2008-12-06, 21:28
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alaska
Jag stälde samma fråga som du för ett tag sen i princip. Ligger du inne just nu? Prata med kompanibefäl om den praktiska delen med ansökan. OM du gör jälki auk så gör du utbildningen och muckar när du är klar. Du behöver inte ligga inne extra lång tid mer än utbildningen kräver. MP vet jag inte hur de ligger till med AUK, de är lite specifika på den fronten.

http://www.mil.fi/reservilainen/tayd...upseeriksi.dsp

Där finns det mer info om du vill göra det EFTER värnplikten.

Ja, ligger inne nu på 270 dagars tjänstgöring som militärpolis manskap. Vågar inte fråga kompanichefen Muckar? är det samma sak som att bli hemförlovad då eller?
Personligen tycker jag att det inte borde vara så svårt att fixa att man med nästa kontingent åker in till skolan med dom... men å andra sidan, i SA skall allt göras på svårast möjligaste sättet.
Citera
2008-12-06, 22:02
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Ja, ligger inne nu på 270 dagars tjänstgöring som militärpolis manskap. Vågar inte fråga kompanichefen Muckar? är det samma sak som att bli hemförlovad då eller?
Personligen tycker jag att det inte borde vara så svårt att fixa att man med nästa kontingent åker in till skolan med dom... men å andra sidan, i SA skall allt göras på svårast möjligaste sättet.

Muck = avsluta. Ohi on.

Fråga ditt plutonsbefäl då? Eller ngn kokelas iaf?
Citera
2008-12-06, 23:17
Medlem
Skillnader

Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Måste ta och hålla med. Att det skulle vara så himla mkt tuffare i Finland är bara bullshit. Man gör inte lumpen för att vara macho utan för att bidra med något och personlig utveckling för sin egen vinning. Skäms bara när folk håller på och skryter utan att själv ha varit på plats. Ett tips för er som ska rycka in, var ödmjuk.

Ovanstående bär sannolikhetens prägel, som man säger. Skämt åsido.

Fysiskt tror jag inte att det -generellt sett- är så stora skillnader. Kulturellt är det dock bergis mycket stora skillnader. Själv är jag benägen att tro att skillnaderna i ledande, men också enkla vardagsrutiner; skiljer sig åt i många bemärkelser. Finnarna är nog mer puttinuttiga och sådär. Man kallar cheferna "herr [grad]". När jag själv deltog i en gemensam övning med svenska amfibietrupper måste jag säga att jag blev förvånad när en amf-överste -uppenbarligen spontant- kom och talade med mig. Samtidigt kan jag missta mig här. Någon kanske upplever att man i den svenska försvarsmakten är stelare än i den finska.

Detta citat från en bloggare (jägare KJK 2/06) kan delvis åskådliggöra hur det ser ut i vardagen på många kompanier i Finland (länk http://navygreen.blogspot.com/):

"Varenda liten sak som vi gör måste anmälas. Det kanske bästa exemplet på hur frustrerande det här kan vara är när man vill använda limsa-automaterna [limsa betyder läskedryck, min anm.] i enhetens aula. Att bara gå dit och köpa vad man vill ha skulle vara "waaay too simple"... För att köpa en halv liters limsa måste man fara å köa till dejoursbordet (vi har faktiskt t.o.m. noggranna direktiv om hur man ska stå i kö). När man är främst i kön (och står vid ett vitt streck ca. 2 meter från bordet) och dejouren säger "nästa", ska man slå klackarna ihop, ta två-tre steg framåt (vänster fot tar första steget), stanna i grundställning (klackarna ihop igen, händerna knutna vid sidorna och tryckta mot kroppen, ögonkontakt) och göra honnör (vilket vi har tränat i flera timmar). Sedan framför man sin sak: "Herr undersergeant, Rekryt Silfverberg anhåller om att få besöka enhetens automatiska läskedrycksautomat". Snubblar man på orden eller gör en fel rörelse får man gå direkt tillbaka till kön. Men ifall man nu har lyckats med allting, beordrar dejouren "lepo" (samma som grundställningen, förutom att vänstra foten flyttas en fotlängd till vänster och blicken får "yra" vart den vill, men inte så att huvudet svängs). Sedan kan han, om han är på gott humör, ge lov. I så fall intar man grundställning igen, gör honnör och svänger 180 grader till vänster (orkar nu inte förklara den rörelsen i detalj, och tro mig, ni orkar inte lyssna heller). Sedan är det faktiskt fritt fram att gå och köpa sin limsa från automaten, som ligger hela tre meter framför dejoursbordet. Men efter att man köpt limsan måste man gå tillbaks till kön och upprepa hela proceduren, och göra en anmälan till: "Herr undersergeant, rekryt Silfverberg har återvänt från enhetens automatiska läskedrycksautomat". Huhhuh säger jag bara. Men som så många "miliveteraner" har sagt, militären måst nog tas lite med humor också... "
Citera
2008-12-06, 23:36
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brudfixarn
Ovanstående bär sannolikhetens prägel, som man säger. Skämt åsido.

Fysiskt tror jag inte att det -generellt sett- är så stora skillnader. Kulturellt är det dock bergis mycket stora skillnader. Själv är jag benägen att tro att skillnaderna i ledande, men också enkla vardagsrutiner; skiljer sig åt i många bemärkelser. Finnarna är nog mer puttinuttiga och sådär. Man kallar cheferna "herr [grad]". När jag själv deltog i en gemensam övning med svenska amfibietrupper måste jag säga att jag blev förvånad när en amf-överste -uppenbarligen spontant- kom och talade med mig. Samtidigt kan jag missta mig här. Någon kanske upplever att man i den svenska försvarsmakten är stelare än i den finska.

Detta citat från en bloggare (jägare KJK 2/06) kan delvis åskådliggöra hur det ser ut i vardagen på många kompanier i Finland (länk http://navygreen.blogspot.com/):

"Varenda liten sak som vi gör måste anmälas. Det kanske bästa exemplet på hur frustrerande det här kan vara är när man vill använda limsa-automaterna [limsa betyder läskedryck, min anm.] i enhetens aula. Att bara gå dit och köpa vad man vill ha skulle vara "waaay too simple"... För att köpa en halv liters limsa måste man fara å köa till dejoursbordet (vi har faktiskt t.o.m. noggranna direktiv om hur man ska stå i kö). När man är främst i kön (och står vid ett vitt streck ca. 2 meter från bordet) och dejouren säger "nästa", ska man slå klackarna ihop, ta två-tre steg framåt (vänster fot tar första steget), stanna i grundställning (klackarna ihop igen, händerna knutna vid sidorna och tryckta mot kroppen, ögonkontakt) och göra honnör (vilket vi har tränat i flera timmar). Sedan framför man sin sak: "Herr undersergeant, Rekryt Silfverberg anhåller om att få besöka enhetens automatiska läskedrycksautomat". Snubblar man på orden eller gör en fel rörelse får man gå direkt tillbaka till kön. Men ifall man nu har lyckats med allting, beordrar dejouren "lepo" (samma som grundställningen, förutom att vänstra foten flyttas en fotlängd till vänster och blicken får "yra" vart den vill, men inte så att huvudet svängs). Sedan kan han, om han är på gott humör, ge lov. I så fall intar man grundställning igen, gör honnör och svänger 180 grader till vänster (orkar nu inte förklara den rörelsen i detalj, och tro mig, ni orkar inte lyssna heller). Sedan är det faktiskt fritt fram att gå och köpa sin limsa från automaten, som ligger hela tre meter framför dejoursbordet. Men efter att man köpt limsan måste man gå tillbaks till kön och upprepa hela proceduren, och göra en anmälan till: "Herr undersergeant, rekryt Silfverberg har återvänt från enhetens automatiska läskedrycksautomat". Huhhuh säger jag bara. Men som så många "miliveteraner" har sagt, militären måst nog tas lite med humor också... "

Känner igen mig, våran anmälan på 1.kustk löd: Herr undersergeant, rekryt X anhåller om lov om att få använda enhetens halvautomatiserade läskedrycks- samt chokladstångsautomat.
Samma sak då man skulle till soldathemmet, skorna måste vara perfekt blänkta, skägget rakat och beteendet "militäriskt". Annars var det sist i kön, vilket var lite jobbigt då hela kompaniet stod och köade. Dock gäller ju detta bara under G-perioden de första veckorna, sen blir det slappare... (seriöst, finns det nån frisk människa som skulle orka hålla på?:P)
Citera
2008-12-07, 00:31
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Känner igen mig, våran anmälan på 1.kustk löd: Herr undersergeant, rekryt X anhåller om lov om att få använda enhetens halvautomatiserade läskedrycks- samt chokladstångsautomat.
Samma sak då man skulle till soldathemmet, skorna måste vara perfekt blänkta, skägget rakat och beteendet "militäriskt". Annars var det sist i kön, vilket var lite jobbigt då hela kompaniet stod och köade. Dock gäller ju detta bara under G-perioden de första veckorna, sen blir det slappare... (seriöst, finns det nån frisk människa som skulle orka hålla på?:P)

Våra alikessus och kokelaat orka hålla på så i hela sex månader då jag låg inne som både rekryt och oppilas i AuK. Men den där historien känns igen, man fick be om lov att gå och skita i princip.
Citera
2008-12-07, 01:41
Medlem
Herregud är de så hårt med tillstånd osv.

Berätta gärna fler anekdoter om Finska försvaret för oss som ska rycka in. Något trevligt minne eller något helt fördjävligt, Hur rutinerna är, hur officerarna är, vad man gör på dagarna osv, allt är intressant för mig.
Citera
2008-12-07, 01:51
Medlem
Citat:
Vågar inte fråga kompanichefen

Int e väl Sampsa så farlig? :P

No tror jag du kan söka till GrkL ifall du söker till jälkiaukki. Du får ingen speciell utbildning i lätta Grk i AUK, utan du utbildas i båda kastarna.
Citera
2008-12-07, 17:15
Medlem
Vad föräntas av en soldat som genomgått ATU-utbildningen? Vad innebär "beredskapsavtal"?
Citera
2008-12-07, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Vad föräntas av en soldat som genomgått ATU-utbildningen? Vad innebär "beredskapsavtal"?

Redogör i korta drag nedan. Säkert har någon mer information att ge.

Man skriver på ett "avtal" om att man är beredd att under "avtalets" giltighetstid på en månads varsel åka på utomlandsoperation med ATU. Blir man kallad under giltighetstiden har man möjlighet att säga nej, denna möjlighet kvarstår i princip "ända till flygplatsen".

Anledningen att jag kallar kontraktet "avtal" är att det snarare påminner om en överenskommelse. Man kan säga att man på brigaden har en lista telefonnummer med ATU-utbildade som man kommer att ringa. Listan består av alla som har skrivit på detta "avtal".

På KJK förväntas en ATU-utbildad vara en ganska slapp och bekväm kille. På andra kompanier vet jag inte hur det ser ut. Jag kan upplysa om att man på KJK allmänt sett har ett ont öga till allt som har med fredsbevarande verksamhet att göra- vilket ju i.o.f.s. är naturligt med tanke på att de utbildar krigstida trupp. Det är t.ex. sällsynt att ATU-undersergeanter blir gruppchefer. Efter att ha tagit upp ämnet med ett befäl på KJK fick jag veta att befälen där anser att ATU-utbildningen gör att man blir omilitärisk och "slapp".

Är man skriven i Sverige blir man troligtvis inte ens kallad till rep.-övningar.
Citera
2008-12-07, 21:03
Medlem
Sedär. Fick en folder med info om ATU och det verkar ju lite spännande med sjösäkerutbildning och helikopterutbildning.
Citera
2008-12-09, 20:49
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Sedär. Fick en folder med info om ATU och det verkar ju lite spännande med sjösäkerutbildning och helikopterutbildning.

Nu är det så att dom för tillfället inte ger helikopterutbildning vid dragsvik. Dock tror jag dom simulerar helikopterolyckor i vatten.

Ang. Slappa US:ar från ATU kan jag inte riktit hålla med om, inte på milpol åtminstone. Detta kan iofs. bero på att ATU cheferna kom senare under våran period, dvs. inte under värsta mulltitiden då allt var så onödigt och jobbigt. De övriga milpol cheferna är iofs väldigt slappa, så att ATU cheferna skulle varit ännu slappare kan jag inte påså :P
Citera
2008-12-09, 20:50
Medlem
Stämmer det att finsk medborgare som är bosatt i Sverige ( utan svensk medborgarskap ) under lumpen tiden inneha en "gratis" lägenhet i tex Helsingfors den tiden han gör lumpen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in