2017-01-11, 21:22
Medlem
it-takes-2s avatar
De som deltar i Det Okända upplever oförklarliga saker. Det kan man inte ta ifrån dem. Inte många skulle ställa upp i TV och påstå sig ha spöken i huset om de inte var rimligt säkra på att så var fallet. Speciellt inte de som har barn som ju faktiskt riskerar att bli retade i skolan pga föräldrarnas beslut att framträda i TV. Det är för lätt att komma här och säga "det finns inga spöken eller andar" när så många vanliga människor vittnar om motsatsen. Tills någon lyckas bevisa att spöken omöjligt kan finnas och att alla dessa människor har fel så väljer jag att tro på de som deltar i programmet. Mediernas trovärdighet tar jag inte ställning till då de mycket väl kan ha blivit briefade av inspelningspersonalen under transporten till huset.
Citera
2017-01-11, 21:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av it-takes-2
Tills någon lyckas bevisa att spöken omöjligt kan finnas och att alla dessa människor har fel så väljer jag att tro på de som deltar i programmet.
Tror också att dessa personer verkligen anser sig upplevt spöken, det är dock inte detsamma som att det finns spöken.

Hur har du tänkt att bevis för att spöken inte finns ska se ut?
Citera
2017-01-11, 21:54
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
D... Det är för lätt att komma här och säga "det finns inga spöken eller andar" ...
Vem/vilka säger det?
Citera
2017-01-11, 23:55
Medlem
Först har dom problem med att källardörren går upp hela tiden sen har killen problem med att ta sig för att faktiskt öppna dörren och gå ner i källaren
Citera
2017-01-12, 08:31
Medlem
it-takes-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur har du tänkt att bevis för att spöken inte finns ska se ut?
Det är upp till alla spökförnekare att räkna ut.
Citera
2017-01-12, 08:33
Medlem
it-takes-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vem/vilka säger det?
Du är på allvar inte bekant med att det finns en hel del människor som säger att spöken inte finns?
Citera
2017-01-12, 12:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Det är upp till alla spökförnekare att räkna ut.
Då kan jag berätta för dig att man inte kan bevisa en sådan sak. Det är helt enkelt omöjligt. Du kan inte heller bevisa att det inte finns en mellan jorden och Mars en tekanna av porslin som kretsar runt solen i en elliptisk bana.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Russells_tekanna
Citera
2017-01-12, 12:52
Medlem
Vaktpasss avatar
Kollade precis på avsnitt 9 från 2016. 25 minuter in i klippet står de på övervåningen och när mediumet pratar om att de ofta känner beröring så ser man att kvinnans hår lyfter en bit på vänster sida. Två gånger. Direkt efter börjar mannen se dig om över axeln åt det hållet. Ungefär som att han känner av något.
Citera
2017-01-12, 14:40
Medlem
it-takes-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Då kan jag berätta för dig att man inte kan bevisa en sådan sak. Det är helt enkelt omöjligt. Du kan inte heller bevisa att det inte finns en mellan jorden och Mars en tekanna av porslin som kretsar runt solen i en elliptisk bana.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Russells_tekanna
Tack för länken!

Spökförnekarna kan alltså inte bevisa att de som upplever andlig aktivitet har fel. Den senare gruppen tycks också ha svårt bevisa att andlig aktivitet förekommer. Det står alltså 0-0 mellan grupperna i detta avseende.

Ni som förnekar att spöken/andar finns och märks, vad har ni för argument för detta, när många familjer faktiskt vittnar om motsatsen?
Citera
2017-01-12, 15:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Tack för länken!

Spökförnekarna kan alltså inte bevisa att de som upplever andlig aktivitet har fel.
Näe, man kan alltså inte motbevisa sådant. Inte heller tekannan jag nämnde. Anser du dig vara en tekanneförnekare?

Samtidigt finns det inga vettiga belägg för vare sig tekanna eller spöken.

Citat:
Den senare gruppen tycks också ha svårt bevisa att andlig aktivitet förekommer. Det står alltså 0-0 mellan grupperna i detta avseende.
Tror du att det är någon form av tävling? Tycker nog att du går över larvighetsgränsen nu.

Citat:
Ni som förnekar att spöken/andar finns och märks, vad har ni för argument för detta, när många familjer faktiskt vittnar om motsatsen?
Det finns mängder med rationella förklaringar till att man anser sig uppleva spöken.

När jag var riktigt ung, och var på en promenad med en bekant, pekade jag mot ett öde hus, och sa att det var någon som rörde sig därinne.
Min bekant såg också personen i huset, trots att jag bara hittade på. Min bekant ansåg ända upp i vuxen ålder, att vi sett ett spöke.

Det händer att vi ser saker som inte finns, det finns det belägg för. Jag skulle tycka att det vore otroligt spännande om det visade sig att det finns spöken, men i dag finns det inget som starkt visar att de finns. På samma sätt är det med Russels tekanna.
Citera
2017-01-12, 16:59
Medlem
Intressant med mediumet Pierre som läser i händer, känns mer som man vetenskapligt kan testa detta rätt. Det låg ju i alla fall något i det om personer har längst pek resp ringfinger.
Citera
2017-01-12, 17:25
Medlem
Citat:
De som deltar i Det Okända upplever oförklarliga saker. Det kan man inte ta ifrån dem. Inte många skulle ställa upp i TV och påstå sig ha spöken i huset om de inte var rimligt säkra på att så var fallet. Speciellt inte de som har barn som ju faktiskt riskerar att bli retade i skolan pga föräldrarnas beslut att framträda i TV.
Jag tror också att de flesta som är med i programmet faktiskt tror sig ha upplevt något övernaturligt. Men att de tror det, är inte samma sak som att det faktiskt var något övernaturligt. Det finns massvis av naturliga förklaringar till olika fenomen som vissa tror är övernaturligt.
Citat:
Det är för lätt att komma här och säga "det finns inga spöken eller andar" när så många vanliga människor vittnar om motsatsen.

Vittnande, d v s anekdoter, har inget bevisvärde när det rör sig om extraordinära påståenden.

Citat:
Tills någon lyckas bevisa att spöken omöjligt kan finnas och att alla dessa människor har fel så väljer jag att tro på de som deltar i programmet.

Aha, så du tror på allt tills det blivit motbevisat? Där ser man. Själv kräver jag bevis för spöken existerar innan jag tror på dem. Avsaknad av motbevis säger absolut ingenting. Varken tomten, tandfen eller snömannen är motbevisade, men inte fan tror du att de existerar också?

Citat:
Mediernas trovärdighet tar jag inte ställning till då de mycket väl kan ha blivit briefade av inspelningspersonalen under transporten till huset.
Medierna är bluffmakare. Det är enkelt påvisat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in