Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Materia kan heller inte ha skapat sig själv; att tro att den materiella naturen är den ursprungliga orsaken till universum, är detsamma som att tro att leran är orsaken till lerkrukan. Av praktisk erfarenhet vet vi att det inte finns någonting som kan skapas av sig själv, med andra ord bara flummiga fabler som bara en ateist kan tro på...
I tråden "
ateisternas tro" finner du detta inlägg, skrivet av mig:
Alla här talar om ateism som om det ens vore mer än en kort och översiktlig benämning på en bråkdel av ett tänkesätt. Ateism är inte en ideologi.
Att ateister tror på slumpen är inte bara en stereotyp, utan en halmdocka också. Ateism säger inte annat än "ingen" och "tro till övernaturliga ting". Det är det enda man kan veta om en ateist. Man kan bara veta att denna inte tror på Gud, poltergeist, talande djur, ett geocentriskt universum, eller någonting i de banorna. Huruvida denna ateist är darwinist, skeptiker, nihilist, anarkist, ignostiker, pretentiös fritänkare, epistemologisk solipsist eller kommunist har ingenting med saken att göra.
Frågor till ateister kan aldrig vara slutgiltiga. De är alltid individuella, för ateister tänker inte likadant. Det är inte något samfund som man kan komma till och klargöra saker om världen hos. Världen ser olika ut i allas ögon, även de som väljer att underkasta sig en och samma kontrollerande doktrin, såvida de inte saknar så många hjärnceller att självständigt tänkande fått se sin sista dag innan ljuset slutits i ett melankoliskt, fanatiskt bråddjup av konfirmationsprinciper.
[...]
Det är kul, för detta inlägg hade bara behövt vara en punkt lång. Det är inte mer än så man kan säga om "ateisternas tro". Det finns nämligen inte en gemensam sådan.
Ateister tror ingenting för sin ateism. Sluta hävda det.
Jag gillar hur du säger "praktisk erfarenhet". Det är i såhär pass manipulativa kontexter "praktik" får en ny innebörd. Från att betyda "funktionell", "generell" och "saklig" får du det att låta som att man genom "praktisk erfarenhet", som i "religiöst manifesterande och blint hängivet tillit", kan plocka åt sig sanning som om det växte på träd.
Vad du än avfärdar för att inte vara trovärdiga "första, ursprungliga orsaker" är de inte mindre trovärdiga än vad "Gud" är. Nu har jag redan påpekat det, men denna "Gud" fungerar bara som ett uttryck för vad som inte gått att bevisa, bara för att ni religiösa är snabba med att snappa upp närmaste, bästa möjliga svar på livets mest komplicerade frågor, som om det utgjorde någon signifikant status hos er eller hur pass världen respekterar er för ert "allvetande". Det enda sättet på vilket vad svaren faktiskt är har någon betydelse, är att de ska vara anpassade efter just religiositeten. Är svaren besläktade med evolutionär vetenskap är de orimliga, och om inte försöker ni i alla fall desperat få dem att framstå som orimliga, med alla era rationaliseringar, nödlösningar, deduktiva förvillelser och defensiva tendenser.
"Gud" är inte en summa, utan en differens. Du betraktar inte världen för vilka direkta fördelar som tyder på Guds existens, utan vilka brister som gör det. I vetenskapens ögon är svar på frågor om världen ett enda stort nöjesfält: alltid finns där saker att göra, prylar att dra i, vrida om och trycka på, och ju mer du utforskar det, desto bättre lär du känna det. I dina ögon är betraktelsen av världen en jäkla banan: du skalar den bara och nöjer dig. Vetenskapen säger "världen + (omvänd expansion = eventuell mittpunkt --> Big Bang) + utveckling [...] = liv", medan du säger "energi evig =/= världen --> materia evig =/= världen --> evolution =/= liv --> någon första ursprunglig orsak... 'Gud'?". Så mycket som jag skulle vilja fortsätta dra paralleller tror jag ändå att du har förstått min poäng vid det här laget.
Citat:
Att inte tro på en ursprunglig 1:a Orsak till vårt skapade universum, är lika dumt som att tro att något av allt det skapade vi ser i vår omvärld skulle ha kommit till utan orsak...
Materia/energi måste av nödvändighet ha en levande intelligent orsak, eftersom livet och intelligensen i världen inte kan ha uppstått ur livlös intelligensbefriad materia!
Första och första. Orsaker är en sak, men jag tycker det är roligare att ditt förslag till "första orsak" måste vara en
intelligent övervarelse. Jag håller inte med. Jag känner det inte som att min pung är särskilt förnuftig när den producerar de celler med anlag för att bli något så komplext som
människobarn. Bara för att någonting är komplext betyder det inte att det inte är naturligt. I många fall är det snarare just det som det innebär.
Men jag vet inte, du kanske får för dig saker som att våra gener innehar strikt förnuft likaså, och att det är den enda anledningen till att man kan bära på anlag för såväl hög som låg intelligens. Helvete--tror du ens på genetiska arvsanlag?
Vetenskapliga studier påvisar att det mycket väl går att forma intelligenta varelser utefter naturliga, s.k. "intelligensbefriade" processer, likt hur jag, du och alla människor överhuvudtaget blev till p.g.a. kemisk aktivitet emellan sädes- och äggceller och
inte genom intelligent, "andligt" vållande av de definitiva motsvarigheterna av någon annans intentioner eller övriga ändamål än de som försöker åstadkomma barnet (eller eventuella barnen).
Är det en intelligent kraft som orsakar barnafödseln förutsätter det inte att det är en moralisk sådan. Missfall existerar än så vitt jag vet. Det får du mer än gärna förklara för mig.
Du tjafsar en massa om hur saker bara inte "kan". "Livet och intelligensen i världen bara
kan inte ha blivit till ur ingenting"... Jag tror snarare att de saker du hävdar inte "kan" är saker du har svårt för att acceptera och/eller begripa "kan", än att du innehar nog med kompetens för att kunna konstatera att de absolut och onekligen inte "kan".
Om jag säger "tjugo år", vad tänker du då? Tänker du bara på ett, två, tre, upp till tjugo år, 365 x 20 dagar, eller får du en mental uppfattning om den precisa tidslinjen, hur man spenderar tjugo år, hur lång tid det
känns? Antagligen det första alternativet, för tjugo år är för mycket för de flesta människor att kunna förhålla sig till rent mentalt. Vad man hinner göra under tjugo år är mycket. Men nu vill jag tänka lite större. Testa 4.5 miljarder år. Det enda "4.5 miljarder år" säger dig är att det är mycket, mycket, mycket. Många jävla år. Att liv och intelligens bara inte "
kan" ha blivit till utefter en period på 4.5 miljarder år under konstant astronomisk, kemisk och biologisk utveckling är inte annat än intyg för begränsat mänskligt tänkande.
Citat:
Gud är både STÖRST, eftersom Han med sin obegränsade Intelligens kontrollerar galaxernas och himlakropparnas rörelser, och Han är även MINST, eftersom Han finns i vareviga atom och kontrollerar atompartiklarnas rörelser!
Källhänvisning.
Ingenting stöder påståendet.
Citat:
Gud finns som vittne och vän, transcendentalt belägen i alla levande varelsers hjärtan (Överjaget, Heliga Anden, Samvetets Röst) och i vareviga atom.
Källhänvisning.
Inte nog för att kvinnans äggstockar måste vara förnuftiga för att kunna åstadkomma människoliv, nu måste de också kunna besvara böner och beskydda världens alla människor?
Detta har du säkert hört tidigare. "Gud" må ha skapat lycka, glädje, lust, valpar, polkastänger, slänggungor, lavendel och stora bröst, men står han också till svars för svält, krig, blixtrar och dunder, pedofili, harlequin ichthyosis, proctalgia fugax, nekros, hepatit och tvåtusentalsmodeideal?
Citat:
Gud finns i Sin ursprungliga andliga gestalt för evigt i den andliga världen, i Guds rike, som aldrig skapas eller förintas, och när Han befruktar och skapar den materiella världen med jämna mellanrum (ungefär som en kvinna som med jämna mellanrum befruktas), så gör Han det för att uppfylla en önskan som vi avundsjuka upproriska själar har, vi som ville lämna Guds rike, nämligen vår önskan att leka små gudar själva och försöka glömma Gud, vilket bara är möjligt i denna drömvärld, illusionens värld, som vi nu tyvärr befinner oss i.
KÄLLHÄNVISNING, för
FAN.
Citat:
Religion är inget som någonsin har skapats; religion (tjänsten till Gud) har existerat så länge som Gud och själarna har existerat, dvs i all evighet...
Religionen har att göra med förhållandet till Gud, och detta förhållande är ett EVIGT förhållande, tack vare att vi just är evighetsvarelser, precis som Gud!
Skitsnack. Religion är med största sannolikhet det mest mänskliga påfund jag kan komma att tänka på. Jag vet inte vilken religion du tillhör, men du får gärna informera mig om det liksom om när specifikt denna religion stiftades och när världen enligt denna religion blev till.
Varför måste man dyrka sin skapare?