Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Den religiösa föreställningsvärlden (viljan att förklara allt ont som den tänkte guden åsamkar människan) är alltför inkrökt och oftast också grymt. Det finns inget värde egentligen med att debattera den. Det finns bara en lösning på frågeställningen - den biologiska mångfalden är sådan att alla till synes "onda" varianter i faunan lätt kan förklaras utan hänvisning till religiösa dogmer.
Om jag får lägga mig i debatten lite
Detta är en variant med lite tankar och inspiration från Cs Lewis.
Och just det faktum hur man kan tro på en Gud om det finns ondska. Varför möjligör Gud ondskan i sin skapelse?
Enligt mina teorier så skapade Gud individer med en fri vilja (jag inräknar en evolution i denna skapelse som lett fram till människans intellekt). Och det har lett fram till att vi är varelser som antingen kan göra rätt eller fel val i livet. Vi kan även göra fel val trots att vi vet vet om att vi borde göra rätt val (sedelagen).
Somliga tror att det kan föreställa sig en
skapad varelse som är fri men inte skulle kunna göra något ont. Men det kan inte jag föreställa mig, om någon har en frihet att göra bra saker så har denne även en frihet att göra dåliga saker. Och det är den fria vilja som gjort ondskan möjlig.
Varför gav då Gud oss en fri vilja? Jo trots att den fria viljan gav oss möjliheten att vara ond, så är det också den ända vägen till att älska och vara god. Om man inte kan göra det valet i sitt hjärta då kan man inte förstå en sann kärlek.
En värld full av automatiserade robotar är knappast värd att skapa. Den lycka som Gud har i skapelsen är att dem varelser han skapat väljer av egen fri att förena sig med Gud och enas i en extas av kärlek och glädje som övergår allt förstånd.
Givetsvis visste Gud vad som skulle hända om det skapade varelserna använde sin frihet på fel sätt. Om Gud tyckte att detta universiella krigstillstånd var värt priset för den fria viljan. Dvs att skapa varelser som likväl kan göra goda eller onda gärningar istället för en leksaks värld där alla programeras att likt robotar till en styrd vilja.
Jag tror Gud tyckte det var värt priset.
Vidare till lite tankar kring det onda gentemot det goda. Och här skall vi dock inte blanda in djurs grymmhet när dem äter mat i näringskedjan för sin överlevnad. Djuren vet inte om att dem utför grymma handlingar. Dem lyder sina inre drifter till artens överlevnad.
När tex Hitler gasade ihjäl judar så uppfattar vi dessa som en grymhet utan dess like. Vi skall inte blanda ihop den skoningslösa ondska som vi har sett historiskt hos en del människor med djurens överlevnad.
Det är denna skonsingslösa ondska som jag valt att ställa emot det goda här nedanför:
God kan man vara för att man är god,men man kan inte vara ond bara, för att vara ond. Du kan göra något vänligt fastän du inte känner dig vänlig till mods, bara för det är rätt att vara vänlig. Men det är mycket ovanligt att en person gör något ont bara för att det att det är fel att vara ond.
Utan ondskans drivkraft är alltid för att han/hon njuter eller vinner något på sin grymhet. Alltså lyckas det onda inte vara ond i samma bemärkelse som det goda är gott. Det goda är så att säga sig själv: det onda är bara något gott som blivit fördärvat.
För att vara ond då måste man ha en ett förnuft som gör att man kan förstå det goda och kunna välja en ond väg, Om man inte kan välja en ond väg, kan man heller inte vara ond. Det är alltså en god sak att ha en fri vilja.