2008-12-09, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude_90
Stämmer det att finsk medborgare som är bosatt i Sverige ( utan svensk medborgarskap ) under lumpen tiden inneha en "gratis" lägenhet i tex Helsingfors den tiden han gör lumpen?

Det har jag aldrig hört någonting om. Vet flera personer som lumpat på Nylands brigad! Ingen har haft gratis lägenhet vad jag vet
Men vad vet jag?

Kan det "möjligen" inte vara så att det du hört talas om skulle kunna vara något som typ befäl har tillgång till om de tjänstgör en kortare tid vid ett förband?

Så funkar det väl ibland på sina håll i Sverige om jag har fattat det rätt.
Citera
2008-12-10, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Nu är det så att dom för tillfället inte ger helikopterutbildning vid dragsvik. Dock tror jag dom simulerar helikopterolyckor i vatten.

Ang. Slappa US:ar från ATU kan jag inte riktit hålla med om, inte på milpol åtminstone. Detta kan iofs. bero på att ATU cheferna kom senare under våran period, dvs. inte under värsta mulltitiden då allt var så onödigt och jobbigt. De övriga milpol cheferna är iofs väldigt slappa, så att ATU cheferna skulle varit ännu slappare kan jag inte påså :P

Det där kan mycket väl stämma. Men det beror snarare på att det är så många färre frivilliga till milpol-linjen. Nivån är alltså en annan, vilket innebär att man inte kan jämföra rakt av. Däremot är jag väl medveten om att många päron ryms bland cheferna på KJK (jag t.ex. var väl inte ett av de klaraste stjärnorna, om man säger så). Bland militärpoliser har man ju också en annan situation kontingentmässigt, vilket jämväl försvårar jämförande mellan militärpoliserna och andra.

Att man blir undersergeant eller för den delen aspirant (för att inte tala om 362-korpral) betyder inte nödvändigtvis att man får en pluton / grupp. Ibland har jag funderat på om man på skolan har skickat elever till ATU bara för den skull att de skulle göra mer skada än nytta som utbildare till de nya rekryterna; exempel finns på detta, var så säker. Ibland är valen såväl till skolan som till reservofficersutbildningen och ATU-kursen nog så intressanta, speciellt som din civila utbildning redan i förväg kan ha avgjort din krigsplacering. För oss som bor i Sverige kommer ju inte krigsplaceringen ens i fråga, vilket man kanske inte tänker så mycket på när man grämer/glädjer sig över vilken tjänst man blir utvald till.
Citera
2008-12-10, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brudfixarn
för att inte tala om 362-korpral
Hur lyckas man bli 362-korpral? Hade själv en sån som chef, de andra USarna pratade om att korpralen gjort nån riktigt jävla stor tabbe i "skolan", mer ville de inte säga. Fan att det vore pinsamt Kan ju tilläggas att en annan US var en sån idiot att han ju borde ha fått c-papper, men ändå lyckades han bli US. Så hur i helvete blir man 362-korpral?
Citera
2008-12-10, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude_90
Stämmer det att finsk medborgare som är bosatt i Sverige ( utan svensk medborgarskap ) under lumpen tiden inneha en "gratis" lägenhet i tex Helsingfors den tiden han gör lumpen?

Nej, det är så om du hyrt en lägenhet i minst 3 månader innan du ryckt in så kan du söka från KELA att staten skall betala hyran åt dig.

Fanns annars en elev den här kontingenten som endast skulle blivit korpral, men med befälsrätt, men han blev hemskickad med c-papper. Han vemppa mer en alla andra nånsin dröm om och sen hade han inte klarat några prov i AUK så därför skulle han bara blivit korpral.
Citera
2008-12-11, 07:00
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
Nej, det är så om du hyrt en lägenhet i minst 3 månader innan du ryckt in så kan du söka från KELA att staten skall betala hyran åt dig.

KELA? Jag ansökte hos FPA, men det är samma sak eller? Kela.fi
Problemet är att jag inte har något Finskt bankonto, men sist jag var där fick man åka in med en SISU och skaffa ett i Ekenäs, men det kontot har jag inte kvar, var så länge sedan.
Citera
2008-12-11, 09:12
Medlem
Fader Jacks avatar
Kela = FPA.

Jag undrar om det är nån som har själv några Pakkastakki/housut M95 här? Skappare så brukar ju ibland gå i dom jackorna och byxorna är av modellen överdragsbyxor.

Jag fryser som fan på banan nu då det är vinter så jag börjar fundera på varmare klädsel, då jag är reservist passar det ju naturligt med SA's grejs då, men jag har aldrig använt M95. Nån här som kan ge nån sorts recension över detta?

Har annars hört att svenskarna har nått som heter M90 värme/överdragsbyxor som kanske också kunde funka?
Citera
2008-12-12, 09:55
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brudfixarn
Det där kan mycket väl stämma. Men det beror snarare på att det är så många färre frivilliga till milpol-linjen. Nivån är alltså en annan, vilket innebär att man inte kan jämföra rakt av. Däremot är jag väl medveten om att många päron ryms bland cheferna på KJK (jag t.ex. var väl inte ett av de klaraste stjärnorna, om man säger så). Bland militärpoliser har man ju också en annan situation kontingentmässigt, vilket jämväl försvårar jämförande mellan militärpoliserna och andra.

Att man blir undersergeant eller för den delen aspirant (för att inte tala om 362-korpral) betyder inte nödvändigtvis att man får en pluton / grupp. Ibland har jag funderat på om man på skolan har skickat elever till ATU bara för den skull att de skulle göra mer skada än nytta som utbildare till de nya rekryterna; exempel finns på detta, var så säker. Ibland är valen såväl till skolan som till reservofficersutbildningen och ATU-kursen nog så intressanta, speciellt som din civila utbildning redan i förväg kan ha avgjort din krigsplacering. För oss som bor i Sverige kommer ju inte krigsplaceringen ens i fråga, vilket man kanske inte tänker så mycket på när man grämer/glädjer sig över vilken tjänst man blir utvald till.

Andelen av frivilliga till milpol-linjgen för 1/08 kontingenten tror jag dock var väldigt stor. Speciellt med tanke på att det bara finns ett fåtal där som inte har sökt efter fast tjänst. Tror det var 2 ofrivillga till milpol auk till och med. Men visst, är man inte frivillig till skolan blir man högst antagligen slappare som ledare... det skulle åtminstone jag bli.
Vad menar du om att civila utbildningen skulle ha avgjort krigstida placering? Är det bestämt redan vid det här laget? Kan du ge exempel? Ändras den vid eventuell vidareutbildning osv? Kan man som expert inom nåt visst område inom teknik t.ex. bli placerad nånstans bakom fronten?
Citera
2008-12-12, 18:42
Medlem
Angående betald lägenhet i Finland så kan man få det om man inte har någonstans att ta vägen när man är där. Alltså att man inte kan åka iväg de helger man är ledig.
Citera
2008-12-12, 21:39
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskarn
Angående betald lägenhet i Finland så kan man få det om man inte har någonstans att ta vägen när man är där. Alltså att man inte kan åka iväg de helger man är ledig.

Stämmer mycket bra. Jag skulle ha fått en, tyvärr tog det ca 3-4 månader innan jag fick veta att jag kunde få en, efter ett samtal med kvinnan (Psykologen?) så fick jag veta att det kanske var försent. Hon skulle fråga iallafall, så hon ringde och kollade med en lägenhet inne i ekenäs. Men tyvärr så var jag försent ute, hade jag varit där och frågat 2 månader tidigare hade jag fått en. Men inte var det så farligt att sova där varje helg
Citera
2008-12-13, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Stämmer mycket bra. Jag skulle ha fått en, tyvärr tog det ca 3-4 månader innan jag fick veta att jag kunde få en, efter ett samtal med kvinnan (Psykologen?) så fick jag veta att det kanske var försent. Hon skulle fråga iallafall, så hon ringde och kollade med en lägenhet inne i ekenäs. Men tyvärr så var jag försent ute, hade jag varit där och frågat 2 månader tidigare hade jag fått en. Men inte var det så farligt att sova där varje helg

Spendera man loma på brigaden är det ju riktigt najs, behöver ju egentligen inte bry sig ett piss i någonting då man e på loma.
Citera
2008-12-14, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Andelen av frivilliga till milpol-linjgen för 1/08 kontingenten tror jag dock var väldigt stor. Speciellt med tanke på att det bara finns ett fåtal där som inte har sökt efter fast tjänst. Tror det var 2 ofrivillga till milpol auk till och med. Men visst, är man inte frivillig till skolan blir man högst antagligen slappare som ledare... det skulle åtminstone jag bli.
Vad menar du om att civila utbildningen skulle ha avgjort krigstida placering? Är det bestämt redan vid det här laget? Kan du ge exempel? Ändras den vid eventuell vidareutbildning osv? Kan man som expert inom nåt visst område inom teknik t.ex. bli placerad nånstans bakom fronten?

Mitt uttalande baserar sig på två exempel; en bekant till mig som studerar medicin blev kompaniets läkare, en bekant till mig som studerar teologi blev bataljonens präst (i krigstida termer talat). Den förstnämnde utbildades till res.off. och den andre utbildades i det militära till underofficer. Den krigstida placeringen kan därmed ändras beroende på din [civila] utbildning och försvarets behov.

En viktig aspekt för försvarets del är att de gärna utnyttjar sådana här personer som hjälputbildare i Fredrikshamn och på lokala underofficersskolor, speciellt om de i övrigt är lämpade för sådana uppgifter; deras krigstida uppgift kan de ju inte öva på om de kommer tillbaka till kompaniet efter ledarutbildningen.

Det är därmed inte hugget i sten att man såsom sin krigstida uppgift kommer att få den uppgift, som man utbildats till under sin beväringstid. Som de flesta av oss reservister torde förstå, skulle det måhända vara olämpligt om alla "päron" verkligen skulle få den uppgift de är utbildade till under sin beväringstid. Samtidigt får man nog räkna med att få ett och annat "päron" runt omkring sig. Försvaret är ju som bekant en kropp, med många lemmar, s.a.s.

Säkert finns det någon här med djupare insyn i frågan. Däremot kan man ju konstatera att det vore dumt av försvarsmakten att inte utnytttja en soldats civila kompetens.

[edit: stavfel]
Citera
2008-12-14, 14:34
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
Spendera man loma på brigaden är det ju riktigt najs, behöver ju egentligen inte bry sig ett piss i någonting då man e på loma.

Haha det är ju sant, sen fick man ju sova lite längre ibland och skippa morgonmål om man var bakis osv. Fast var ju beroende på vem som var US under en viss VL. Roligaste var när jag hade varit borta 2 dagar (i ekenäs för den delen, utan att veta exakt vars jag varit, utan vaknat upp i 2 olika hus) så kom jag tillbaka och jag hade tydligen blivit förklarade som "saknad" . Första man fick höra var av dejouren "H***** Vars i helvete har du varit?" jag: "Jadu det undrar jag också" sen blev det lite förhör av US xD. Nej jag saknar brigaden alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in