2008-03-16, 12:36
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Självbevarelsedrift och därmed överlevnad hos de med störst anpassningsförmåga är alltså Guds plan.

Tydligen. Skönt att vi kommit ifrån ID-stolleriet iaf.
En skapelseberättelse som inkluderar evolutionsteorin känns liksom mer... trovärdig.
Citera
2008-03-16, 12:36
Medlem
fufuburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Det är inte samplat. Samplat innebär att man klippt färdiga bitar ur något och klistrat in någon annanstans.
Här har man BYGGT DNA med vanliga kemikalier med en annan organisms DNA som utgångspunkt.

Men hallå vakna, de har kopierat. Om du sitter och tittar på något och bygger likadant fast annorlunda så är det bara en sketen kopia som du anpassat till något som du gillar.
Citera
2008-03-16, 12:37
Medlem
fufuburns avatar
Citat:
Det är inte samplat. Samplat innebär att man klippt färdiga bitar ur något och klistrat in någon annanstans.
Här har man BYGGT DNA med vanliga kemikalier med en annan organisms DNA som utgångspunkt.

Men hallå vakna, de har kopierat. Om du sitter och tittar på något och bygger likadant fast annorlunda så är det bara en sketen kopia som du anpassat till något som du gillar.
LOL flashback har ballt ur
Citera
2008-03-16, 12:38
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fufuburn

Visst är det en kopia. Det är INGEN sampling, dock, och det är helt artificiellt (du vet vad ordet betyder, right?) DNA.

Och tja, ska vi vara sådana har ju gud gjort detsamma. Vi delar över 60% av vårt DNA med jästsvamp. Så gud har kopierat, och ändrat lite till något han gillade. ;-)
Citera
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Jo, kanske om hela poängen med existensen i den här dimensionen är att avgöra vad din själ består av och skilja agnarna från vetet? Notera dock att detta är mitt personliga synsätt.
Då får vi hoppas att du har fel, alltså Någon själ vill jag verkligen inte ha.
Citera
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Enkelspårigt Jag har redan redogjort för monofylin. Poängen är att det som Nickep och jag nyligen diskuterade här påvisar att hela evolutionen följer en fastlagd plan. Men fram tills att någon lyckas slumpmässigt reproducera DNA ur lösa ämnen, oberoende av tid och plats på jorden, så kan man inte hävda att slumpen är skaparen av DNA.
Tankarna bakom ditt språkbruk är oskarpa:"...fram tills att någon lyckas slumpmässigt reproducera DNA ur lösa ämnen, oberoende av tid och plats på jorden..."...
Citat:
Ditt bokstavstroende synsätt vederlägger inte befintliga skapelseberättelser alls.
Det betyder antingen att du inte läst dessa eller inte förstår innehållet resp. är oförmögen att göra jämförelser med den verklighet vi nu känner!
Citat:
Det är din människosyn att dåtida skribenter skulle ha haft bristande förståelse, ändå lyckades de i stora drag påvisa planen i universum fast med en Gud som skapare eftersom de inte heller sett slumpen som en möjlig skapare.
Du har ju tron och utgår från den - vi andra har bara verkligheten och de vetenskapliga beläggen att utgå från. Varför tro på något annat utan bevis skulle upphöjas till faktum?
Citera
2008-03-16, 12:39
Medlem
fufuburns avatar
Citat:
Visst är det en kopia. Det är INGEN sampling, dock, och det är helt artificiellt (du vet vad ordet betyder, right?) DNA.

Du bara vill inte förstå följande från den artikeln va?: "The DNA sequence is based on the bacterium Mycoplasma genitalium which the team pared down to the bare essentials needed to support life, removing a fifth of its genetic make-up."
Citera
2008-03-16, 12:40
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrowdownhill
Då får vi hoppas att du har fel, alltså

Det märker vi när vi dör.
Det jäkliga är att om vi har rätt så får vi ingen möjlighet till att hånskratta skadeglatt. :-D
Citera
2008-03-16, 12:41
Medlem
fufuburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrowdownhill
Då får vi hoppas att du har fel, alltså Någon själ vill jag verkligen inte ha.
Ja det hade varit skönt att veta
Citera
2008-03-16, 12:42
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Trots att din hjärna inte kan greppa begreppet ändlighet/oändlighet, är du ändå "segervisst" beredd att påstå rymden vara oändlig. Min uppfattning är att du "friskt" blandar samman begreppen under paraplybegreppet "evolutionslära" och ser slump, logik och andeväsenden som för dig mer eller mindre självklara ingredienser i dekokten. Min uppfattning om "andevärlden" och "andlighet" är att de är knutna till det inre av hjärnan utan minsta möjlighet att lämna den. För de skenbara "materialiserade" fenomenen finns hittills inga belägg, som skulle göra dessa verkliga dvs. att fanns även utanför den mänskliga hjärnan.
Exemplet med rymdens oändlighet är ett teoretiskt exempel som lärare, fysiker, forskare mfl brukar dra för att försöka ge en uppfattning om den för oss så svårförståliga oändligheten. Så det var inte mitt påhitt.

Den vedertagna uppfattningen idag och som lärs ut i skolorna, är att evolutionen har slumpen som en variabel. Så även det är inte mitt påhitt.
Jag redogjorde alltså bara för saker som vi redan vet och som är accepterade och vedertagna. Sen finns naturligtvis andra teorier som du kanske mer är anhängare av.

Att lägga in en "andlig" variabel i det hela är heller inget nytt eller mitt påhitt och där finns många varianter och teorier hur det isåfall skulle fungera. Bara för att det inte finns belägg för det så kan det ju inte uteslutas. Du fortsätter att göra samma misstag i dina resonemang och logik så fort det handlar om andevärlden.
Citera
2008-03-16, 12:43
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Du bara vill inte förstå följande från den artikeln va?: "The DNA sequence is based on the bacterium Mycoplasma genitalium which the team pared down to the bare essentials needed to support life, removing a fifth of its genetic make-up."

Ja? Du verkar ha missat det här: "Using lab-made chemicals, they have painstakingly stitched together a chromosome that is 381 genes long and contains 580,000 base pairs of genetic code."

DNA-sekvensen är alltså SKAPAD. Den är kopierad, och sedan anpassad, men den där skapad.

Det är milsvid skillnad mellan detta och den gamla hederliga gen-splicingen du verkar ha hägrande som ett hjärnspöke i bakhuvudet.
Citera
2008-03-16, 12:43
Medlem
fufuburns avatar
Citat:
Då får du nog använda ett annat ord för att undvika missförstånd. Dimensioner är liksom upptaget av "matematiska tillkortakommanden".

Eller så kan man basera dimensionerna på en enkel rekursiv talföljd involverandes endast naturliga heltal (ej den svenska feldesignade nollan) som sedan inte utgör ett matematiskt tillkortakommande längre fram ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in