Jag vill köra på rosé-spåret i sommar och då så tittar jag på det utbudet på bolaget. Mitt enda favoritvin är det där Les Lauzeraies
Tavel. Men nu vill jag vidga vyerna. Det enda som är dyrare i det ordinarie sortimentet är Minuty Prestige Rosé, 2021. Är det bättre än Tavel? Tavel ser ju seriösare ut med sin mörkare färg. Och högre alkoholprocent.
Men om jag vill specialbeställa enskilda flaskor vad ska jag sikta på om jag vill hoppa upp ett snäpp över Tavel, som ju ändå är ett rätt så respektabelt rosévin?
1) Librandi Cirò Rosso Classico Superiore - Ett rött vin från Kalabrien som är gjort på Gaglioppo-druvor och har en smak av mörka bär, tobak och kryddor.
2) Ippolito 1845 Gaglioppo - Ett rött vin från Kalabrien som är gjort på 100% Gaglioppo-druvor och har en smak av röda bär, choklad och kryddor.
3) Statti Lamezia Rosso - Ett rött vin från Kalabrien som är en blandning av Gaglioppo och andra druvor. Vinet har en smak av mörka bär, kaffe och vanilj.
1) Librandi Cirò Rosso Classico Superiore - Ett rött vin från Kalabrien som är gjort på Gaglioppo-druvor och har en smak av mörka bär, tobak och kryddor.
2) Ippolito 1845 Gaglioppo - Ett rött vin från Kalabrien som är gjort på 100% Gaglioppo-druvor och har en smak av röda bär, choklad och kryddor.
3) Statti Lamezia Rosso - Ett rött vin från Kalabrien som är en blandning av Gaglioppo och andra druvor. Vinet har en smak av mörka bär, kaffe och vanilj.
Vad är det för billigt skit du dricker? Jag rekommenderar ingen av dessa "viner". En vinflaska ska kosta minst 300 kr/litern.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!