2008-05-08, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuldeSac
Hahaha kul att du har en åsikt som du uppenbarligen står för och slåss för, desto värre för dig sen när det visar sig att det inte finns något som heter ett efterliv och du levt en lögn hela ditt liv

Jackpot! ;D Skillnaden mellan oss är att jag "vet" vart det slutar x)

Sverige är fullt av Ateister.. Samtidigt finns det också många deprimerade. Detta handlar nog om att vi är så emot religion och sånt..
Om man tar t.ex. kristendom mot ateism är jag mer ateist. Om man bara tar en övertygelse mot ateism är jag åtminstone övertygad. Kristendom känns gammalmodigt. Men det är upp till var och en ;p
Senast redigerad av kackel 2008-05-08 kl. 23:38.
Citera
2008-05-08, 23:43
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kackel
Sverige är fullt av Ateister.. Samtidigt finns det också många deprimerade. Detta handlar nog om att vi är så emot religion och sånt..
Jag vet om jag håller med om sambandet men hellre än deprimerad realist än en lycklig dumbom.
Citera
2008-05-08, 23:49
Medlem
Streethouses avatar
För mig är det svårt att hitta en logik och trovärdighet i religionerna. Vilken religion skulle isåfall vara den rätta? Vetenskapen påvisar (i vissa fall bevisar) att det sätt som våra stora religioner utövas - och som lärorna tolkas - inte stämmer överens med historiken och i mångt och mycket ej heller med hur de ursprungliga skrifterna var menade att tolkas. Det blir därför en omöjlighet att välja vad man vill tro på.

Men nästan alla religioner har en kärna som är densamma. En tro på en högre makt av något slag som står i förbindelse med skeenden och själen. En högre makt som kan hjälpa, som är kärlek osv. Om man då vill tro på något så kan man alltid tro på den delen och på så vis ha en som vi ibland kallar nyandlig, spirituell tro. Man har då stöd för sin tro igenom alla religoner och man behöver inte ta in alla delar av de heliga skrifterna som vi inte kan bedömma trovärdigheten i eller som bevisade som osanna. Vill man sen ha ytterligare stöd för sin tro kan man genom de metoder som finns ta kontakt med sin guide (andliga vägledare) eller få fortlevnadsbevis genom medial kraft. Genom detta har vi en tro som inte bara är logisk i sig, utan den är fullt förenlig med vetenskapens rön (tex om evolutionen). Den har inga motsättningar i några heliga skrifter eller kan förkastas eller förnekas av ateister eller andra icke troende. Denna tro ger inte bara en trygghet inför vad som hända skall efter detta livet, utan även en trygghet i detta livet och hjälp och vägledning. Alltså en andlig vägledning samtidigt som man har samma trygghet och vägledning kvar (i vetenskapen mm) som de icke troende har. Dubbel trygghet jämfört med vad icke troende har.
Citera
2008-05-08, 23:52
Medlem
Citat:
Om man tar t.ex. kristendom mot ateism är jag mer ateist. Om man bara tar en övertygelse mot ateism är jag åtminstone övertygad. Kristendom känns gammalmodigt. Men det är upp till var och en ;p
Har du någon källa på att det finns samband mellan ateism och deprimering?

Även om det skulle vara så, kan vi göra oss lyckliga genom att äta piller. Bara för att vi har ett psykologiskt behov av att leva under stora pappans uppsyn betyder inte att det är sant.

För övrigt tror jag inte det är sant. Som George Bernard Shaw sa

"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one"
Citera
2008-05-08, 23:56
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Nu påstår du att inget finns efter döden och då undrar jag vad du har för grund för detta påstående.

Jag grundar det på att ingen har kunnat lägga fram vetenskapliga bevis på att det finns liv efter döden. Jag har inte heller träffat eller på endera sättet haft kontakt med någon som dött. För mig existerar man inte på något sätt som död.

OffTopic:
Jag anser vidare att människan inte har någon själ. Jag anser det vara personligheten (och egenskaper) som gör människan speciell och unik. Så när människan dör lever endast minnet av henne/honom kvar.
Citera
2008-05-09, 00:08
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Möjligheten att det skulle finnas är lika trovärdig som att du är en tränad delfin som sitter och skriver.
Knappast. Det är inte otänkbart att vi medelst teknologi (genmodifiering mm) kan skapa delfiner sådana att de når våra kognitiva nivåer och kan lära delfinen ett språk så att den kan kommunicera med oss. Men medvetna andar har vi ingen motsvarande kunskap om att de skulle kunna vara möjliga.
Citera
2008-05-09, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harrowdownhill
Knappast. Det är inte otänkbart att vi medelst teknologi (genmodifiering mm) kan skapa delfiner sådana att de når våra kognitiva nivåer och kan lära delfinen ett språk så att den kan kommunicera med oss. Men medvetna andar har vi ingen motsvarande kunskap om att de skulle kunna vara möjliga.
Nej. Jag har sett skrivande delfiner. Du kan inte motbevisa min...gu...öh, delfin!
Citera
2008-05-09, 00:23
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipster
Jag grundar det på att ingen har kunnat lägga fram vetenskapliga bevis på att det finns liv efter döden. Jag har inte heller träffat eller på endera sättet haft kontakt med någon som dött. För mig existerar man inte på något sätt som död.

OffTopic:
Jag anser vidare att människan inte har någon själ. Jag anser det vara personligheten (och egenskaper) som gör människan speciell och unik. Så när människan dör lever endast minnet av henne/honom kvar.
Ditt andra argument kan förstå. Det första däremot är ett dåligt argument. Vi har idag mycket vetenskapen inte kan svara på men som likväl kan visa sig sant även om vi idag tycker det verkar orimligt. Så har det alltid varit inom vetenskapen och historien visar att ibland visar det sig att mycket konstiga saker såsmåningom går att bevisa. Min uppfattning är man inte kan grunda en uppfattning på brist av bevis utan på existerande bevis. Finns inga bevis så får man ha ett öppet sinne och klassificera det som möjligt eller inta en neutral position med ingen åsikt alls.
Citera
2008-05-09, 02:06
Medlem
Graspars avatar
Citat:
Ditt andra argument kan förstå. Det första däremot är ett dåligt argument. Vi har idag mycket vetenskapen inte kan svara på men som likväl kan visa sig sant även om vi idag tycker det verkar orimligt. Så har det alltid varit inom vetenskapen och historien visar att ibland visar det sig att mycket konstiga saker såsmåningom går att bevisa. Min uppfattning är man inte kan grunda en uppfattning på brist av bevis utan på existerande bevis. Finns inga bevis så får man ha ett öppet sinne och klassificera det som möjligt eller inta en neutral position med ingen åsikt alls.

Det går aldrig att motbevisa fantasier, med din inställning får man vara rädd för de fullt möjliga varulvarna när man går hem från krogen.
Citera
2008-05-09, 06:22
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipster
Japp - jag (som är en hon) påstår saker såsom att när man är död så är man. För enligt mig finns det inga bevis på att det finns liv efter döden. Eller att Gud skapade världen. Inga har för mig någonsin kunnat presentera bevis på det. Kom med ett hållbart bevis som håller vetenskapligt, så lovar jag att titta och begrunda det.

Bäste hon!

Om du hade studerat skrifterna så hade du kanske lagt märke till att det talas om minst två olika sorts liv och minst två olika sorts död.

T.ex.: "den som tror på mig skall leva om än han dör."
T.ex.: " den som alenast gör sig goda dagar är död fastän han lever."

Grekiskan har också flera olika ord för liv. Se texten på http://www.sanningen.nu/uppstand.html

Så när man talar om liv och död i bibliska termer så måste man nyansera så att man inte ramlar i en verbal fälla och säger saker som inte är sanna. Men nu förstår jag ju att du inte vetat bättre.

Lev väl!
Citera
2008-05-09, 09:25
Medlem
Trentznors avatar
Citat:

Och vilka existerande bevis har du för den andevärld du menar finns.

Sendan vill jag lägga till ett tredje förhållningssätt gällande din sista mening: Man kan vara kritisk.
Citera
2008-05-09, 10:15
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
vad menar du? det är nog lite individuellt..? ;O
Jo...men eftersom du med sådan emfas betonar att det blir skillnad mellan troende och icke-troende vid dödsbädden eller efter döden - hur du nu vill - borde du kunna beskriva den på mer än en rad?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in