Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyKlasson
Att andra utför svårvärderade tjänster är ingen ursäkt.
Edit: Dessutom falsk analogi, musiker och psykologer hävdar inte att de har övernaturlig förmåga.
Inga jämförelser kan vara "falska".
En jämförelse är en jämförelse helt enkelt.
Du kan mena att en jämförelse var mer eller mindre lyckad därem0t
Gem0n att jämföra 0lika exempel med varandra, kan man h0ppas uppnå en viss önskad effekt - s0m tex visa på en likhet, eller en ökad förståelse.
0ch just det senare - erbjuda ökad förståelse - är någ0t av jämförelsens allra främsta användnings0mråde.
För det syftet behöver de 0lika exemplena inte ens vara överensstämmande.
Den så inflytelsefulla met0dfil0s0fen Ric0eur var särskilt intresserad avdetta fen0men, s0m han kallade "semantisk ch0ck", vilket kan uppstå gen0m att ställa jämförande exempel m0t varandra.
Enkelt uttryckt betyder det att det endast är möjligt att använda sig av udda jämförande exempel 0m man själv till full0 har tillräckligt st0r förståelse för de var för sig, samt s0m k0mbinati0n.
Men det sagt blir det tydligt att du inte har någ0n egen förståelse av de jämförande exempel jag använde mig av.
Men grejen är att det n0g snarare handlar 0m att du inte Vill ta till dig den förståelse jag erbjöd.
Du vill inte riskera att din uppfattning/förståelse av medium ska "relativiseras"
Eller hur ?
Du vill heller stanna kvar på det inmålade lilla hörn du har målat in dig, där det enda medium är, är utpräglad 0ch medveten bluffverksamhet.
Men du vill inte erkänna verksamhetens betydelse för dess kundkrets.
Jag jämförde med legitimerade psyk0l0ger, eller hur?
"Legitimerade" alltså ...
Det är ett "k0d0rd" här.
För, vad är det s0m blir legitimerat, menar du?
Vad är det deras kundkrets förväntas ta till sig från det?
0ch hur använder sig psyk0l0gerna av den "titeln"?
Du vet - "legitimerad" vs "g0dkänd" ...
Men, vet du hur "många" pr0cent av deras "kunder/klienter" s0m kan red0visa långsiktig "bättring", eller ens "b0t"?
Visste du att det är mindre än 5 % ...
Närmare ca 2 % faktiskt.
0ch det är alltså någ0t s0m staten "legitimerar" ...
Ger inte det en viss ... ökad k0nkurrenskraft ... på bek0stnad av alla andra terapeuter?
För, visste du att samma antal pr0cent lyckade terapier är Densamma för ... "övrig terapiverksamhet"?
Mindre än 5 % framgång, det kan man lika gärna vända på.
Då blir det "färre än 95 %" blir "bättre/b0tade".
0ch, utan att veta någ0t 0m det, så tr0r jag att det är ungefär detsamma för mediumbranschen.
Det efters0m det deras verksamhet bygger på, i grunden, är "förtr0ende".
Dvs de mest framgångsrika av samtliga 0vanstående är de s0m deras klienter får högst Förtr0ende för.
De säljer Förtr0ende med andra 0rd.
0ch i en kund0rienterad bransch så är det kundernas betyg s0m gäller.
Inte "antalet tillverkade pr0dukter" etc, utan "bara" hur st0rt förtr0ende kunderna ger en.