2008-12-07, 21:53
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av followingthesun
Finns det något i naturvetenskapen som ger den minsta antydan av att naturvetenskapens upptäckter är av ontologisk relevans?
Inte i något avseende - naturligtvis visar de veteskapliga beläggen motsatsen!
Citat:
Och du har fortfarande inte förklarat vad komplexitet är. Försök igen...
Detta kanske inte är ett semantiskt inriktat forum - här förutsätter vi att medlemmarnas ordkunskap är tillräcklig för resonemang av detta slag. Men kort:
Komplexitet i ett multifaktoriellt sammanhang (som det här rör sig om) innebär att antalet deltagande funktioner uppvisar såpass många olika egenskaper att sambanden oftast blir svåra att överblicka eller upplevs svåra. I fallet en alltid existerande Gud saknas all möjlighet att föreställa sig komplexiteten eller tillkomsten av den (än mindre att den alltid skulle ha funnits - detta kulle bryta mot all rimlig logik, som inte rätas upp genom uttrycks som "för Gud är ingenting omöjligt"). Från de troendes sida - att förutsätta en Gud som aldrig behövt skapas, är enbart en fråga om att få skapelseekvationen att gå ihop.
Citera
2008-12-07, 23:19
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Inte i något avseende - naturligtvis visar de veteskapliga beläggen motsatsen!

Uhm, jag tror inte du har förstått vad jag menade.

Citat:
Detta kanske inte är ett semantiskt inriktat forum - här förutsätter vi att medlemmarnas ordkunskap är tillräcklig för resonemang av detta slag. Men kort:
Komplexitet i ett multifaktoriellt sammanhang (som det här rör sig om) innebär att antalet deltagande funktioner uppvisar såpass många olika egenskaper att sambanden oftast blir svåra att överblicka eller upplevs svåra.

Så, komplexitet är när något uppfattas som svårt? Har jag tolkat dej rätt?

Så vad gör en dator ett dugg mer komplex än en sten?

Jag menar, datorn innehåller många delar, men det gör stenen också, även om den till synes verkar enkel att förstå sej på - den ligger ju trots allt bara där och är 'stenig'. Men, och detta är en viktig poäng: Stenen vore inte den sten den är, och skulle inte 'fungera' precis som den gör, om den inte var precis så som den faktiskt är! Stenen måste, på oändligt liten mikropartikelnivå, vara så som den är, för att vara så som den är. Precis som datorn, eller en elefant. Därför är termen 'komplexitet' totalt meningslös utanför vardagligt tal, och totalt irrelevant i metafysiska diskussioner.

Citat:
I fallet en alltid existerande Gud saknas all möjlighet att föreställa sig komplexiteten eller tillkomsten av den (än mindre att den alltid skulle ha funnits - detta kulle bryta mot all rimlig logik, som inte rätas upp genom uttrycks som "för Gud är ingenting omöjligt"). Från de troendes sida - att förutsätta en Gud som aldrig behövt skapas, är enbart en fråga om att få skapelseekvationen att gå ihop.

Well, hela idén med att *gud alltid har funnits* innefattar ju såklart att *alltidhet*, eller *tid*, är en egenskap inuti gud.

Och förresten - varför debatterar du med folk som tror? Hela poängen med att tro är ju att inte veta.
Citera
2008-12-07, 23:50
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av followingthesun
Uhm, jag tror inte du har förstått vad jag menade.
Absolut - naturvetenskapens ägnar sig inte åt ontologisk relevans?
Citat:
Så, komplexitet är när något uppfattas som svårt? Har jag tolkat dej rätt?
Behöver inte var så. Konstruktören av en avancerad utrustning behärskar ju sin konstruktion - andra kan se den som komplex.
Citat:
Så vad gör en dator ett dugg mer komplex än en sten?
Inget - skillnaden är att den ena konstruerats av en medveten konstruktör - den andra (stenen) inte.
Citat:
Jag menar, datorn innehåller många delar, men det gör stenen också, även om den till synes verkar enkel att förstå sej på - den ligger ju trots allt bara där och är 'stenig'. Men, och detta är en viktig poäng: Stenen vore inte den sten den är, och skulle inte 'fungera' precis som den gör, om den inte var precis så som den faktiskt är! Stenen måste, på oändligt liten mikropartikelnivå, vara så som den är, för att vara så som den är. Precis som datorn, eller en elefant. Därför är termen 'komplexitet' totalt meningslös utanför vardagligt tal, och totalt irrelevant i metafysiska diskussioner.
Just problemet - metafysiska!
Citat:
Well, hela idén med att *gud alltid har funnits* innefattar ju såklart att *alltidhet*, eller *tid*, är en egenskap inuti gud.
Svårsmält!
Citat:
Och förresten - varför debatterar du med folk som tror? Hela poängen med att tro är ju att inte veta.
Huvet på spiken! Det är just vad jag är ute efter - att få större inblick i hur människor kan fortsätta cirkelresonemang utan någon gräns. Dock är faktiskt huvudintresset att försöka förstå vad som kan få västerländska kvinnor att konvertera till en ideologi (Islam) som i en rad avseenden degraderar kvinnan som varelse (resp. hur de så intensivt kan försvara och förneka fakta.
Citera
2008-12-08, 00:53
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bewing77
Enligt mitt sätt att se saken är roboten likvärdig, eller kanske till och med överträffar oss då den har fått ett jämförbart intellekt samt förmågan att förbättra sig över tiden och i nya generationer. Jag anser inte att en varelse, biologisk eller mekanisk, måste likna människor rent estetiskt för att vara jämbördiga med oss. Ur ett kristet perspektiv är detta naturligtvis kontroversiellt då det ligger något unikt heligt i just skapelsen av människan, men i mitt rationella perspektiv så är en människa bara summan av dess egenskaper och således något som kan förbättras eller överträffas.
Jo vi har väl olika syn där, men det är intressant tankesätt. Kan inte ge dig ett bra svar känner jag, då jag inte vet hur det skulle kännas att möta en robot som hade mänskliga förmågor.
Människan känns dock lite mer bräcklig än en robot, innebär döden samma för en robot tex? Kan man återställa en robot om den "slocknar" Kan man ladda batterier så den börjar leva igen? Den aspekten får man ju lägga till också i synen på hur mycket ett liv är värt.
Citat:
Om en robot uppnår "likvärdighet" med oss ur ditt perspektiv, kan den då komma till "himmlen"? Har den då en själ? Kanske inte riktigt hör hit, men jag tycker ändå det är intressant.
Ja eftersom jag inte kan förklara vad en själ är för nått så kan jag inte svara. Men om själen är "jaget" och varje robot blir unik så är mitt svar att det borde bli att den borde kunne dömas på samma sätt som en människa.
Citat:
Vad jag dock har svårt att greppa i resonemanget är ungefär i linje med "Var kommer vi ifrån". Enligt kristendomen är vi skapade av gud, måste leva en tid här på jorden, och baserat på våra meriter under denna tid så bedöms var vi ska spendera resten av evigheten. Skapas våra jag, vår själ, när vi skapas, eller kommer vi någonstans ifrån. Om vi kommer från någonstans, är det då ett straff att vår själ binds till en jordisk kropp för en tid? Om inte, varför skapar då gud ett antal själar och kroppar varje dag för att ta sig igenom livets prövning?
Bra frågor. Svårt att svara på men.
Man kan faktigst välja att avsluta sitt liv av egen vilja.
Sen så kommer man aldrig ifrån det faktum att ingen frågade oss om ví ville leva. Fast den frågan kan ju aldrig ställas, då man inte kan svara på den frågan om vi inte fanns till.
Angående hur Gud skapar en varelse med själ kan detta vara en tänkbar förklaring

"Tänk dig att jag skriver en roman om en figur som heter Kenta. Och om vi tänker oss att jag håller på med en mening i boken, jag skriver "Kenta skulle precis öppna den andra ölen, då det ringer på Kentas dörr". För Kenta ringer det på dörren precis när han öppnar sin andra öl, det förflyter ingen tid därimellan. Men jag som är Kentas skapare och författare lever inte i denna påhittade tid. Jag kan ha arbeteat 10 timmar mellan det att Kenta drack sin andra öl till att det ringde på dörren. Jag kan tänka på Kenta varje dag i vecka utan att detta märks i bokens tid. För Kenta existerar den tid jag skapt till honom. Han kan aldrig greppa att jag tänkt på den meningen i 10 timmar."

Jag som skapare har alltså givit Kenta en skapad personlighet, Kenta är en del av mitt sinne, dock är han inte mig, utan en skapad person som har fått en gnutta av min personlighet. Jag har valt att skapa Kenta för att jag kände en glädje mitt inre.
Liknelsen kanske är lite haltig, men den förklarar kanske hur en skapare som lever í ett enda nu i en "evighet" ser på sin skapelse.
Citat:
Det jag undrar är fortfarande i linje med det jag skrev här ovan, som sagt, varför? Är verkligen värt det att vi sätts till livet för att lära oss att älska med all svält, alla sjukdomar, alla krig, allt våld etc som existerar i världen? Vad är motiveringen? Är det ett experiment från guds sida där han vill se hur många som tror på kärleken trots all ondska i världen eller vad? Vill han se hur många som tvärt emot sunt förnuft och vad vi genom våra sinnen och intellekt (som gud har givit oss) kan observera och resonera oss fram till ändå tror på honom?
Det är klart man aldrig kan svara på om det var värt det, om Gud inte hade skapat oss kunde vi ju inte ställa oss den frågeställningen. Mitt svar är fortfarande "Jag tror att Gud tyckte att det var värt det"
Citera
2008-12-08, 01:13
Medlem
Sjömannens avatar
Om du vill vara en pistong i en bilmotor får du gärna vara det, själv är jag en människa. Ingen apa, ingen fisk, inget djur. En människa.

Det måste vara jobbigt för er som inte tror på gud, att tänka sig att allt tar slut efter döden?

Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Tror du att en pistong i en bilmotor kan nå insikt om vart den befinner sig, vad den gör, vart bilen är på väg och varför, och vem som kör den? Är skillnaden mellan dig och pistongen att du är förmögen till """""""""""intelligent tänkande"""""""""""", eller har """"""""""""""""""""""""självmedvetenhet"""""""""" """""""""""? Should the answer to this question be yes, please press 9 in order to eradicate yourself from the surface of the Earth. Thanks for using our services.
Citera
2008-12-08, 02:18
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjömannen
Om du vill vara en pistong i en bilmotor får du gärna vara det, själv är jag en människa. Ingen apa, ingen fisk, inget djur. En människa.

Det måste vara jobbigt för er som inte tror på gud, att tänka sig att allt tar slut efter döden?

En människa är ett djur för det första. Sedan så känns det väldigt naturligt att det skulle ta slut efter döden. Finns ju ingen direkt anledning att tro att det ligger till på något annat sätt. Önsketänkande.
Citera
2008-12-08, 10:25
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Jag tror att vi har fått en otroligt kapacitet till förfogande i vårat intellekt. Vi är skapade till Guds avbild men med en begränsad förmåga, likt roboten jag beskrev förra inlägget är vi inte mogen för denna kapicitet vi har fullt ut.
Jasså du, så "vi har fått en otroligt kapacitet till förfogande i vårat intellekt" men "vi är inte mogen för denna kapicitet vi har fullt ut"?
Är det överhuvudtaget någon människa alls som kan förstå detta?

Vi har alltså fått ett intellekt som vi inte är mogna för. ??? Vad är det du snackar om? Varifrån har du fått den idiotiska, omöjliga, utopiska och påhittade tesen ifrån?

Kom nu inte dragandes med något bibelcitat för det finns inte ens antydningar åt det hållet i Jesu lära. Det där har du själv hittat på.
Citat:
Detta innebär att detta liv på jorden kan ses som en prövning, som ett test för något vidare.
Och var i bibeln säger Jesus att detta livet är en "test för något vidare"?
Citat:
Och jag tror att allt det man lärt sig här på jorden inte kommer att vara förgäves, jag tror inte att all den kunskap man lärt sig kommer bara dö bort i all evighet.
Är du gnostiker?
Citat:
Njea att Gud vill att man skall lida och pinas kanske inte är rätt bild.
Utan snarare så är Jesu död på korset av det slaget att Gud visade sig för oss. En förebild hur vi skall se på skaparen, en förebild på hur vi skall behandla varandra.
Så mordet på Jesus är en förebild på hur vi skall behandla varandra?
Citat:
Jesus är den som skapat allt, han säger att ingen är förmer än den andre. Inte ens den som skapat allt, är i sin mänskliga skepnad mer värd än andra. Det gör ju att alla som försöker bli något med rikedomar,makt osv på jorden gör det förgäves enligt den kristna tron.
Så all grannlåt, kristallkronor, bladguld i kyrkorna visar att de inte är kristna kyrkor?
Citat:
Man kan se det lidande på korset som en förebild på såvis att livet är hårt att leva. Det är ju faktigst så.
Jaha, så det är därför som en del idioter låter korsfästa sig?
Och att mordet på Jesus med allt vad det innebar är bara livets gång liksom och inget vi behöver reflektera över. "Det är ju faktiskt så" och då behöver vi inte ta någon notis alls över att just Jesus blev mördad av en hop präster.
Citat:
Alla människor lider inte av det slag som Jesus gjorde på korset. Men Gud vill visa att om vi följer Jesus exempel, då kommer vi att bära vårat eget kors.
Var skall jag kunna ragga upp någon som vill mörda mig så att också jag kan få "följa Jesu exempel"? Ja det skulle väl vara kristna då förståss, för dom är ju jätteglada över att se blod flyta, helst då om det skulle ske från en oskyldig stackare.
Citat:
Och alla som väljer att följa Jesus vet vad det innebär. Att följa Jesus är inget man bara gör för skojs skull, det är en livsuppgift, det är en utmaning.
Och jag som trodde det skulle vara "skoj" att leva. Men enligt dina teser så måste man ha tråkigt och helst leta upp någon som kan plåga livet ur en. Klart att det skulle vara en utmaning, men vad skulle det gå ut på att låta någon mörda mig bara för att det var några prästskallar för 2000 år sedan som gick djävulens ärende och mördade en oskyldig?
Senast redigerad av Dag 2008-12-08 kl. 10:32.
Citera
2008-12-08, 11:12
Medlem
Sjömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
En människa är ett djur för det första. Sedan så känns det väldigt naturligt att det skulle ta slut efter döden. Finns ju ingen direkt anledning att tro att det ligger till på något annat sätt. Önsketänkande.

Om du vill förneka att du är en människa är det upp till dig, jag känner ganska många som tror till som tror sig vara djur och det är ganska intressant.

Bland dem som inte tror på gud finns det säkert en del som önskar att det inte tog slut som du säger här med önsketänkande, för mig, personligen, är dock detta inget önsketänkande utan det är en sanning.
Citera
2008-12-08, 11:57
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Om du vill förneka att du är en människa är det upp till dig, jag känner ganska många som tror till som tror sig vara djur och det är ganska intressant.
Jag hoppas att alla du känner är djur. SAOL om "djur";

"1) om lefvande varelse som ej tillhör växt*riket." Länk.

Snälla, försök att använda orden i den betydelse som vi alla kommit överens om. Det underlättar kommunikation. Stavfel kan ibland slinka in, men att förstå vad vardagliga ord betyder är väl ett krav.

Alltså, människan är ett djur. Det lever väl, korrekt? Och, såtillsvida att de du känner inte är svampar, så är de djur.
Citera
2008-12-08, 12:47
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Jasså du, så "vi har fått en otroligt kapacitet till förfogande i vårat intellekt" men "vi är inte mogen för denna kapicitet vi har fullt ut"?
Är det överhuvudtaget någon människa alls som kan förstå detta?

Vi har alltså fått ett intellekt som vi inte är mogna för. ??? Vad är det du snackar om? Varifrån har du fått den idiotiska, omöjliga, utopiska och påhittade tesen ifrån?

Kom nu inte dragandes med något bibelcitat för det finns inte ens antydningar åt det hållet i Jesu lära. Det där har du själv hittat på.
"Se, människan har blivit som en av oss med kunskap om gott och ont. Hon får nu inte räcka ut handen och även ta av livets träd och så äta och leva för evigt." 23 Och HERREN Gud sände bort dem från Edens lustgård, för att de skulle bruka jorden som de tagits" (1Mosebok 3)
Citera
2008-12-08, 17:31
Medlem
Citat:
Är det inte ibland resultatet ("bekämpa vanföreställningar") av vad du och många andra med mig tar oss tid med, när vi med fakta pragmatiskt försöker lägga tillrätta föreställningar som saknar kontakt med verkligheten?

Jo fast fakta och sunt förnuft verkar inte bekomma en del troende så värst mycket! Men visst vi kämpar på så länge vi orkar.
Citera
2008-12-08, 17:36
Medlem
Citat:

Bland dem som inte tror på gud finns det säkert en del som önskar att det inte tog slut som du säger här med önsketänkande, för mig, personligen, är dock detta inget önsketänkande utan det är en sanning.

Så du anammar bibelns syn på människor som en upphöjd del av naturen? Fine men vilken status får våra numera utdöda släktingar Neanderthalarna eller Homo Erectus? Och nej inget lönt att förneka att de funnits bevisen är överväldigande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in