Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
De tar bort Gud ur ekvationen då man inte behöver en gud för att förklara hur allt har uppkommit, utvecklats och hur det fungerar. Om nu "Gud" inte gjorde något och inte gör något, är Han då en gud?
Även om naturvetenskapen någon gång i framtiden skulle lyckas skapa ett slutgiltigt och alltäckande paradigm så skulle det ju inte motbevisa Gud. Lika lite som urmakaren är motbevisad när vi förstår hur min klocka fungerar eller Bill Gates motbevisas av att jag förstår hur din windowsdator funkar.
Gud är skaparen av naturlagarna och dessa kan föjdaktligen inte användas som medel att varken bevisa eller motbevisa honom själv. Varje steg fysikerna tar i sökande efter fysikens lagar så går de hela tiden i Guds fotspår och deras förklaringar är egentligen inget annat än beskrivningar av hans bygge.
Jag har ett par gånger i detta forum förklarat en syn på Guds relation till vår tid. Vår bundna uppfattning av tiden ger upphov till paradoxer som verkar obegripliga i våra ögon och som till synes omöjliggör och motsäger Gud. Men ser man bortom vår värld, vilken är Guds skapelse, så ser man att paradoxerna bara gäller i vårt perspektiv och i vår begränsade vy.
Kort och gott kan jag säga att jag anser att all god vetenskap, som syftar att öka förståelsen för världen och oss själva, är ett fint sätt att hedra Gud. Det kan vara ett vördnadsfullt sätt att beskriva skapelsen, ungeför som det är att vördnadsfullt se en tavla och vilja veta mer om hur den framställts och om konstnären bakom.