2008-04-17, 23:35
Medlem
Blue Ballss avatar
En kompis som är fd. finsk medborgare fick idag brev om att han inte får flytta utanför norden förrän han fyllt 30, annars kan han bli arresterad osv. Varför? Vad har finska försvarsmakten för nytta av han?

EDIT: Brevet var från finska försvarsmakten
Citera
2008-04-18, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blue Balls
En kompis som är fd. finsk medborgare fick idag brev om att han inte får flytta utanför norden förrän han fyllt 30, annars kan han bli arresterad osv. Varför? Vad har finska försvarsmakten för nytta av han?

EDIT: Brevet var från finska försvarsmakten

Kan du fixa en scan av det där brevet? Närmare omständigheter vore intressant. Jag har vissa problem med att tro på det då du kan flytta till en bajshydda i Zimbabwe om du så skulle vilja.
Senast redigerad av henkka 2008-04-18 kl. 01:36.
Citera
2008-04-18, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gröngöling
Man blir förflyttad till någon annan enhet, och oftast placerad som något mindre inspirerande (beror iofs på person och läget på de andra enheterna).

Vill du tillbringa 362 långa dagar i det gröna så anstränger du dig för att synas så mycket det går under rekryttiden. Vill du bli på enheten men kortare tid ser du till att inte sticka ut på något sätt, vilket inkluderar att inte klåpa mer än absolut nödvändigt. En god tumregel är att om dina utbildare inte vet vad du heter efter halva tiden så ser det bra ut.

Det är precis det jag hoppas på , 362 dagar
Citera
2008-04-18, 08:18
Medlem
Natan Röds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
När man ska åka på permis, är det självklart att man ska plocka på sig en permissionsuniform innan man ger sig iväg?, skulle de bli ett jävla liv om man åkte över till Sverige i Finsk uniform?

God morgon !

Jag har en arbetskamrat som gjorde värnplikten någongång 94-95 på
ett finskspråkigt regemente, i allafall så berättade han att dom hade civila
kläder hos en av killarna som bodde nära förläggningen och att dom drog dit
direkt och bytte kläder innan dom gick på krogen.

Vi hade liknande tjänster och när vi har gjort jämförelser så var
utbildningsnivån likvärdig, det som skilde var att diciplinen var hårdare
i Finland, dock blev det lugnare med tiden. Jag själv gjorde fler dygn i fält, markant många fler.

//NR
Citera
2008-04-18, 19:10
Medlem
Blue Ballss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Kan du fixa en scan av det där brevet? Närmare omständigheter vore intressant. Jag har vissa problem med att tro på det då du kan flytta till en bajshydda i Zimbabwe om du så skulle vilja.

Det står så, har själv sett det. Står något i stil med (kmr inte ihåg exakta orden) att han får inte lämna norden innan han är 30 år fyllda. Annars kommer polis tillkopplas och han kommer bli gripen och tvingad till militärtjänstgöring eller liknande.
Brevet står först på finska sen på svenska.
Citera
2008-04-18, 19:36
Medlem
stagger lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue Balls
Det står så, har själv sett det. Står något i stil med (kmr inte ihåg exakta orden) att han får inte lämna norden innan han är 30 år fyllda. Annars kommer polis tillkopplas och han kommer bli gripen och tvingad till militärtjänstgöring eller liknande.
Brevet står först på finska sen på svenska.

Låter väldigt konstigt i mina öron.F.d finsk medborgare betyder väl att
han inte är finne längre.Din kompis har inte ngn villkorlig
dom eller dylikt hängande över sig?Scanna in brevet så vi får se,blev
väldigt nyfiken.
Citera
2008-04-19, 18:59
Medlem
Dr Snoozes avatar
Bara en bild

http://www.break.com/pictures/rough-training461096.html
Citera
2008-04-20, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Snooze
http://www.break.com/pictures/rough-training461096.html

Det där är ju ingenting. Här är en på samma tema, men där de måste rulla iväg för att inte bli krossade av larvbanden.

http://www.youtube.com/watch?v=neLz23n7KjY&e

För förband i Finland som inte har larvbandsfordon är det rätt vanligt att man gör samma sak med hjulfordon, exempelvis "Pasi" (XA-serien). Varför man gör det borde väl vara rätt uppenbart. Annars går det som i självständighetsparaden 2006:

http://www.youtube.com/watch?v=tsjOL...eature=related
Citera
2008-04-20, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laughing_Crab
Hajoo med dagana mullin. Tj 79

Tj 75 Snart tjänstgjort 300 dar i Nylands brigad.
Citera
2008-04-20, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Det är precis det jag hoppas på , 362 dagar

Instämmer i det gröngöling säger. Var vettig o seriös om du vill på chefsutbildning. Själv gick jag RUK i vintras. Lycka till!
Citera
2008-04-20, 13:01
Medlem
Blue Ballss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stagger lee
Låter väldigt konstigt i mina öron.F.d finsk medborgare betyder väl att
han inte är finne längre.Din kompis har inte ngn villkorlig
dom eller dylikt hängande över sig?Scanna in brevet så vi får se,blev
väldigt nyfiken.

Ska se om jag kommer över det.
Nej han har inga domar och är fö just nu bara 17år. Han var kallad till mönstring men hann byta nationalitet innan mönstringen ägde rum.
Citera
2008-04-20, 13:42
Medlem
Har finnarna någon motsvarighet till svenska SSG och vad heter den i sådana fall? Någon som har länk till info osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in