "jag äter resten om en vecka".

Många unga viner blir bättre om de får stå ett tag i halvfull flaska, särskilt om man inte introducerat så mycket luft i dem (genom att exempelvis dekantera och sedan hälla tillbaka i flaskan). Är det ett väldigt ungt och stramt vin så kan det rentav vara så att vinet inte visar minsta tecken på trötthet efter en vecka, kanske inte ens öppnat upp sig utan behöver mera luft. Jag minns en gång för flera år sedan då jag begick ett grovt barnarov på en 2008 Pontet-Canet av ren nyfikenhet (måste ha varit typ 2012-2013 kanske). Jag dekanterade vinet i flera timmar, hällde sen tillbaka i flaskan där det gradvis provades under ca. en veckas tid. I slutet av veckan hade det nästan öppnat upp sig och visat lite av sin potential, men det var fortfarande tight som en nunneröv (för att citera Miles från Sideways).
Citera
2016-12-23, 19:13
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:

Jag upplever oftare Brunello som syrligare än exempelvis en Chianti Classico, framför allt utan mat. Vad tyckte du i övrigt om Brunellon (antar att det var Col d'Orcia)? Ciacci Piccolomini har för övrigt en finfin Brunello på halvflaska.

Korken går alltid sönder för mig, helt värdelöst. Men jag har en vinstoppare som jag brukar använda kortare stunder.

Ja, det var Col d'Orcia jag köpte. Den slank ner ganska lätt. Den var välbalanserad tyckte jag. Sen kunde jag inte hejda mig och det blev väl en kvarting vodka efteråt. Den slank ner ännu lättare. Det är först nu som bakfyllan börjar släppa.

Jag ska bara dricka vin i fortsättningen. Det ger en skön berusning och så är det nyttigt och gott.
Senast redigerad av JustZlatan 2016-12-23 kl. 19:16.
Citera
2016-12-23, 21:24
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Många unga viner blir bättre om de får stå ett tag i halvfull flaska, särskilt om man inte introducerat så mycket luft i dem (genom att exempelvis dekantera och sedan hälla tillbaka i flaskan). Är det ett väldigt ungt och stramt vin så kan det rentav vara så att vinet inte visar minsta tecken på trötthet efter en vecka, kanske inte ens öppnat upp sig utan behöver mera luft. Jag minns en gång för flera år sedan då jag begick ett grovt barnarov på en 2008 Pontet-Canet av ren nyfikenhet (måste ha varit typ 2012-2013 kanske). Jag dekanterade vinet i flera timmar, hällde sen tillbaka i flaskan där det gradvis provades under ca. en veckas tid. I slutet av veckan hade det nästan öppnat upp sig och visat lite av sin potential, men det var fortfarande tight som en nunneröv (för att citera Miles från Sideways).

Drack Pontet-Canet 08 för nån månad sen, fortfarande tight som en nunneröv.
Citera
2016-12-23, 22:11
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie
Drack Pontet-Canet 08 för nån månad sen, fortfarande tight som en nunneröv.

Vänta 12 år till.
Citera
2016-12-23, 22:12
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Korken går alltid sönder för mig, helt värdelöst. Men jag har en vinstoppare som jag brukar använda kortare stunder.
.

Köp en vakumpump med tillhörande gummikorkar.
Citera
2016-12-24, 01:50
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Vänta 12 år till.

Resterande tre flaskor får ligga.
Citera
2016-12-24, 11:36
Medlem
Kanske redan är avhandlat men hur mycket dricker ni "konnesörer
" i snitt i veckan? Brukar ni spotta när ni provar vin eller dricks det bara för nöjes/njutnings skull?
Citera
2016-12-24, 11:44
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
" i snitt i veckan? Brukar ni spotta när ni provar vin eller dricks det bara för nöjes/njutnings skull?

Jag skulle säga att det är väldigt få som inte är yrkesmänniskor som regelbundet spottar vin. Visst, springer man på en provning med flera hundra viner så spottar man väl endel, men det är knappast någon vinintresserad amatör (som i motsats till professionell sommelier, vinskribent, etc., inte amatör i bemärkelsen okunnig) som gör det när man korkar upp en flaska hemma. Min veckokonsumtion varierar nog, men mängmässigt nånstans mellan en och två flaskor i veckan blir det nog i snitt (5-10 glas). Ibland blir det mer än så, ibland inget alls.
Citera
2016-12-24, 23:27
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01

Spottar bara på provningar på mässor och hos producenter.

Dricker inte så mycket vin egentligen. Bara till bättre middagar och luncher. Ibland kan jag ta fram någon bra flaska och dricka till dvd-tittande under två-tre kvällar.

Jag har ett par restauranger där man kan ta med eget vin, så det är dit det mesta av min källare går till, plus blindprovningar med kompisar.

Jag tar nog ut högst femtio flaskor om året från min källare. Jag ska kolla boken vid tillfälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in