Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Och det gör dom inte i Sverige menar du?
Nej? I Sverige väljs gruppbefäl ut av Pliktverket vid mönstringen. Skillnaden är således att i Finland väljs elever ut till AUK (underofficersskolan) respektive RUK (reservofficersskolan) på grundval av hur de presterat under grundutbildningen.
Sverige lär vara det enda landet i universum där gruppbefäl väljs av en psykolog och en inskrivningsförrätare innan man överhuvudtaget vet om dessa är ledarskapsmaterial eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
det får man. Faktum är att du betalar för din barett(basker) tror det är 8€. Men sen kan du ju alltid beställa hem en "special commando" basker från internet (har för mig att den heter så, Fennicum lär veta) den har lite snyggare passform

Den är iaf populär bland utbildarna.
Det där har jag ingen aning om (det var ett tag sedan jag själv var beväring, om vi säger så). Det jag däremot vet är att i Sverige är det populärt att folk köper franska baskrar då dessa har mindre tyg, vilket dels uppfattas som snyggare, men dels också för att det blir lättare att få rätt stuk på baskrarna. De ordinarie svenska baskrarna är annars precis som de finska modellerade efter brittiska baskrar i deras andel tyg och storlek. Fransk basker i svensk tappning nedan:
http://www.soldf.com/images/s_basker_int.jpg