Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Andelen av frivilliga till milpol-linjgen för 1/08 kontingenten tror jag dock var väldigt stor. Speciellt med tanke på att det bara finns ett fåtal där som inte har sökt efter fast tjänst. Tror det var 2 ofrivillga till milpol auk till och med. Men visst, är man inte frivillig till skolan blir man högst antagligen slappare som ledare... det skulle åtminstone jag bli.
Vad menar du om att civila utbildningen skulle ha avgjort krigstida placering? Är det bestämt redan vid det här laget? Kan du ge exempel? Ändras den vid eventuell vidareutbildning osv? Kan man som expert inom nåt visst område inom teknik t.ex. bli placerad nånstans bakom fronten?
Mitt uttalande baserar sig på två exempel; en bekant till mig som studerar medicin blev kompaniets läkare, en bekant till mig som studerar teologi blev bataljonens präst (i krigstida termer talat). Den förstnämnde utbildades till res.off. och den andre utbildades i det militära till underofficer. Den krigstida placeringen kan därmed ändras beroende på din [civila] utbildning och försvarets behov.
En viktig aspekt för försvarets del är att de gärna utnyttjar sådana här personer som hjälputbildare i Fredrikshamn och på lokala underofficersskolor, speciellt om de i övrigt är lämpade för sådana uppgifter; deras krigstida uppgift kan de ju inte öva på om de kommer tillbaka till kompaniet efter ledarutbildningen.
Det är därmed inte hugget i sten att man såsom sin krigstida uppgift kommer att få den uppgift, som man utbildats till under sin beväringstid. Som de flesta av oss reservister torde förstå, skulle det måhända vara olämpligt om alla "päron" verkligen skulle få den uppgift de är utbildade till under sin beväringstid. Samtidigt får man nog räkna med att få ett och annat "päron" runt omkring sig. Försvaret är ju som bekant en kropp, med många lemmar, s.a.s.
Säkert finns det någon här med djupare insyn i frågan. Däremot kan man ju konstatera att det vore dumt av försvarsmakten att inte utnytttja en soldats civila kompetens.
[edit: stavfel]