2020-04-23, 00:47
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Vinställ? Om du inte har det i garderoben (mörkt och svalt) kan du skippa det.
Anständig Riesling; Karthäuserhof Riesling Kabinett 2017.
Anständig vit Bourgogne med rimligt pris: Olivier Leflaive Meursault (2016 är lite ung i nuläget, men ok)
Sancerre; Sancerre Le Grand Rochoy brukar vara pålitlig.
Minuty; godkänd i brist på annat. Bättre alternativ är La Reine des Bois Tavel Rosé.
Vinglas; det svårt att hitta vettiga glas under 200 kr. En tumregel är att en flaska vin bör kosta mer än glaset som det serveras i.
Rött: något från Frankrike, Italien, Spanien, USA, Nya Zeeland, Sydafrika. Till att börja med.

Antecknat och klart, tack!

Hur förvarar du vinet?

Vinglasen inköptes från Kosta Boda så det var en bra investering. Glas förhöjer smaken. Det är nedsatta priser just nu inom det området så jag rekommenderar att kika där. Människor måste bli bättre på att satsa mer på kvalité som håller: nånting man vill behålla. (Inte för att jag tror att man inte gör det i den här tråden.)

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Rosé har jag aldrig gillat. Tycker att det liksom "varken är fågel eller fisk". Men jag tror att det finns många - särskilt yngre - kvinnor som gillar "idén" med rosé - som de också ofta blandar ihop med "rosa champagne", som de ser som något romantiskt!

Rött: min erfarenhet är att man får mest prisvärda (alltså bäst vin i förhållande till priset) röda viner om man a) går till hyllorna för länder med soligt, varmt och jämnt klimat, men som ändå inte är upphaussade som "vinländer" (t.ex. Australien, Sydafrika, USA och länderna i Sydamerika - alltså INTE Frankrike, Spanien eller Italien) och dels tittar på cirkeln för fyllighet. Ju fylligare, desto godare och lyxigare upplevs vinet. Blask är det värsta som finns! Sötma/syrlighet är en smaksak, men när det gäller unga/yngre kvinnor som inte har utvecklat sin egen vinsmak /ännu/, så tror jag att ett sötare vin går hem bäst.

Just what I thought!

Det ska jag tänka på.

Sen är nästa steg vin för matlagning.
Där ska jag experimentera lite själv. Det jag lagar efterliknar köttsmak (jag äter inte djur) så kommer leta efter matlagningsvin som passar till kött.
Citera
2020-04-23, 08:32
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjeri
Magpie, vad dricker du för röda ”go-to”-viner nuförtiden? Vad korkar du vanligast upp en tisdagkväll?

Det beror lite på humör och mat samt inom kort även väder, men på röda sidan kan det bli en Bordeaux-blandning från Ridge med lite ålder (tex 2004 Santa Cruz Mountains Estate), en Barolo (tex Elio Altare eller faktiskt även Fontanafredda) från samma år eller en vassare Chianti Classico, tex Castello di Brolio eller Castello Fonterutoli Gran Selezione 2010. Côte Rôtie från mitten av 2000-talet kan också slinka ner. På vita sidan något från Remi Jobard med lite ålder eller några år gammal Riesling från Rheingau, tex Breuer Terra Montosa.
Citera
2020-04-23, 08:40
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle

Hur förvarar du vinet?

I vinkällaren (huvudsakligen röda) och i vinkylar (en del röda, men huvudsakligen vita och mousserande). Innan vinkällarmöjligheten fanns hade jag vinställ i garderoberna.

Vinställ i köket används oftast av de som envisas med att dricka vin ur serien Chateau; det blir dubbelfel - för varmt vin ur glas där aromen sticker iväg på nolltid. Mitt tips är att förvara vin i garderoben och köpa glas från tex Riedel, eller åtminstone Orrefors (tex Difference).
Citera
2020-04-23, 10:38
Medlem
Citat:
I vinkällaren (huvudsakligen röda) och i vinkylar (en del röda, men huvudsakligen vita och mousserande). Innan vinkällarmöjligheten fanns hade jag vinställ i garderoberna.

Vinställ i köket används oftast av de som envisas med att dricka vin ur serien Chateau; det blir dubbelfel - för varmt vin ur glas där aromen sticker iväg på nolltid. Mitt tips är att förvara vin i garderoben och köpa glas från tex Riedel, eller åtminstone Orrefors (tex Difference).

Blir svårt med vinkällare i lägenheten!
Vad föredrar du för mousserande vin?
Det blev Kosta Boda (Chateau). Riktigt nöjd. Kändes lite mer unikt. Jag gillar Orrefors, difference var fina. Riedel, nja.
Citera
2020-04-23, 11:00
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:

Hur förvarar du vinet?

Vinglasen inköptes från Kosta Boda så det var en bra investering. Glas förhöjer smaken. Det är nedsatta priser just nu inom det området så jag rekommenderar att kika där. Människor måste bli bättre på att satsa mer på kvalité som håller: nånting man vill behålla. (Inte för att jag tror att man inte gör det i den här tråden.)

Just what I thought!

Det ska jag tänka på.

Sen är nästa steg vin för matlagning.
Där ska jag experimentera lite själv. Det jag lagar efterliknar köttsmak (jag äter inte djur) så kommer leta efter matlagningsvin som passar till kött.

Det är väl inget fel på Kosta Boda, men för en bättre upplevelse köp Spiegelau(prisvärda), eller vissa glas från Riedel. Kosta Boda, Orrefors etc. säljer mest för sin ”design”, inte för att de är bra vinglas.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2020-04-23 kl. 11:02.
Citera
2020-04-23, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Det är väl inget fel på Kosta Boda, men för en bättre upplevelse köp Spiegelau(prisvärda), eller vissa glas från Riedel. Kosta Boda, Orrefors etc. säljer mest för sin ”design”, inte för att de är bra vinglas.

You got me. Jag gick in för design måste jag erkänna.
Dessa märken har ju oftast 2- eller 4-pack till reducerat pris men jag antar att du syftar på glas som säljs styckvis. Länka gärna så antecknar jag.
Citera
2020-04-23, 11:41
Medlem
magpies avatar
Citat:
Blir svårt med vinkällare i lägenheten!
Vad föredrar du för mousserande vin?
Det blev Kosta Boda (Chateau). Riktigt nöjd. Kändes lite mer unikt. Jag gillar Orrefors, difference var fina. Riedel, nja.

Det är därför man har vinställ i garderoben om man bor i lägenhet.

Mousserande; Champagne, men det finns en del andra bubblare också.

Sälj Chateau-glasen och köp riktiga glas istället. Du kommer inte att ångra dig. Spiegelau är helt ok, Riedel Vinum är också ett bra val, brukar vara kampanjer ganska ofta på båda. Tom Ikea Dyrgrip är bättre än Chateau, även om tjockleken på glaset i Ikeas glas är i kraftigaste laget.
Citera
2020-04-23, 11:43
Medlem
Azciis avatar
Enligt min högst amatörmässiga åsikt är Riedel otroliga att dricka ur. Vi har(läs; min fru har köpt) glas till flertalet olika druvor.
Citera
2020-04-23, 11:53
Medlem
Citat:
Det är därför man har vinställ i garderoben om man bor i lägenhet.

Mousserande; Champagne, men det finns en del andra bubblare också.

Sälj Chateau-glasen och köp riktiga glas istället. Du kommer inte att ångra dig. Spiegelau är helt ok, Riedel Vinum är också ett bra val, brukar vara kampanjer ganska ofta på båda. Tom Ikea Dyrgrip är bättre än Chateau, även om tjockleken på glaset i Ikeas glas är i kraftigaste laget.

Okej!

Champagne. Mousserande vin kommer iaf inte in mitt hem.

Fan dig. Jag har fortfarande ångerrätt och de har inte använts för bruk. Ska ändå köpa andra typer av glas.

Jag älskar designen på dem så vi får se. Har trots allt lovat mig själv att bli en riktig vinfantast.
Citera
2020-04-23, 12:16
Medlem
magpies avatar
Citat:
Okej!

Champagne. Mousserande vin kommer iaf inte in mitt hem.

Fan dig. Jag har fortfarande ångerrätt och de har inte använts för bruk. Ska ändå köpa andra typer av glas.

Jag älskar designen på dem så vi får se. Har trots allt lovat mig själv att bli en riktig vinfantast.

Det kan bli lite svårt att få in Champagne om du inte släpper in mousserande vin.

Om du prompt vill ha Chateau föreslår jag att du lämnar tillbaka de nya glasen och istället köper begagnade på tex Blocket.

Köp ett Dyrgrip-glas från Ikea och jämför med Chateau så kommer du upptäcka att vinet doftar bättre ur Dyrgrip, men Chateau är trevligare att dricka ur (tunnare glas i kupan). Riedel Vinum eller Spiegelau eller Schott Zwisel förenar de båda parametrarna. Fast du kan ju dofta på vinet i Dyrgrip och dricka ur Chateau istället.
Citera
2020-04-23, 12:27
Medlem
Citat:
Det kan bli lite svårt att få in Champagne om du inte släpper in mousserande vin.

Om du prompt vill ha Chateau föreslår jag att du lämnar tillbaka de nya glasen och istället köper begagnade på tex Blocket.

Köp ett Dyrgrip-glas från Ikea och jämför med Chateau så kommer du upptäcka att vinet doftar bättre ur Dyrgrip, men Chateau är trevligare att dricka ur (tunnare glas i kupan). Riedel Vinum eller Spiegelau eller Schott Zwisel förenar de båda parametrarna. Fast du kan ju dofta på vinet i Dyrgrip och dricka ur Chateau istället.

Jag trodde champagne och mousserande vin var två skilda saker.

I see.

Hade denna gått hem?

https://vinglas.se/rodvinsglas/air-s...CABEgJGbPD_BwE
Citera
2020-04-23, 12:34
Medlem
magpies avatar
Citat:
Jag trodde champagne och mousserande vin var två skilda saker.

I see.

Hade denna gått hem?

https://vinglas.se/rodvinsglas/air-s...CABEgJGbPD_BwE

Nja, skippa glaskulan i kupan.

Champagne är mousserande vin från distriktet Champagne. Mousserande vin från resten av världen är helt enkelt "bara" mousserande vin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in