2008-05-14, 18:01
Medlem
Poddes avatar
Jag avbröt barettmarschen igår efter att ha gått lite på 35km, orka
Citera
2008-05-14, 18:32
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Jag avbröt barettmarschen igår efter att ha gått lite på 35km, orka

Vad hände? vilket kompani?
Citera
2008-05-14, 18:40
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Vad hände? vilket kompani?

Jag orienterade och kanske jag höll för hög fart. De som var andra låg en och en halv timme efter när jag avbröt. (Vi startade med 10 minuters mellanrum)

Jag började hosta, tänkte spy och kännde mig som om jag inte fick tillräckligt med luft, har nog för dålig kondition

Är chaufför i KJK-Stridspionjärgruppen men vi gick marschen med GRKK.
Citera
2008-05-14, 18:45
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Jag orienterade och kanske jag höll för hög fart. De som var andra låg en och en halv timme efter när jag avbröt. (Vi startade med 10 minuters mellanrum)

Jag började hosta, tänkte spy och kännde mig som om jag inte fick tillräckligt med luft, har nog för dålig kondition

Är chaufför i KJK-Stridspionjärgruppen men vi gick marschen med GRKK.

Ok, att ni gick med GRKK förklarar ju ledningen! hoppas din grupp fick bäst tid iaf till slut! Om du inte varit chaufför hade jag skämts!
Citera
2008-05-14, 19:47
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ok, att ni gick med GRKK förklarar ju ledningen! hoppas din grupp fick bäst tid iaf till slut! Om du inte varit chaufför hade jag skämts!

Jag var ända chauffören som ens påbörjade
Citera
2008-05-14, 21:12
Medlem
Dr Snoozes avatar
Citat:
Jag var ända chauffören som ens påbörjade
En chaffis med chaffisbuntar
Citera
2008-05-14, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Och det gör dom inte i Sverige menar du?

Nej? I Sverige väljs gruppbefäl ut av Pliktverket vid mönstringen. Skillnaden är således att i Finland väljs elever ut till AUK (underofficersskolan) respektive RUK (reservofficersskolan) på grundval av hur de presterat under grundutbildningen.

Sverige lär vara det enda landet i universum där gruppbefäl väljs av en psykolog och en inskrivningsförrätare innan man överhuvudtaget vet om dessa är ledarskapsmaterial eller inte.

Citat:
det får man. Faktum är att du betalar för din barett(basker) tror det är 8€. Men sen kan du ju alltid beställa hem en "special commando" basker från internet (har för mig att den heter så, Fennicum lär veta) den har lite snyggare passform Den är iaf populär bland utbildarna.

Det där har jag ingen aning om (det var ett tag sedan jag själv var beväring, om vi säger så). Det jag däremot vet är att i Sverige är det populärt att folk köper franska baskrar då dessa har mindre tyg, vilket dels uppfattas som snyggare, men dels också för att det blir lättare att få rätt stuk på baskrarna. De ordinarie svenska baskrarna är annars precis som de finska modellerade efter brittiska baskrar i deras andel tyg och storlek. Fransk basker i svensk tappning nedan:

http://www.soldf.com/images/s_basker_int.jpg
Senast redigerad av Fennicum 2008-05-14 kl. 22:09.
Citera
2008-05-14, 22:23
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Nej? I Sverige väljs gruppbefäl ut av Pliktverket vid mönstringen. Skillnaden är således att i Finland väljs elever ut till AUK (underofficersskolan) respektive RUK (reservofficersskolan) på grundval av hur de presterat under grundutbildningen.

Sverige lär vara det enda landet i universum där gruppbefäl väljs av en psykolog och en inskrivningsförrätare innan man överhuvudtaget vet om dessa är ledarskapsmaterial eller inte.

Från och med 2006 när alla värnpliktiga skall göra 11 månader ändrades det? Alltså gruppcheferna väljs ut efter GSU'n
Citera
2008-05-14, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Från och med 2006 när alla värnpliktiga skall göra 11 månader ändrades det? Alltså gruppcheferna väljs ut efter GSU'n

Märkligt, när jag mönstrade 2007 togs folk ut till befälstjänster under själva mönstringen. Det var resultaten på inskrivningsproven och psykologen som gjorde det. Om det följs ute på förbanden vet jag inte, men på pliktverket bestämmer dom då på pappret om man blir befäl eller inte!
Citera
2008-05-14, 23:16
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland
Märkligt, när jag mönstrade 2007 togs folk ut till befälstjänster under själva mönstringen. Det var resultaten på inskrivningsproven och psykologen som gjorde det. Om det följs ute på förbanden vet jag inte, men på pliktverket bestämmer dom då på pappret om man blir befäl eller inte!

Har du mönstrat i sverige? Du ska väl till Finland?
Citera
2008-05-14, 23:27
Medlem
Citat:
Har du mönstrat i sverige? Du ska väl till Finland?

Mönstra i Sverige och blev inte uttagen till något så därför skickade jag iväg en ansökan till finland, genomgick läkarundersökningen klassad A-man och är nu kallad till nylands brigad så på den linjen är det

Jag ska kanske skicka iväg ett mail till pliktverket och säga att dom ska ta mig ur deras system?
Citera
2008-05-14, 23:28
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland

Har sökt runt lite nu utan att hitta så mycket som styrker mitt påstående, år 2006 på P4 efter den nya refomeen gick det till som så att befälen tillsammans med resten av soldaterna efter avslutad GSU utsåg en grpC och en stf grpC, tydligen var det även så på T2 och detta skulle vart enligt det nya värnpliktsystemet, däremot kollar dom vilka som är lämliga som gruppbefäl på mönstringen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in