Citat:
Vinställ? Om du inte har det i garderoben (mörkt och svalt) kan du skippa det.
Anständig Riesling; Karthäuserhof Riesling Kabinett 2017.
Anständig vit Bourgogne med rimligt pris: Olivier Leflaive Meursault (2016 är lite ung i nuläget, men ok)
Sancerre; Sancerre Le Grand Rochoy brukar vara pålitlig.
Minuty; godkänd i brist på annat. Bättre alternativ är La Reine des Bois Tavel Rosé.
Vinglas; det svårt att hitta vettiga glas under 200 kr. En tumregel är att en flaska vin bör kosta mer än glaset som det serveras i.
Rött: något från Frankrike, Italien, Spanien, USA, Nya Zeeland, Sydafrika. Till att börja med.
Anständig Riesling; Karthäuserhof Riesling Kabinett 2017.
Anständig vit Bourgogne med rimligt pris: Olivier Leflaive Meursault (2016 är lite ung i nuläget, men ok)
Sancerre; Sancerre Le Grand Rochoy brukar vara pålitlig.
Minuty; godkänd i brist på annat. Bättre alternativ är La Reine des Bois Tavel Rosé.
Vinglas; det svårt att hitta vettiga glas under 200 kr. En tumregel är att en flaska vin bör kosta mer än glaset som det serveras i.
Rött: något från Frankrike, Italien, Spanien, USA, Nya Zeeland, Sydafrika. Till att börja med.
Antecknat och klart, tack!
Hur förvarar du vinet?
Vinglasen inköptes från Kosta Boda så det var en bra investering. Glas förhöjer smaken. Det är nedsatta priser just nu inom det området så jag rekommenderar att kika där. Människor måste bli bättre på att satsa mer på kvalité som håller: nånting man vill behålla. (Inte för att jag tror att man inte gör det i den här tråden.)
Citat:
Rosé har jag aldrig gillat. Tycker att det liksom "varken är fågel eller fisk". Men jag tror att det finns många - särskilt yngre - kvinnor som gillar "idén" med rosé - som de också ofta blandar ihop med "rosa champagne", som de ser som något romantiskt! 
Rött: min erfarenhet är att man får mest prisvärda (alltså bäst vin i förhållande till priset) röda viner om man a) går till hyllorna för länder med soligt, varmt och jämnt klimat, men som ändå inte är upphaussade som "vinländer" (t.ex. Australien, Sydafrika, USA och länderna i Sydamerika - alltså INTE Frankrike, Spanien eller Italien) och dels tittar på cirkeln för fyllighet. Ju fylligare, desto godare och lyxigare upplevs vinet. Blask är det värsta som finns! Sötma/syrlighet är en smaksak, men när det gäller unga/yngre kvinnor som inte har utvecklat sin egen vinsmak /ännu/, så tror jag att ett sötare vin går hem bäst.

Rött: min erfarenhet är att man får mest prisvärda (alltså bäst vin i förhållande till priset) röda viner om man a) går till hyllorna för länder med soligt, varmt och jämnt klimat, men som ändå inte är upphaussade som "vinländer" (t.ex. Australien, Sydafrika, USA och länderna i Sydamerika - alltså INTE Frankrike, Spanien eller Italien) och dels tittar på cirkeln för fyllighet. Ju fylligare, desto godare och lyxigare upplevs vinet. Blask är det värsta som finns! Sötma/syrlighet är en smaksak, men när det gäller unga/yngre kvinnor som inte har utvecklat sin egen vinsmak /ännu/, så tror jag att ett sötare vin går hem bäst.
Just what I thought!

Det ska jag tänka på.
Sen är nästa steg vin för matlagning.
Där ska jag experimentera lite själv. Det jag lagar efterliknar köttsmak (jag äter inte djur) så kommer leta efter matlagningsvin som passar till kött.