2016-09-10, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Det är faktiskt så att de som har gått över till andra sidan ofta talar om vardagliga ting, det är väl deras sätt att kommunicera när de inte finns här längre, helt enkelt. Varför de har svårt för namn vet jag inte, de visar ofta upp en bokstav istället.

Eller så är det så att det som bluffmakare är mycket enklare att använda sig av barnumuttalanden än att gissa personnummer.

Man får ju välja vad som är mest rimligt helt enkelt. Antingen att det faktiskt är så att det finns personer som kan tala med döda och att dessa döda aldrig säger något som inte vem som helst kan gissa sig till... eller att det bara är trams. Har man någon form av intelligens så är det inte särskilt svårt att avgöra vad som är mest troligt.
Senast redigerad av Sir. 2016-09-10 kl. 12:01.
Citera
2016-09-10, 11:58
Medlem
Citat:
Sturmark har också sagt att om han skulle få se ett spöke så skulle han också bli troende.

Exakt. Det är det som öppenhet handlar om.

Att man tror på obevisade, extraordinära ting och ibland till och med MOTBEVISADE ting (som vissa medium t e x) har inget med ett "öppet sinne" att göra.
Citera
2016-09-10, 12:09
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Det är väl självklart att det är lättare för en likasinnad att avgöra om mediumet bluffar eller ej? Ett sjätte sinne är en del begåvade med.
Hur orkar ni skeptiker vara så negativa och slutna i era sinnen?

Så måste vara finansiellt utbildad för att kunna ta ett bolån?
Måste man själv kunna laga sin bil för att lämna den till en verkstad?
Man man själv vara kock för att kunna gå på restaurang?

Är du på riktigt lika blåögd mot andra branscher?!
Ger du samma naiva förtroende till allt annat?

Jag frågar en ärlig och väldigt rak fråga.

Hur ska man som kund avgöra om ett medium är på riktigt eller inte när branschen är full av bedragare?!

Du klarar helt enkelt inte av att svara på en rak fråga!

Istället ska man ha en "förmåga" för att avgöra detta.
Trams.

PS. Jag håller med Sturmark. Får jag evidens är det inga problem - men än så länge finns det inte det minsta bevis för att någon någonsin har talat med en död människa.
Dock har vi massa bevis för att det finns mängder med bedragare som lever på människors sorg.

Jag håller tummarna för ändrad lagstiftning som gör det omöjligt för dessa parasiter att fortsätta sin verksamhet.

Vill du ta betalt för en tjänst?!
Ja då ska du kunna visa på hur och att det faktiskt fungerar.

Trams.
Citera
2016-09-10, 13:08
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Så måste vara finansiellt utbildad för att kunna ta ett bolån?
Måste man själv kunna laga sin bil för att lämna den till en verkstad?
Man man själv vara kock för att kunna gå på restaurang?

Är du på riktigt lika blåögd mot andra branscher?!
Ger du samma naiva förtroende till allt annat?

Jag frågar en ärlig och väldigt rak fråga.

Hur ska man som kund avgöra om ett medium är på riktigt eller inte när branschen är full av bedragare?!

Du klarar helt enkelt inte av att svara på en rak fråga!

Istället ska man ha en "förmåga" för att avgöra detta.
Trams.

PS. Jag håller med Sturmark. Får jag evidens är det inga problem - men än så länge finns det inte det minsta bevis för att någon någonsin har talat med en död människa.
Dock har vi massa bevis för att det finns mängder med bedragare som lever på människors sorg.

Jag håller tummarna för ändrad lagstiftning som gör det omöjligt för dessa parasiter att fortsätta sin verksamhet.

Vill du ta betalt för en tjänst?!
Ja då ska du kunna visa på hur och att det faktiskt fungerar.

Trams.
Att vara insatt i ett ämne gör det svårare att bli lurad. Det är naturligtvis lättare för en icke bilkunnig person att bli lurad av bilverkstaden än en bilkunnig person.
Citera
2016-09-10, 14:27
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Att vara insatt i ett ämne gör det svårare att bli lurad. Det är naturligtvis lättare för en icke bilkunnig person att bli lurad av bilverkstaden än en bilkunnig person.

Ja, det förstår jag med!

Men tycker du inte att man faktiskt ska kunna gå till en bilverkstad utan kunskap och vänta sig att de är seriösa och hjälper dig?! Samma gäller en frisör, bank eller en affär!
Det finns lagar, reglemente och grundläggande etik.
Något all affärsverksamhet måste följa!

Eller måste man "ha en förmåga" för att avgöra om en verksamhet är seriös?

Ditt tramsande är tyvärr enormt.

Jag förstår att du också förstår att det är något väldigt fel med medium-branschen. Och jag förstår att du kommer aldrig erkänna detta.

Jag har aldrig ens sagt att det inte finns människor som kan prata med de döda - jag frågar HUR vi ska skilja på de äkta och bedragarna.

Hittills har du enbart dansat, duckat och tramsat runt frågan.

Tyvärr väntat.
Citera
2016-09-10, 18:06
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ja, det förstår jag med!

Men tycker du inte att man faktiskt ska kunna gå till en bilverkstad utan kunskap och vänta sig att de är seriösa och hjälper dig?! Samma gäller en frisör, bank eller en affär!
Det finns lagar, reglemente och grundläggande etik.
Något all affärsverksamhet måste följa!

Eller måste man "ha en förmåga" för att avgöra om en verksamhet är seriös?

Ditt tramsande är tyvärr enormt.

Jag förstår att du också förstår att det är något väldigt fel med medium-branschen. Och jag förstår att du kommer aldrig erkänna detta.

Jag har aldrig ens sagt att det inte finns människor som kan prata med de döda - jag frågar HUR vi ska skilja på de äkta och bedragarna.

Hittills har du enbart dansat, duckat och tramsat runt frågan.

Tyvärr väntat.
Jag förmodar att det är någon form av kontroll du är ute efter? Det är ju en speciell bransch och då får man lägga ner lite tid på att hitta ett seriöst, arbetande medium.
Citera
2016-09-11, 12:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag förmodar att det är någon form av kontroll du är ute efter?
Ja, hur man skiljer äkta medium från bedragare?
Citera
2016-09-12, 09:16
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag förmodar att det är någon form av kontroll du är ute efter? Det är ju en speciell bransch och då får man lägga ner lite tid på att hitta ett seriöst, arbetande medium.

Vilken bransch vi än pratar om måste väl jag som konsument iaf kunna ställa lite grundläggande krav?

1. Att företaget är seriöst.
2. Att företaget håller vad de lovar (tar betalt för).

Men av någon anledning ger du medium-branschen ett fripass för detta.
Du frisskriver allt ansvar på det arbetande mediumet och istället är det kundens fel om den inte har "en förmåga" eller själv är insatt i ämnet.

Tycker du på riktigt att detta är rimligt?

Varför får just denna bransch detta fripass av dig?
Citera
2016-09-12, 09:25
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Vilken bransch vi än pratar om måste väl jag som konsument iaf kunna ställa lite grundläggande krav?

1. Att företaget är seriöst.
2. Att företaget håller vad de lovar (tar betalt för).

Men av någon anledning ger du medium-branschen ett fripass för detta.
Du frisskriver allt ansvar på det arbetande mediumet och istället är det kundens fel om den inte har "en förmåga" eller själv är insatt i ämnet.

Tycker du på riktigt att detta är rimligt?

Varför får just denna bransch detta fripass av dig?
Jag välkomnar också en större insyn i branschen eftersom det finns många lycksökare har. Det skulle också öka förtroendet för branschen som helhet.
Citera
2016-09-12, 09:38
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag välkomnar också en större insyn i branschen eftersom det finns många lycksökare har. Det skulle också öka förtroendet för branschen som helhet.

Vet du vad som verkligen skulle öka mitt förtroende för branschen? – Om t.ex. du kunde ge ett enda exempel på ett äkta medium som kunde kontrolleras...
Citera
2016-09-12, 11:07
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Absolut!
Men jag är ganska övertygad om att detta kommer aldrig att ske.

Branschen har funnits sedan 1800-tal.
På den tiden handlade det om fysiska seanser (trans-medium).
Efter att ha åkt dit för rent bedrägeri ett antal gånger (se: Åkesson) dog allmänhetens intresse för mediumskap ut.

Övertid anpassade de sin verksamhet till rent prat (svårare att åka dit för fusk)- väldigt få sysslar med fysiska seanser idag och de som gör det jobbar under hård kontroll av vilka som får komma (se: Elfving).

Hittills under dessa ca 200 år har ingen i branschen över huvud taget visat intresse för kontroll eller insyn. Ingen vill heller på något sätt ställa upp på något test som kan visa på att de faktiskt kan göra det de påstår (tala med de döda).

Vi behöver helt enkelt förändrad lagstiftning!

Man ska inte kunna sälja en produkt utan att visa på att produkten håller vad den lovar.
Samma gäller för alternativmedicin. Kan du inte visa på att det fungerar - ska du inte få sälja den.
Citera
2016-09-12, 19:27
Medlem
Goatboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ja, hur man skiljer äkta medium från bedragare?

Det finns dessvärre bara bedragare..

Det har aldrig någonsin funnits bevis och kommer aldrig komma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in