2008-03-31, 22:35
Medlem
Doxologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Och vad baserar du din tro på? Är det någonting en teolog kan som inte en fysiker kan?

Kallar man sig troende likt jag gör, är nog det en väldigt vanlig tanke att Gud var första röraren så att säga. Hur det än har skett var det Han som startade processen. Det övriga lämnar jag med varm hand över till fysiker/naturvetare att bringa klarhet i. Men förste röraren betraktar jag som Gud, han startade allt, hoppas du förstår även om du inte delar ståndpunkt.
Citera
2008-03-31, 22:40
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Beklagligt att du inte själv inser betydelsen av att föra resonemang utanför vetenskapens gränser.
Där befinner du dig tydligen alltid!
Citat:
Det är oerhört viktigt att kunna göra det.
"Utanför vetenskapen"!!!

Om du:
Citat:
...själv kunde dra slutsatser utefter din egen tankeförmåga, utveckla egna ideer och logiska resonemang
vore det bäst för en ev. fortatt diskussion!
Citat:
... När det gäller just ett sådant här ämne som vi debatterar så har vi i princip inga forskningsresultat att stödja oss på
Nej, just det är ditt problem!
Citat:
...oerhört viktigt att kunna föra logiska resonemang utifrån egna kunskaper och värderingar och inte vetenskapens värld. Naturligtvis måste tro och övertygelse bygga på något och det gör det ju.
Uppenbarligen enligt din uppfattning!
Citat:
...en stor mängd människor här i landet som är av samma åsikt som jag.
Det måste ju ha stor betydelse för att öka sannolikheten för att fenomenen du talar om är verkliga!
Citat:
Dessutom en stor mängd människor världen över som fått tex fortlevnadsbevis som varit otvetydiga.
Jag med den bakgrunden behövs ju inga ytterligare förtydliganden!
Citera
2008-03-31, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxology
Kallar man sig troende likt jag gör, är nog det en väldigt vanlig tanke att Gud var första röraren så att säga. Hur det än har skett var det Han som startade processen. Det övriga lämnar jag med varm hand över till fysiker/naturvetare att bringa klarhet i. Men förste röraren betraktar jag som Gud, han startade allt, hoppas du förstår även om du inte delar ståndpunkt.
Jag förstår tanken att gud skulle vara "starten på allt". Men vad får dig att tro på det?
Citera
2008-03-31, 22:48
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Och vad baserar du din tro på? Är det någonting en teolog kan som inte en fysiker kan?
Min tro baserar jag på att mitt hjärta blivit övertygad om att snickaren från nasareth verkligen gjorde det som står i NT. Jag kan såklart inte bevisa det för dig, men för mig var detta möte med Jesus en stor vändpunkt i mitt liv.
Citera
2008-03-31, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Min tro baserar jag på att mitt hjärta blivit övertygad om att snickaren från nasareth verkligen gjorde det som står i NT. Jag kan såklart inte bevisa det för dig, men för mig var detta möte med Jesus en stor vändpunkt i mitt liv.
Jag baserar min tro på målaren från Lönneberga. Hans historia motsäger din. Mitt möte med målaren är obeskrivbart och var en stor vändpunkt i mitt liv.
Citera
2008-03-31, 23:01
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Jag baserar min tro på målaren från Lönneberga. Hans historia motsäger din. Mitt möte med målaren är obeskrivbart och var en stor vändpunkt i mitt liv.
Ja det är bara att säga grattis till dig att du funnit din väg i livet.
Citera
2008-03-31, 23:02
Medlem
Giorgis avatar
Citat:

Hur kommer det sig att den enda andra historiska källan som nämner Jesus är en bok där det står en mening om en trollkarl vid namn Jehan(Inte säker på namnet) som bodde i Palestina? Om du nu tror att Jesus gjorde det som står i Bibeln
Citera
2008-03-31, 23:07
Medlem
Citat:
Ja det är bara att säga grattis till dig att du funnit din väg i livet.
Pratade du inte nyss om Big Bang?
Citera
2008-03-31, 23:10
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Hur kommer det sig att den enda andra historiska källan som nämner Jesus är en bok där det står en mening om en trollkarl vid namn Jehan(Inte säker på namnet) som bodde i Palestina? Om du nu tror att Jesus gjorde det som står i Bibeln
Plinius d y
Josefus
Tacitus
Citera
2008-03-31, 23:33
Medlem
Akons avatar
Citat:
Plinius d y
http://www.youtube.com/watch?v=J6PP_FLNCX4
Citat:
Josefus
http://www.youtube.com/watch?v=qQZYnvwb8R8
Citat:
Tacitus
http://www.youtube.com/watch?v=J6PP_FLNCX4
Citera
2008-03-31, 23:38
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Det är oerhört arrogant att påstå sig veta mer än vad vi egentligen vet. Om inte vetenskapen har svar, vam har då svar? Religion? Hahaha. Vad du inte förstår är att dina subjektiva bevis kan enkelt fejkas och motbevisas lika subjektivt. Subjektiva bevis är för övrigt inga bevis. Av ren nyfikenhet, vilken "grund, logik och anledning" talar du om?
Vetenskapaen har ju självklart inte alla svar. Tänk vad bra det vore! Då hade vi inte behövt vara sig denna diskussion eller oroa oss för vår planets överlevnad tex. Subjektiva bevis kan vara bevis för den enskilde men inte vetenskapligt. Går inte in på detta igen eftersom jag klargjort dessa delar många gånger om tidigare i tråden.
Citera
2008-04-01, 01:45
Medlem
ichbinjaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shantideva
Exakt! Därför måste någon ha skapat Gud också.

Olé!

Måste hålla med här. Jag säger inte att idén om en skapare är orimlig, men den är motsägelsefull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in