Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Jag förstår att du tycker så. Det handlar om oförståelse från er sida eftersom ni avfärdar sådant ni inte vet något om. Ni bryr er inte ens om att kolla upp det hela. (Som jag skrivit tidigare) Behöver inte handla om rädlsa i ditt fall men för många så gör det det. Att du kallar det "inbillning, klart och logiskt" tyder på att du har brister i kunskaper och omognad. Varför inte kolla upp sakerna innan du skriver här och avfärdar allt?
Ursäkta att jag bara stövlar in här, men...
Varför är det så ofta den som INTE tror på gudar, andar, spöken eller annat oknytt som anklagas för övertro? Att i sitt förhållande till livet och universum utgå från det vi faktiskt kan se och ta på, väga och mäta, är alltså "övertro på fysiken", medan det på något vis skulle vara mer rationellt och välgrundat att tro på diverse osynliga övernaturliga väsen? Att ställa sig starkt skeptisk till något man inte kan se, inte kan höra, inte väga eller mäta, som inte svarar på tilltal (från andra än särskilt utvalda, i alla fall) och som inte tycks vara orsak till något som inte kan förklaras på annat sätt - det är alltså bara "oförståelse"?
Måste jag försöka kontakta ett väsen jag inte tror på innan jag har rätt att kritisera tron på det övernaturliga? Och om jag misslyckas? Om min mormor inte svarar från andra sidan? Beror det på att andevärlden inte finns eller på att jag inte är tillräckligt öppen för den? Finns det möjligen inte ett moment 22 här?
(Och för protokollet: Jag är inte av uppfattningen att vetenskapen av idag kan förklara allt. Det finns saker vi inte förstår. Märkliga saker händer. Men om man ser något man inte kan förklara behöver man inte nödvändigtvis välja den mest långsökta förklaringen. Vad gäller fenomen som exempelvis spöken, ufon eller helgonvisioner finns det diverse teorier och förklaringsmodeller som utgår från psykologi, neurologi och liknande. För mig är de mer trovärdiga än att någon icke fysisk del av min mormor på något vis överlevt döden med identitet och förstånd i behåll och nu manifesterar sig som en röst i huvudet på en vilt främmande människa.)